Bürstner Ixeo I 746 - Lyxig & rymlig hemmakänsla
Sovplatserna är i regel det som tar störst utrymme i boytan. Men det är också något som husbilstillverkarna börjar att tumma på, i syfte att frigöra boyta till annat. Ett utmärkt exempel på detta är Bürstners snygga Ixeo I 746, som vi tog med ut på en tur för en närmare bekantskap. Höll vår vänskap hela vägen?
Bildelen
Bilen är 7,65 meter lång och bygger på Fiats lågbyggda lättviktschassi. Det innebär att den också har alla uppdateringar som Fiat Ducato begåvats med, inklusive den 9-stegade riktiga automatlådan.
Testbilen har 160 hästkrafter och har en tjänstevikt på 3,2 ton. Med packning och passagerare blir det rätt mycket som motorn ska orka kuska runt med.
Samtidigt är motoreffekten också ett resultat av de allt hårdare miljökrav som ställs, något som är viktigt att komma ihåg. Det fungerar, men i den perfekta av världar hade vi önskat oss mer effekt.
Att påstå att automatlådan växlar sömlöst vore en överdrift, men växlingarna sker helt klart betydligt jämnare och bekvämare än vad den tidigare robotiserade växellådan förmådde att bjuda på. Dessutom har växellådan tre körprogram: Eco, Power och Normal. Det märks en tydlig skillnad i karaktär och uppförande mellan de tre olika lägena. Väl uppe i fart är Eco-läget oslagbart, då det sänker varvtalet en hel del i jämn hastighet.
Bodelen
Entré och dinett
Bodelens entrédörr är tacksamt nog extra bred. En varningslampa i instrumentbrädan indikerar om trappsteget vid entrédörren är utfällt eller ej. Här kan vi flika in att ett motsvarande trappsteg vid förardörren på vänster sida hade varit önskvärt. Insteget är lika högt där, men där finns alltså ingen trappsats att tillgå.
Men tillbaka till bodelens entré.
Direkt när du kommer in finner du ett golvfack i det genom hela bodelen helt plana golvet. Vi utgår från att Bürstners tanke är att ytterkläderna ska hängas i den annars mycket generösa garderoben, som hittas längre bak i husbilen. För tydlighetens skull kan sägas att det finns två garderober. En som löper från golv till tak, strax bakom kylskåpstornet. Samt ytterligare en mindre garderob absolut längst bak, vid sidan av den franska nedfällbara sängen. Vart du än väljer att hänga dina ytterkläder så fungerar det för all del, men genom att båda garderober är placerade så långt bak från entrédörren blir det aningen krångligt.
Det ska dock sägas att Bürstner verkligen tagit ut svängarna, nu när sängplatserna inte stjäl golvyta. Den vanliga dinetten är rymlig och bilfåtöljerna kan svängas runt utan större besvär. Den L-formade soffan är faktiskt hyggligt bekväm, trots sin skarpa 90-gradersvinkel mellan sits och ryggslut. Dessutom ger sätesklädseln, i kombination med färgsättningen, en mycket exklusiv känsla.
Rymligt kök
Vi går bakåt, till köket. Och här finns en hel del att glädjas åt. Trots en rymlig diskho samt att spisen, med tre brännare och gnisttändning, fått stort utrymme finns här fortsatt avlastningsyta på bänken. Och mellan de både överskåpen kan du fälla ned den annars nästan dolda överskåpluckan, som i sitt nedfällda läge bildar ett avlastningsbord. Ovan denna lucka hittar du sedan ett utrymme för kaffemaskinen, givetvis med egen 230V-försörjning. Tummen upp för den omtänksamma detaljen, Bürstner! Plus blir det också för den snygga integrerade kryddhyllan.
Lådhurtsar med softclose som fungerar utan anmärkning. Även överskåpens luckor har softclose, men de förmår inte att stänga helt, utan du måste trycka till dem för hand för att de ska låsa. Med hänsyn till att översta lådan är en blindgångare och skåpytan inte heller mycket till förvaringsyta så hade vi önskat en smartare lösning här, men det övergripande intrycket av köket blir trots det mycket positivt.
