Adria Twin Axess 640 SL - Stora förväntningar på nya Twin Axess
Plåtisarna säljer bra hos slovenska husbilstillverkaren Adria. Bäst säljer Twin Supreme. Till det nya modellåret är förväntningarna stora med den nya uppdaterade Twin Axess.
Adria är ett populärt husbilsmärke. Utöver de större och traditionella serierna Coral, Matrix (som 2021 kommer med en ny generation) finns helintegrerade Sonic och van-segmentet, eller ”plåtisarna” som vi väljer att kalla dem. Vi har valt att titta närmare på plåtisen och instegsmodellen Twin Axess som till det nya modellåret har uppdaterats rejält och nu förväntas ta upp kampen med syskonskaran Supreme och Plus i Twin-serien.
Familjen Twin
Bra, bättre, bäst har varit kända epitet på Adrias Twin-serie och modellerna Axess, Plus och Supreme. Den sistnämnde med sitt patenterade takfönster ”SunRoof” och främre fönster över förarhytten är exklusivare och dyrast i familjen – men också marknadens mest sålda van. Bilen är framför allt väldigt snygg, både exteriört och interiört – vilket förmodligen tilltalar den större köpgruppen. Men är den 100 000 kronor bättre än lillasystern i familjen?
Svaret försöker vi röna ut efter en provkörning med 6,36 meter långa Twin Axess.
Uppdateringar 2021
Nya uppdaterade Twin Axess känns riktigt fräsch och modern. Tidigare fanns den här instegsmodellen med Citroën-chassi och manuell låda. Nu är det enbart Fiat-chassi som gäller. Bilen jag provar har 140 hästar under huven och nioväxlad automatlåda. Vilket i min bok höjer modellens anseende betydligt.
De stora förändringarna i 2021-programmet är att man tagit bort b-pelaren ovanför förarhytten, vilket på Adrias eget språk kallas för exklusiv ”Cabin loft”. Hur som helst ger detta mer ljus och rymd. Man slipper dessutom slå huvudet i taket varje gång man vrider runt passagerarstolen. Inredningen känns numera riktigt modern och mer ergonomisk jämfört med tidigare. Designen är ljus med luckor och detaljer i träfanér som tillsammans med textilierna bildar en snygg kombination i färgerna sandbrunt.
Snyggt och praktiskt
Planlösningen är annars ”plåtistraditionell” med tvåsistssoffa, svängbara stolar fram och avtagbart bord. Bordet kan alltså tas av och sättas fast på en skena på utsidan av köksenheten så att man kan använda bordet som utemöbel. Bordet har även en extra utdragbar bordskiva som kan vinklas efter behov. Bodelens integrerade och ställbara belysning är annat som sticker ut. Det viskar trivsel och harmoni som ger ett mysigt intryck så här långt.
Truma står för den luftburna uppvärmningen och Webasto finns, men endast i Twin Axess 600 SPT Family.
Bra med förvaring
Köksenheten i Twin Axess känns rejäl, tre breda lådor med softclose för bestick och övriga husgeråd. Här finns tvålågig gashäll och vask samt liten uppfällbar avlastningsyta på ena kortsidan.
Kylskåpet hittar man till höger om köksenheten och är placerat i ståhöjd.
En liten fiffig Adria-grej här är spännband på köksenhetens kortsida för att ställa mindre flaskor på säker plats.
Runt om i loungen finns även bra förvaring i överskåpen. Garderob hittas under kylskåpet i köksdelen.
Kompakt badrum
När vi kommer till själva toaletten med fast handfat och dusch är det kompakt men ändå inte trångt. Bra här är ett öppningsbart toalettfönster. Till skillnad från Supreme och Plus finns i Axess ingen Duplex-lösning (svängbar dörravskiljare) mellan toalett och dusch, vilket kanske vore önskvärt.
Bekvämt sovrum
Långbäddar bak med överskåp runt om kännetecknar själva sovrummet. Utrymmet känns tillräckligt stort och bekvämt för två personer. Under sängen finns garaget och ännu mera förvaring med öppningsbara sidoluckor. Dessutom kan man via fällbar och låsbar lucka i garagets mittdel stuva in långa saker som skidor och annat. Sängarna bak kan även fällas upp för att stuva in skrymmande föremål.
Två personer sover utmärkt och bekvämt i den här bilen, men det går även att bädda ner dinetten fram och då får man plats för ytterligare en, möjligen två personer enligt tillverkaren, men då blir det nog lite väl trångt, inbillar jag mig.
Fin motor och låda
När vi synat Axess ordentligt i sömmarna är det dags att ge sig ut på en provtur. Vi testar bilen på de större vägarna i och runt Tenhult. Vi gasar på rejält uppför backarna i det kuperade vackra landskapet. Den nya turboladdade Euro6-motorn med AdBlue har ett utmärkt vridmoment och prestanda. Bilen svarar direkt vid omkörningar och med Fiats nya nioväxlade automatlåda är den en fröjd att ratta.
Utrustningsmässigt finns här inget att klaga på. Den väl beprövade förarmiljön känns fortfarande modern. Alla reglage sitter bekvämt och är lätt åtkomliga. Detsamma gäller de komfortabla kaptensfåtöljerna.
Utöver basutförandet där ABS och ESP (elektronisk stabibilitetskontroll ingår) finns det en mängd olika tillvalspaket för den som så önskar, med bland annat. hastighetsbegränsare och Traction and Hill Decent Control, säkerhetspaket med Full Break Control och Dim-sensorer och andra funktioner. Bland tillvalen finns också infotainment inklusive Bluetooth-radio, MP3 och integrerad navigering, backkamera, dragkrok, med mera.
Säker bakom ratten
Alla som kör nyare husbilar med Fiat-chassi vet om att man sitter väldigt bekvämt och säkert bakom ratten. Efter två timmar ute på vägarna är det ändå dags att ta en paus och en liten bensträckare. Grundregeln att pausa efter två timmars körning är ett säkerhetstänk som alla borde följa för att öka trafiksäkerheten.
Efter vila och kaffepaus drar vi tillbaka till Tenhult för att knyta ihop säcken på Twin Axess 640 SL, som alltså mäter 6,36 meter – vilket enligt den svenska företagsledningen på Adria är den längden som är mest eftertraktad bland kunderna. Twin Axess finns i två olika längder och i tre olika utföranden, 600 SP, 600 SP Family och provbilen 640 SL.
Till slut kommer vi till svaret på den inledande frågan om Twin Axess kan mäta sig med den 100 000 kronor dyrare Supreme?
Svaret är: Kan man spara 100 000 kronor på i stort sett samma bil och innehåll, så är svaret ganska enkelt.
Plus
- Fiat motor och automatlåda
- Ny luftigare kabin med öppen planlösning
- Modern, ergonomisk inredning
Minus
- Ingen svängbar duschvägg i badrum (som i Supreme och Plus)
- Webasto p-värmare (endast i 600 SP-modellen)
- Inga inramade fönster (finns i Supreme och Plus)
Fakta & specifikationer
Märke: Adria
Modell: Twin Axess 640 SL
Planlösning: Långbäddar
Chassi: Fiat Ducato 35 L
Motor: Fiat 6D 140 HP
L/B/H: 636/205/258 cm
Totalvikt: 2898 kg
Maxlast: 602 kg
Värmesystem: Truma 6E
Färsk-/gråvatten: 100/70 l
Bränsletank: 60 l
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 2+1
Utrustning: Modellen finns även med heavy Duty-chassi, (Fiat 6D HD 130 HP).
Grundpris: 629 900:-
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige nr 6 2020