Mer tid läggs på biltvätt än uppvaktning av partner
Alla hjärtans dag närmar sig och då vill många hitta på något med sin käraste. I en nyligen gjord studie kom det dock fram att män lägger ner mer tid på att tvätta bilen än att uppvakta partnern.
Studien som gjordes av Yougov på uppdrag av miljöinitiativet Hållbar Biltvätt visade att 62% av männen tvättar bilen varannan månad. Under denna tid uppvaktar bara 36% av männen sin partner med blommor, presenter eller annat.
Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt och vd för Organisationen Sveriges Servicestationer säger i ett pressmeddelande:
– Mitt tips är att åka till automatbiltvätten tillsammans nästa gång! Att spendera tid med sin partner är för många värdefullt och man kan ju också passa på att bjuda sin partner på en fika.
Anneli Östling är relationsexpert och parterapeut och driver podden Relationsguiden. Hon menar att det är vanligt att par har olika uppfattningar om hur man uppvaktar sin partner. Det mest vanliga är att kvinnor önskar sig mer av känslomässig och romantisk uppvaktning medan männen ser det naturligt att göra fler praktiska saker.
– Jag är egentligen inte förvånad över att män tvättar bilen oftare än de uppvaktar sin partner. I vardagen med allt som ska hinnas med för att få ihop livet så brukar relationen dessvärre ofta prioriteras ned, av både män och kvinnor. Eftersom jag på sätt och vis sitter med facit i hand så kan jag tycka att det är synd och något som borde prioriteras högre med tanke på den smärta, obalans och distans det kan skapa i relationen när man inte tar hand om den varje dag, säger Anneli.
Min Husbil i Sverige håller med både Robert Dimmlich och Anneli Östling och sammanfattar:
- Att hålla husbilen i fint skick är såklart viktigt så sluta inte med det men lägg gärna ner mer tid på att uppvakta din partner (behöver inte vara vid en biltvätt) så ska ni se att ni håller både relation och husbil i bra skick.
Om undersökningen
Hållbar biltvätts omnibusundersökning genomfördes den 8 oktober – 16 oktober 2021 av Yougov på uppdrag av Hållbar biltvätt. 1007 bilister över 18 år har svarat genom en internetpanel. Resultatet är riksrepresentativt.