Den bakre salongen
Känslan består när vi går längre bak i husbilen. Bakom kylskåpsarrangemanget, från Thetford, hittar vi den första, av två, garderober som vi nämnt tidigare. Den rymmer en hel del inomhusplagg, men den som dessutom vill få plats med ytterkläderna lär behöva hitta en kompromiss.
Nu kommer vi till husbilens riktiga paradnummer: Tv-salongen längst bak. Den ger ett närmast vardagsrumsliknande känsla, mycket tack vare just det på höjden långsmala fönstret som bygger nästan helt från golvnivå upp till taket.
L-soffan och tv-installationen är i förhållande mot varandra diagonalt placerade och vi hittar bredvid soffan för all del även en mindre garderob. Något som är både på gott och ont, då denna självklart konkurrerar med den elektriskt nedfällbara franska bädden om sidoutrymmet.
Längs med högersidan, i bilens färdriktning sett, finns en bänk och underskåp som rymmer en hel del. Mycket hemmakänsla utlovas och en ordentlig skjutdörr kan skärma av salongsytan mot den övriga bodelen.
Generöst badrum och nedfällbara sängar
Badrummet känns också generöst tilltaget. För att spara utrymmet är toaletten vridbar. Här finns gott om förvaringsutrymmen för hygienartiklar och 230V-uttaget sitter på kommoden, precis under handfatet. Precis angränsande finns en ordentlig duschkabin med bra utrymme och tillräckligt generös takhöjd.
När kvällen närmar sig och det är dags att bädda så låter det sig göras väldigt obehindrat. Börja med att dra för de manuella mörkläggningsjalusierna för de främre sidorutorna. Mörkläggningsjalusiet för vindrutan är eldrivet.
När det gäller sängplatser så är den främre överbädden i det här fallet husbilens huvudsakliga bäddlösning. Denna överbädd fälls ned manuellt och det låter sig göras utan större ansträngning. Stegen, för att komma upp, finner du i det bakre golvfacket. Den bakre franska bädden sänks dock ned på elektrisk väg. Det innebär, för dig som inte låter nyckeln sitta kvar i låset, ytterligare en nyckel att hålla koll på. Och en mycket liten sådan.
Bäddarna mäter 196x139 cm respektive 192x150 cm. Nackdelen med överbäddar är att de kräver stege för att komma upp i dem.
Summa summarum
Vi kan konstatera att det är mycket lätt att charmas av Bürstner Ixeo I 746. Kvar finns då frågan om charmoffensiven också leder till affär? Grundpriset för husbilen ligger på 1 019 000 kronor, men testbilen är extrautrustad för över 310 000 kronor till.
Det ska dock tilläggas att bilen, redan i grund, är synnerligen välutrustad. Där ingår bland annat dubbla bodelsbatterier, Aldes vattenburna värme och dubbelgolv, automatlåda, cykelställ, köksfläkt, garagedörrar på vardera sida och mycket mer.
Affärsfrågan bottnar kanske istället för prislappen på om du vågar lämna den traditionella planlösningen?
Klart är att den som vågar göra avkall på traditionella sängplatser har mycket att vinna.
Plus
- Snygg!
- Den extra salongen.
- Köket.
Minus
- Lösningen för ytterkläder.
- Högt insteg vid förardörren.
- Undermotoriserad. Mer kraft hade behövts.
Fakta & specifikationer
Märke: Bürstner
Modell: Ixeo I746
Planlösning: Dinett med L-soffa, extra salong bak, överbäddar
Chassi: Fiats lågbyggda lättviktschassi
Motor: 2,3 Multijet, 160 hk, Eur6
L/B/H: 7 650 / 2 320 / 2 960
Totalvikt: 4 400 kg
Max lastvikt: 1 200 kg
Värmesystem: Alde 3020, vattenburen
Färskvatten: 140 liter
Gråvatten: 90 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 90 liter
Antal bältade platser: 3
Sovplatser: 6
Grundpris: 1 019 000 kr
Pris testbil: 1 329 508 kr