Carthago Van 640 LE - Premiumkänsla i det mindre formatet

— 31/05-2021

En plåtis är ett bra insteg i husbilsvärlden. Börja med det, sedan kan du avancera. Men vänta! Så behöver det inte vara. Det visar Carthago med sin Van 640 LE. En påkostad campervan för både nybörjare och erfarna husbilsägare.

Intresset för campervans har ökat. Med det har även synen för husbilarnas minsta segment förändrats. Från den något slarviga benämningen plåtisar, något för nybörjaren som vill få in en fot i husbilssegmentet. Till att bli ett intressant downsizingalternativ för de redan vana husbilsägarna, som fram tills nu haft en del- eller helintegrerad husbil.

Hos Bengt i Örkelljunga vet försäljningschef Alexander Svensson att pendeln för campervans svängt, liknande just denna beskrivning.

Det är han som lämnar över den Carthago Van 640 LE till redaktionens utsände, för test. En bil som vi fick vara kvicka på att låna, då efterfrågan visat sig vara stor.

Carthago Van 640 LE exteriört.
Carthago Van 640 LE är den längre versionen av två i programmet. Det finns även en Van 600 LE/DB (avslut beroende på långbädd eller queensbed). Räkna med ett rejält överhäng bak. Bilen upplevs dock som smidig att köra och känns välisolerad, även mot vägbuller. Även i 6,36 metersutförande klarar bilen sig på 3,5 ton.

Bildelen

Carthago Van 640 LE förarhytt.
Testbilen är utrustad med ett särskilt Exclusive-paket. Det innebär bland annat 150-hästars motor, 6-stegad automat, backkamera och radio med DAB-teknik samt gps.
Carthago Van 640 LE backkamera.
Backkameran är av enklare modell. Den har avståndsradar, men bilden saknar grafiska riktningslinjer.

Bilen bygger på Fiat Ducato, vilket innebär att instrumentering och automatlåda känns igen. Fiats välkända 2,3-liters Multijet på 150 hästkrafter är synnerligen lämpad för den här storleken av husbil. Allt lirar på ett harmoniskt och samtidigt bekvämt sätt.

Yttermåtten är kompakta, det enda du måste ha i åtanke är det kraftiga överhänget bak vid svängar i snäva utrymmen.
Innan vi lämnar körupplevelserna vill vi berömma Carthago för att färden sker så pass tyst. Något buller förekommer inte.

Bodelen

Carthago Van 640 LE dinett.
Dinetten är rymlig och riktigt bekväm. Det visar inte vara några som helst problem att vrida om framstolarna. Så ska det vara!

Fram färdas två personer riktigt bra. Och det är främst för tvåpersonshushållet som bilen riktar sig. Det ger bodelen tydliga indikationer på.

Inte för att just dinetten avslöjar detta. Vi vrider med godkänd lätthet runt bilfåtöljerna 180-grader, något som ibland kan vara en besvärlig procedur i det mindre segmentet. Fåtöljerna bjuder på riktigt god sittkomfort. Den 2-sitssoffa som finns på motsatt sida av bordet upplevs också som bekväm. Den skarpa 90-gradersvinklen mellan sittdyna och ryggstöd kvarstår dock.

Precis ovanför bildelen finns ett större förvaringsutrymme. Ovan dinetten finns även en taklucka. Takluckans vev slår tyvärr emot luckan till nämnda övre förvaringsutrymme. Irriterande.

Bakom dinetten däremot börjar signalerna på att detta är en husbil för två personer bli mer tydliga. Köket består av en spis med dubbla brännare med gnisttändning. Diskbänken är mycket liten, men kan förlängas något tack vare ett mindre klaffbord. I uppfällt läge hamnar klaffbordets skiva i jämnhöjd med övriga bänken. I nedfällt läge sjunker den in i bänkmodulens sida, utan att stjäla någon plats från entrédörrens utrymme. Så ska det se ut.

Köksbänken följs av ett högskåp som innehåller kylskåp överst och en 100 cm hög garderob där under. Väl avstämt för två personer.

Carthago Van 640 LE kök.
Klaffbordet går helt jämnt med övriga diskbänken. Och nedfällt smiter det åt bänkmodulen, utan att stjäla mer utrymme från dörröppningen.

Mitt över finns det Carthago menar är klassens största badrum. Vi kan intyga att det är rymligt och tack vare att kombinera badrum och duschkabin behöver du inte vända dig om din egen axel för att svänga runt inne i badrummet.

Dessutom har Carthago sparat på hallutrymmet utanför, genom att använda en skjutdörr för att stänga om badrummet. Hallpassagen utanför förblir hela 53 cm, vilket upplevs riktigt generöst för klassen sett. Baksidan är månne att sovrummet inte kan skärmas av från övriga bodelen, men så är bilen också riktad främst mot två personer.

