Dethleffs T 7052 DBM Just90 - Jubileumsbil i all sin välutrustade enkelhet

— 13/09-2021

Scouternas välkända devis ”Alltid redo” infinner sig tveklöst när jag hämtar ut nya Dethleffs Just90 från Tumbo Husvagnar & Husbilar. För alltid redo är lite av vad jubileumsmodellen Just90 handlar om. Alltid redo att ge sig ut på semesterresor. Nu. På en gång. Den har vi hört tidigare. Håller nykomlingen vad den lovar?

Dethleffs T 7052 DBM Just90 exteriört
Dethleffs nya Just90-serie finns i sex olika planlösningar. Vår testbil utgörs av en T 7052 DBM, som extrautrustats med en 4-meters markis, värd 14 228 kronor.
Dethleffs T 7052 DBM Just90 exteriört
Bilar för svensk marknad är alltid vinteranpassade. Det innebär bland annat att alla kablar och rör är vinterisolerade.
Dethleffs T 7052 DBM Just90 exteriört
Mycket är standard i Just90-konceptet. Bland annat cykelställ, elpatron, elgolvvärme, led-belysning, dubbla garagedörrar och den stora takluckan i framkant.
Dethleffs T 7052 DBM Just90 exteriört
Cykelhållaren från Thule ingår i standardutrustningen.

Jubileumsmodell som går mot strömmen

En husbil som är redo för en semestertur omgående, oavsett om du är novis eller har god erfarenhet av husbilar sedan tidigare.

Känns inte den förklaringen igen inom branschen generellt? Nåväl. Dethleffs kallar det för säkerhets skull konceptet i sin nya jubileumsserie Just90 för ”Ready to go”.

Och visst lyckas tillverkaren fånga vårt intresse. Baspriset för den T 7052 DBM Just90 som vi nu synar har ett grundpris på 682 000 kronor. Faktum är att vår konkreta testbil inte har fler tillval än 16 tums aluminiumfälgar samt en markis.

DBM innebär att vår testbil har en högt placerad drottningssäng. En av totalt sex olika planlösningar i den nya Just90-serien.

Det ska sägas att husbilen visserligen ger ett enklare intryck rakt över vid en första anblick. Samtidigt gäller det att se modellen i det ljus den utger sig från att vara och i förhållande mot den prislapp som råder.

För när många tillverkare gör ståtliga och påkostade jubileumsmodeller så har Dethleffs gått åt rakt motsatt håll. Vad de har skapat är en så enkel, men fortsatt komplett husbil som möjligt. Hela tiden i kontrast till att kunna pressa priset så mycket som möjligt för att ge så många som möjligt tillfälle att testa på husbilsägandet med en helt ny husbil.

Sett ur det ljuset är det inte konstigt att utsidan nästan känns tråkigt enkel. Visst är det så att jag exempelvis hellre betalar för den ordentliga Thule cykelhållaren än för en pampig grafik på karossen.

Trappsteget vid bodelsentrén, upp till den 70 cm breda dörrpassagen, ger även den en signal om ekonomitänk. Steget manövreras traditionsenligt per elektrisk väg, men fälls inte in automatiskt när du startar bilens motor.

Du får dock en skarp varningssignal som mest påminner om en plågad katt. Undertecknads käpphäst med gemensamt centrallås mellan både bildörrar och bodelsdörr är tyvärr något som även råder på Dethleffs Just90. Att frikoppla bodelsdörren från bildörrarna hade varit önskvärt, även om bekvämlighetsfaktorn förstås gillar att bara trycka på nyckelns fjärrkontroll.

Förarmiljön och dinetten

Dethleffs T 7052 DBM Just90 dinett.
Dinetten är riktigt trevlig. Den bältade tvåsitssoffan är försedd med Isofix-fästen. Mot tillägg kan du få en överbädd, med bäddmått 200x140/125 cm.
Dethleffs T 7052 DBM Just90 dinett.
Enkel textilklädsel på alla säten. Klädseln heter Metropolitan.
Dethleffs T 7052 DBM Just90 skofack dinett.
Skofack, föredömligt placerad precis innanför entrén, i det tvärställda enkelsätets sockel.

Förarmiljön är typisk Fiat Ducato utan några överraskningar. Just90-konceptet visar sig här bland annat genom läderklädd ratt med rattfjärrar, kromringar runt mätartavlorna och om du inte valt till en överbädd så kan du även njuta av takluckan ovanför ditt huvud. Manuell sexväxlad låda gäller och i övrigt är det relativt sparsamt med utsvävningar här framme.

När bodelen synas så måste det ske med Dethleffs uttalade mål i åtanke. En prisvärd och förhållandevis enkel husbil, som ska passa förstagångsköparna bra. Visst är det också så att det mesta ger ett relativt enkelt intryck. Men det ska sägas att dinetten faktiskt håller en riktigt hög klass. Enkel textilklädsel för alla säten, men också säten som faktiskt är riktigt bekväma. Här får upp mot sex personer rum runt det fullt justerbara klaffbordet, som i utfällt läge mäter 65x95 cm. Faktum är att dinetten håller en imponerande hög klass. Och titta! Stommen till enkelsätet, precis till höger när du kommer in genom bodelens entrédörr, är välsignad med ett skåp för skor. Hurra!

Köket

Dethleffs T 7052 DBM Just90 kök.
Ett enkelt kök med begränsade avlastningsytor. Diskhon har förstås en iläggsskiva, vilket ger extra arbetsyta.
Dethleffs T 7052 DBM Just90 kylskåp.
Kylskåpet är en kombination av 142 liters kylskåpsvolym och 15 liters frysfack.

