Acamp expanderar sitt nätverk
Det nystartade företaget Acamp bygger en digital marknadsplats där campare och markägare möts. Idag inleder de ett samarbete med intresseföreningen Bo på lantgård som har hundratalet medlemsgårdar som förmedlar boende i gårdsmiljö över hela landet.
När Visit Sweden släppte rapporten Naturturism Trendrapport 2020 visade det sig att vår önskan att få upptäcka natur på ett mer aktivt och medvetet sätt är en fortsatt stark trend som givetvis accelereras än mer av Coronapandemin.
Andra starka trender är önskan om unika upplevelser, att bokningen ska vara digitalt tillgänglig på mobila plattformar samt att allt fler söker resmål som skänker ökad sinnesro. Med detta i ryggen och en stundande turistsäsong som fortsatt kommer att präglas av Covid-19 tar Acamp ytterligare ett stort kliv för att utöka sitt nätverk av värdar som erbjuder campingplatser som sticker ut från gängse föreställningen av vad ”camping” kan vara.
En av Acamps grundare Öjje Holt förklarar:
”Trenden att turista i närområdet, att i högre utsträckning välja bort flyget och istället söka sig
mot så kallad ’naturturism’ är ju en trend som började redan innan Coronapandemin - men efter
2020 har den givetvis ökat explosionsartat. Allt detta gör ju att både Bo på lantgård och Acamp
har visioner och idéer som ligger helt rätt i tiden och därför känns det helt naturligt att vi nu tar
ett gemensamt grepp inför sommarsäsongen 2021”
Jan Jeppsson är ordföranden i riksföreningen med cirka hundra medlemsgårdar och förklarar
vad han ser som storheten med Bo på lantgård:
”Man kan ju säga att vår styrka är den personliga kontakten. Även om man inte är med och
deltar i verksamheten på gården så har man ändå nära kontakt. Det kanske inte är så vanligt på
större turistmål. Här känner man att man har en direktkontakt med både värden och världen.”
Öjje Holt som själv är husbilsägare fortsätter:
”Det enkla är i det här fallet något eftersträvansvärt och vi tror absolut att fler kommer att
uppskatta doften av nyslaget gräs, att lyssna på humlor och bin och få känna närvaron av
vanlig svensk boskap. Vi är många idag som skulle må mycket bättre om vi drog ned på tempot
något och istället fick uppleva detta - och nu kan vi erbjuda det på ett enkelt och lättillgängligt
vis.”
Syftet med samarbetet är att inkorporera ett urval av lantgårdar i Acamps digitala plattform
som presenteras i en app som kommer i uppdaterad version under våren 2021.
Acamp har sedan tidigare ett samarbete med stiftelsen Håll Sverige rent där Acamps värdar
efter utbildning kan titulera sig som ”Företag mot skräp” med stöd av Håll Sverige rent.
”Vi är oerhört måna om att detta ska göras rätt från början så samarbetet med Håll Sverige rent
är något vi är mycket stolta över”, avslutar Öjje Holt.