Bürstner Elegance I910G - Helt ny generation som håller sitt löfte

— 03/05-2021

Bürstner tar nu ett helt nytt grepp med sin populära Elegance. Vi har testat den för att få svar på frågan: Hur ny är egentligen nya Elegance?


Bürstner Elegance I910G exteriört. Bürstner Elegance I910G exteriört.
Mercedes-stjärnan må saknas i fronten, men nya Elegance bygger på Mercedes Sprinter och EHG-gruppens eget unika SLC-chassi.

För att lyfta de mest avgörande skillnaderna mellan nya Elegance mot föregångaren så krävs en teknisk genomgång. Den nya generationen bygger på Mercedes Sprinter-bas samt Erwin Hymer-gruppens unika SLC-chassi. Ett chassi som i Bürstners fall lanserades redan i fjol och då för delintegrerade Lyseo M. Chassit är ett resultat av ett samarbete mellan AL-KO och EHG-gruppen (inledningsvis Hymer), och är lägre och lättare än ett konventionellt AL-KO-chassi. Samt öronmärkt för just EHG-gruppens egna produkter.

Nya Elegance blir även först ut att få Thetfords nya iNdus-system. Ett system som vi kikade närmare på redan i föregående nummer. Kortfattat så självdoserar systemet på rengöringsvätskor i precis rätt mängder, sparar in på färskvattenförbrukningen, nyttjar gråvattnet när du spolar i toaletten och låter dig tömma gråvatten och svartvatten i en enkel procedur där du i princip bara behöver sätta en tömningsenhet (ansluten mot en två meters slang) över avfallstömningsplatsen och trycka på en knapp. Klart!

Thetfords toalett med iNdus-system, Bürstner Elegance.
Toaletten använder gråvatten vid spolning och har dessutom knivblad längst ned i sockeln som finmaler fast avföring när toalocket är stängt.
Thetfords iNdus
I garaget finner vi det särskilda utrymmet för Thetfords iNdus rengöringsmedel. Systemet doserar själv rätt mängd rengöringsvätska.

Sovrum med Home Light-system

Bürstner Elegance I910G sovrum. Långbäddar.
I910G innebär långbäddar bak i måtten 200x104 cm. Högt placerade bäddar med trappsats upp ger bättre lastutrymme i garaget.
Home Light-system, lampor. Bürstner Elegance i910G
Bürstners egna Home Light-enheter kan användas som ficklampor eller fästas mot någon av alla utplacerade magnetfästen, så att de blir riktningsbara läslampor.

Självklart är även planlösningen ny. Vår testbil är en Bürstner Elegance I910G, vilket kännetecknas av två långbäddar bak. Läslamporna består av tillverkarens eget Home Light-system, alltså de lösa uppladdningsbara lampenheterna som enkelt sätts på önskad plats tack vare magnetfäste. Ingen nyhet i sig, men fortfarande en väldigt smart lösning, där lampenheterna kan flyttas om mellan de olika magnetfästen som finns lite varstans i bodelen.

Överskåpens luckor har en vit glansig ytfinish och kromade beslag som i sitt viloläge ligger direkt an mot dörrytan. Ett lätt tryck på beslagen och de poppar ut och blir till ordentliga handtag. Vi noterar att luckorna genomgående öppnas med mjuk rörelse och stängs lika elegant mjukstängande. Däremot är det inte alla beslag som sedan väljer att fastna i infällt läge när vi åter ger dem ett lätt tryck. Måhända en fråga om vanesak.

Badrum med hotellkänsla och ny designat kök

Bürstner Elegance i910G badrum.
Badrummet ger hotellvibbar.
Bürstner Elegance i910G dusch.
Duschkabinen har vuxit lite till på både bredd och höjd i förhållande mot föregående generation Elegance.

När det gäller hygiendelen har vi redan lyft fram iNdus-systemet, som är den stora nyheten. Andra praktiska lösningar är att toalettdörren kan stängas även i sitt ändläge, vilket då skärmar av hygiendelen från köksdel. Stort plus för ett ordentligt handfat och en nästan hotellmässig känsla i badrumslayouten, krönt av elegant dekorbelysning vid spegelns båda långsidor. Snyggt!

På andra sidan av hallen finns en duschkabin, vars yta har utökats både på bredden och blygsamt mer på höjden än i tidigare generations Elegance.

På väg mot köket gäller det att inte missa luckorna i golvet. Genom två av golvluckorna, innan trappsatsen upp till långbäddarna, når du det 36 cm höga lastutrymmet i mellangolvet. Övriga golvluckor får mer sägas vara serviceluckor som förenklar din tillvaro och husbilsägande. Mer iögonfallande är förstås köket, som har helt ny design. Vi gillar i synnerhet att blandaren över diskhon nu är helt väggmonterad. Plus också för det utdragbara förvaringsskåpet till höger om spisen. Även överskåpen har en liknande utdragbar lösning mellan sig. De belysta hyllplanen vid bänkytans vänstra hörna får dock ses mer som hyllor för prydnader än rent praktiska. Som väl är finns det gott om andra förvaringsytor, men tyvärr infinner sig en känsla av att den totala förvaringsytan känns lite slentrianmässigt planerad. Elegant? Ja. Men i övrigt känns det som att Bürstner satsat på säkra snarare än innovativa kort när förvaringsytorna i köket planerades.