I köket är det främst kylskåpets storlek som imponerar. Köket i övrigt är som väntat väldigt basic, med en L-formad kompakt bänk, två brännare och avsaknad av köksfläkt. Visst fungerar det, men det är snålt med avlastningsytor och överhuvudtaget väldigt kompakt. Att ett par handdukskrokar på justerbar skena tillhör kökets kanske främsta innovativa lösning beskriver enkelheten relativt väl. Det ska i rättvisans namn sägas att köket för all del fungerar. Däremot är det så att överskåpens mjukstängningsfunktion visserligen stänger de handtagslösa luckorna, men de förmår inte att dra igen nämnda luckor den absolut sista biten som låser luckorna i ett helt stängt läge. Något man kunnat vänta sig, även i en budgetmodell.

Hygienutrymmet

Dethleffs T 7052 DBM Just90 badrum
Badrummet håller även den en enkel linje, med dusch och badrum är separerade. Varför bara en sidoskjutspegel, Dethleffs? Med två så hade hela badrumshyllan kunnat slutas, vilket hade varit gynnsamt under färd.
Dethleffs T 7052 DBM Just90 badrum
Dusch med förvaring och handduksstång.

Hygienytorna kan tack vare en skjutdörr slutas från köket och främre boytan. Badrum och duschkabin är separerade från varandra. I badrummet så är spegeln skjutbar i sidled och den döljer delvis hyllplanen bakom. Tyvärr finns bara en sådan spegel. Det innebär att en sektion av skåphyllan bakom spegeln alltid lämnas öppen. Varför inte två sådana speglar, så att hyllplanet kunnat slutas under färd? Här finns annars godtagbart med förvaring och dessutom ett eluttag. Vi lyfter på den fiktiva hatten.

Sovrummet

Dethleffs T 7052 DBM Just90 drottningsäng, sovrum.
Ändelsen DBM och DBL innebär drottningsäng, medan EB samt EBL innebär långbäddar. Drottningsängen är högt placerad, men är också justerbar i höjdled. Det blir dock ont om takhöjd när du står på det översta trappsteget.

Något märkligare upplevs det att du inte kan skilja badrumsdelen mot sovrummet. Här finns inte ens ett enklare draperi. Vad det innebär är att du från den högt placerade drottningssängen har första parkett mot både dusch och toalett. Möjligen stör det inte ett äkta par alltför mycket, men förtjänar ändå att nämnas. Får vi gissa att många Just90-ägare kommer att på egen hand komplettera med ett eget draperi? Besparingar och enkelhet i all ära, men detta borde Dethleffs löst från början kan tyckas.

Sovrummet upplevs som kompakt. Det beror på två saker. Dels en mycket generöst tilltagen drottningssäng, vilket inte lämnar mycket utrymme åt båda sidor. En hög placering ger också en sämre takhöjd, även om sängen för all del är reglerbar i höjdled. Det gäller att tänka på trappsatserna när du stiger upp.

Det är lätt att glömma dem och då riskerar du att trampa snett.

Att sängen går att justera i höjdled hänger helt ihop med vad du behöver för stunden. Lågt placerad för extra takhöjd. Högt för extra utrymme i garaget.

I sovrummet finns två överskåp, två garderober mot bakväggen och därtill ett större klädskåp i sängens sockel med access vid fotändan.

Summa summarum

Det slutliga intrycket då? Visst märks enkelheten i Dethleffs nya jubileumsmodell, men tillverkarens budskap speglar sig också tydligt i produkten. Jubileumsmodellen erbjuder exakt vad den utger sig för att göra.

Och på något plan känns hela idén att skapa en jubileumsmodell som så många som möjligt ska kunna ta del av mer tilltalande än glitter, glamour samt pompa och ståt-modell, vilket hade varit ett betydligt mer förutsägbart spår att gå.

Vi rekommenderar att du lägger till de 14 228 kronor som markisen kostar, men i övrigt får du som utlovat en komplett husbil vars enkelhet också blir något av dess styrka.

Frågan är bara vem man slutligen bör gratulera? Köparen till en Just90 eller tillverkaren som faktiskt jubilerar?  

Dethleffs T 7052 DBM Just90 garage.
Lasttröskeln till garaget är nedsänkt. Lasthöjden är reglerbar, genom höjning/sänkning av sängen.

Plus

  • Tydligt koncept
  • Bra dinett
  • Välutrustad i grund

Minus

  • Ingen avskiljare mellan sovrum och badrum
  • Överkåpens luckor stänger, men låser ej sista biten
  • Mer belysning önskas

Fakta & specifikationer

Märke: Dethleffs

Modell: T 7052 DBM Just90

Planlösning: L-soffa + enkelsits, högt placerad drottningssäng. Överbädd möjlig.

Chassi: Fiat Ducato, lågbyggt chassi

Motor: Euro 6D Temp, 130 hk

L/B/H: 7,41 / 2,33 / 2,90 m

Totalvikt: 3 499 kg

Lastvikt: 530 kg

Värmesystem: Truma Combi6, luftburen värme

Färskvatten: 116 liter

Gråvatten: 90 liter

Drivmedel: Diesel

Bränsletank: 75 liter + 19 liter AdBlue

Antal bältade platser: 4

Sovplatser: 4/5

Grundpris: 682 000 kr

Pris testbil: 702 857 kr

Planlösningen i Dethleffs T 7052 DBM Just90
Taggad i: halvintegrerat