Carthago Van 640 LE badrum.
Badrummet är något av husbilens styrka. Så rymlig. Toasitsen är vridbar för att göra utrymmet än mer flexibelt.

Om det signalerar inte minst sovplatserna. Här finns endast två bäddar, i LE-versionen två långbäddar med måtten 90x183/102 cm. Du som vill ha dubbelsäng får istället kika på den något kortare syskonbilen 600 DB. Då får du en queenbed som mäter 193x158/143 cm. I 600-programmet finns även en särskild lågbädd, där du sakar visst utrymme av bagaget till förmån för en lägre placerad bädd. Ingen av dessa alternativ finns i version 640, den modell som testbilen representerar.

Carthago Van 640 LE sovrum.
LE innebär långbäddar. Rejält med förvaringsutrymmen. Notera förvaringsfacken i hörnorna.

Låt oss gå vidare. Bodelen präglas av flera saker som är att gilla. Trots kompakta mått så känns planlösningen förvånansvärt rymlig. Carthago har också varit generösa med förvaringsutrymmena, även om det blir en plump i protokollet då veven till främre takluckan slår i luckan till det främre överskåpet när takluckan ska öppnas/stängas.

Förvaring i golvet och under soffan. Det senare lär vara ett bra ställe att gömma undan ytterskorna.
Carthago Van 640 LE dinett takfönster
Får vi gnälla? När takluckan ska manövreras så slår veven i skåpluckan hela tiden. Irriterande!

Materialvalet upplevs nästan genomgående som hög. Känslan i skåpluckor och lådhurtsar, båda med softclose.

Bekväm stoppning av dynor vid dinettens sittgrupp. Och för all del madrasserna i sovrummet där bak.

Sovrummet har också en 180-graders överskåpsbyggnad som kompletterats med näthyllor och mobilfack i de bakre hörnorna. Här har inget utrymme gått till spillo.

Traditionen att kunna fälla upp sängens ribbotten mot respektive sidovägg, och på så vis få plats med cyklar eller annat högre gods i garaget, består.

Carthago Van 640 LE sovrum bakifrån.
Sängbotten går att fälla upp mot sidorna för att vinna mer höjd i utrymmet där bak. Den kortare 600 DB finns även med en särskild Low Bed-lösning.

Däremot har Carthago fortfarande inte ordnat ny placering för innerhandtagen för bakdörrarna. De innerhandtag som finns sitter på ordinarie plats, alltså motsvarande plats som på en vanlig transportbil. Problemet uppstår när du bäddat. De inre dörrhandtagen hamnar då en bra bit under sängbotten och madrassen. Du har inte en chans att nå dem från insidan då i händelse att du vill öppna eller rent av måste komma ut fort.

Men vi noterar även saker på pluskontot: Strömuttag och innerbelysning.

Vi finner tre usb-uttag och inte mindre än fem 230V-kontakter genom bildel och bodel.

Carthago har inte heller snålat när det kommer till ljuspunkter.

Uppvärmningen är för biltypen traditionsenligt luftburen.

Summa summarum

För tvåpersonshushåll bör Carthago 640 LE Van vara idealisk. Hela bodelens layout är anpassad för detta. De platssparande smarta lösningar som bidrar till detta är inte unika för Carthago, men de finns där och det fungerar riktigt bra. Framförallt badrumslösningen som kombinerar badrum och duschrum samt den skjutdörr som sluter om badrummet ifråga.

Att påstå att här väntar rena lyxen vore att ta i. Men Carthago Van 640 LE bjuder på en tillräckligt hög finish och kvalitetskänsla att bilen bör tilltala även dig som har högre krav på din husbil än genomsnittet.

Kanske är det så som ordspråket vill göra gällande: Du får vad du betalar för. Även när det gäller campervans.

Plus

  • Hög kvalitetskänsla i bodel
  • Gott om förvaringsytor
  • Smart planlösning

Minus

  • Hög prislapp
  • Väldigt kompakt kök
  • Överhänget

Fakta & specifikationer

Märke: Carthago

Modell: Van 640 LE

Planlösning: 2-sitssoffa, fåtöljer, kombinerad badrum/duschrum, 2 x långbäddar

Chassi: Fiat Ducato

Motor: 2,3-liters Multijet, 150 hk.

L/B/H cm: 636 / 205 / 259

Totalvikt: 3 500 kg

Max lastvikt: 664 kg

Värmesystem: Truma Combi-6, luftburen värme

Färskvattentank: 100 liter

Gråvattentank: 92 liter

Drivmedel: Diesel

Bränsletank: 120 liter (90 liter original)

Antal bältade platser: 3

Sovplatser: 2

Grundpris: 749 000 kronor

Pris testbil: 789 900 kronor

Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige nr 4 2019.

Taggad i: plåtis/van