Bürstner Elegance i910G, Lastluckor i golv.
Genom två av golvluckorna, innan trappsatsen upp till långbäddarna, når du det 36 cm höga lastutrymmet i mellangolvet.
Bürstner Elegance i910G kök.
Köket är elegant och funktionellt. Plus för de utdragbara skåpen till höger om spisen, både uppe och nere.
Bürstner Elegance i910G kök.
Elegant med väggmonterade blandare i köket. Den eleganta hyllan i bakgrunden känns dock mest som en prydnadshylla med begränsad praktisk nytta.

Plats för många vid dinetten

Bürstner Elegance i910G dinett.
Rymlig dinett som kan användas även när överbädden har hissats ned. Det enda du då förlorar är bilfåtöljerna längst fram, som du måste fälla ned. Infälld bild: I dinettens soffa döljer sig ett bilsäte per sida.
Bürstner Elegance i910G dinett. Extra säte.
I soffornas socklar döljer sig ett bilsäte per sida. Dessa går att fälla upp och bildar då ett bilsäte riktat i färdriktningen och försett med trepunktsbälte.

Dinetten går däremot inte att klaga på. Soffor enligt face-to-face-princip och ett rymligt fullt justerbart klaffbord gör i kombination med bildelens två vridbara fåtöljer att många kan samlas runt middagsbordet. I den här sektionen av husbilen döljer sig flera andra nyheter. En är att det i soffornas socklar döljer sig ett bilsäte per sida. Dessa går att fälla upp och bildar då ett bilsäte riktat i färdriktningen och försett med trepunktsbälte. Snyggt!

Över dinetten finns en överbädd som manövreras elektriskt. Nytt är att den löper diagonalt. Du måste fortfarande fälla ryggstöden på bildelens fåtöljer, men därefter är det bara att hissa ned bädden. I nedfällt läge, och eftersom den skjuts nedåt/framåt på sin väg ned, ger den fortsatt utrymme vid dinetten, även i sitt bäddläge.

Taksängens lösning har möjliggjort för Bürstner att öka volymen på överskåpen och ytan används förstås både smartare och mer effektivt än om sängen bara sänkts i rak lodrät riktning.

Bürstner Elegance i910G taksäng.
Främre överbädd mäter 194x147 cm och är av helt ny konstruktion.

Bildelen

Bürstner Elegance i910G bildel. Mercedes.
Instrumenteringen börjar vi vänja oss vid nu, men förtjänar fortsatt beröm för sin personbilsliknande design.

Väl på plats i förarsätet, och på väg, märker du snabbt vinsterna med SLC-chassit och Mercedes klanderfria personbilsliknande interiör. Elegance är nästan nio meter lång och mer än 2,3 meter bred, samt över tre meter hög. Detta till trots känns husbilen väldigt stabil och inte särskilt sidovindkänslig. Testbilen är utrustad med en 170-hästars Euro 6D Temp-klassad dieselmotor. Ett tillval värt 23 800 kronor kombinerat med Mercedes 9-stegade automatlåda. Även det ett tillval, värt 44 300 kronor.

Denna kombination gör jobbet riktigt bra. Trots allt är det en både stor och tung husbil vi talar om, men det märks inte. I basutförande, ska vi tillägga, så får du dock endast en 2,2-liters 143-hästarsmaskin och manuell sexväxlad låda. Hur den står sig är inget vårt test förtäljer.

Den setup som vi nu har förtjänar beröm. Visst märks och känns det att det är en stor husbil, men den känns väldigt stabil och trygg i sitt beteende, med en drivlina som maskerar tyngden hyfsat väl.

Är det stor skillnad från föregående generation Elegance? Absolut, och då menar vi inte enbart körupplevelsen.

Bürstner levererar, och du som beställer idag kan vänta dig din egen Elegance strax efter nyår.

En bra start på år 2021 helt enkelt.

Bürstner Elegance i910G garage.
Garaget är rymligt. Husbilen i sin helhet får lasta 1 400 kg.

Plus

  • Thetfords iNdus-system
  • SLC-chassit och de goda köregenskaper det innebär
  • Genomtänkt planlösning

Minus

  • Stor husbil
  • Förvaringslösningarna i köket känns inte innovativa
  • Centrallås mellan bodelsdörr och vänster bildörr.

Fakta & specifikationer

Märke: Bürstner

Modell: Elegance I910G

Planlösning: 2 x 2-sitssoffor (face-to-face), elektrisk manövrerbar överbädd, långbäddar bak.

Chassi: Mercedes Sprinter + EHG-gruppens eget SLC-chassi.

Motor: Euro 6D Temp, 170 hk.

L/B/H: 8,91 / 2,32 / 3,03 m.

Totalvikt: 5 500 kg.

Max lastvikt: 1 400 kg.

Värmesystem: Alde 3020, inklusive värmepaket för förarhytten.

Färskvatten: 140 liter

Gråvatten: 120 liter

Drivmedel: Diesel

Bränsletank: 92 liter + 22 liter AdBlue.

Antal bältade platser: 4.

Sovplatser: 4.

Grundpris: 1 419 900 kr.

Planlösning Bürstner Elegance i910G

Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige nr 6 2020

Taggad i: helintegrerat