Chausson V 697 Blackline Premium - Snygg fransos med smart förvaring
Franska Chausson, som ingår i mäktiga Trigano-koncernen, byggs i Ardeche som är en av Europas största husbilsfabriker. En av modellerna är Chaussons nya plåtis, V 697.
Stegar in på Fritidscenter i Ängelholm, där försäljningschef John Nielsen redan har kört fram bilen, en Chausson V 697 Blackline Premium, som vi bestämt oss för att testa och provköra. Den franskbyggda bilen från 40-årsjubilerande Chausson (1980-2020) med tilläggsnamnet Blackline Premium är byggd på Fiat Ducato och är 6,36 m lång. Bilen i svart metallic med lila dekor är både diskret och ser så där lite småkaxig ut till det yttre. Nästan syndigt snygg, mumlar jag för mig själv. För kulören, exteriören och kaxigheten gör jag tummen upp.
Lyxig kupé
I marknadsföringen noterar vi att deras plåtisprogram har ”Maxihytt”, vilket innebär samma innerhöjd över hela fordonets längd. Med panoramafönster (sky-roof) är upplevelsen mera ljus och rymd. Förarkupén är välbekant och beprövad, men alltjämt snyggt och lätt- överskådlig. Med tillägget Premium är ratt och växelspak klädda i läder med krom inlagt kring luftventiler. Instrumentbrädan, här med aluminium- inlägg, ger ett lite lyxigare intryck. Förarmiljön är bra med sittvänliga och bekväma pilotstolar av skinn/mocka. Den avtagbara klädseln heter Belize och är i sitt färgval snyggt matchande i beige och mörkgrått. Klädsamt! Under huven finns 140 sadlade hästar och lådan är manuell. Alla säkerhetssystem finns såsom, Traction +, Hill decent Control, 2 airbag, farthållare, ASC med ASR, starthjälp i backe m.m. Dessutom finns det infällbara elbackspeglar med avfrostning. Så nu är det bara att tuta och köra!
Körglädje
Körmässigt finns inget att klaga på. Kan dock notera lite lätt vindbrus i kupén och smått irriterande skrammel. Jag påtalar detta för återförsäljaren efter provkörningen som menar att bilen ännu inte är riktigt leveransklar. Bilen och motorn går för övrigt riktigt bra, både på låg- och högväxel. Den manuella lådan är lättväxlad och motorn svarar direkt, både i uppförsbacke och omkörningar. Det ska tilläggas att vid testtillfället är bilen utan last, men 140 hk och manuell låda i det här ekipaget känns ändå helt ok, även om jag (högst personligen) föredrar automatväxel.
Ljus bodel
I bodelen blir man glatt överraskad av den fina interiören, klädseln Belize och de fina snickerierna och trevliga ljusa materialval. Bäst är ändå det härliga panoramafönstret (sky-roof) i taket. Med LED-belysning, riktbara spottar och vikbara läslampor tillsammans med nya kraftigare mörkläggningsgardiner (äntligen!) blir bodelen riktigt trevlig och ombonad. Chausson har med det här paketet (Premium) valt platta infällda fönster – vilket innebär ett mindre plastigt intryck. Fönstren kan endast öppnas från insidan och innebär enligt tillverkaren bättre isolering och mindre vindbrus.
Skåp och förvaring
Modellens planlösning (köksenheten till vänster och sittgrupp rakt fram) är i stort sett identisk med många andra vans, noterbart är den infällda skåpluckan till vänster om själva köksenheten och det elektriska fotinsteget. Skåpluckan är perfekt för mindre förvaring, såsom skor, småflaskor och annat. Det finns även en mindre golvlucka under soffbordet, samt i sovrumsdelen med platsförvaring. De vändbara framstolarna har gott om svängutrymme och tillsammans med den raka tvåsittsoffan får man plats 4 personer runt det vikbara soff- och matbordet med mindre förlängningsskiva.
Kök och hygien
Den formgjutna köksbänken har en tvålågig spishäll, inbyggd diskho och stänkskydd. Väggskåp finns i loungens båda långsidor som tillsammans med tre djupa utdragsluckor under köks- enheten innebär stuvutrymme för matvaror och husgeråd. Köket eller loungen ger ett gott och välkomnande intryck. Ett klädförråd med utdragbar klädhängare finner vi till vänster direkt efter köksenheten. Ovanpå klädförrådet har man placerat kylskåpet (80 l med isfack) och mittemot finns badrummet med kombinerad dusch och öppningsbart fönster. Duschslangen kan således också dras ut genom badrumsfönstret. En fiffig grej är att handfatet i badrummet kan skjutas i sidled, vilket innebär lite mer plats vid behov.
Sovrummet imponerar
Det som imponerar allra mest med Chausson V 697 är annars bakdelen, det vill säga sovrummet och garaget. Här finns två långbäddar med bekväma sovmadrasser på vardera sida, med gångutrymme mellan sängarna och med en hel del förvaring under sängen på vänster långsida i förarens riktning. Under sängen på den högra långsidan finns löstagbara skåpmoduler, s.k. Flexbox – ett smart förvaringskoncept, som innebär att man kan modulera om och flytta ut eller in de olika enheterna – beroende på vilken funktion man vill att bilen ska användas till, semestern eller vardagen. Utöver detta finner vi ett dubbelgolv med lämplig förvaring av till exempel campingstolar, bord och annat. Sängarna är vikbara och går att fällas upp för till exempel flytt- och cykel- transporter m.m. De båda enkelsängarna går även att bygga ihop till dubbel- säng med hjälp av medföljande madrasser, som också kan användas för bäddbar dinette fram. Praktiskt! I sovrummet finns vägghängda överskåp med plats för böcker, telefon o dyl. Dessutom finner vi flera USB-uttag och eluttag, så visst kan man vara laddad för äventyret. Lastvikten är 505 kg, vilket får anses vara en bra tilltagen lastvikt och lämplig för 2 personer.
Isolering och värme
Trenden att allt fler väljer vans som sitt fritidsfordon tycks hålla i sig. Ett ofta förekommande samtalsämne när det gäller plåtisarna utöver de hutlösa prislapparna är hur bilarna egentligen är beskaffade med värme och isolering, till skillnad från ”plastisarna” med dubbelgolv, vattenburen värme och värmegolv. Egentligen finns det bara ett enkelt svar. Bilarna är byggda av plåt. I en skåpbil finns nämligen massor av köldbryggor som kan vara svåra att bygga bort. En del tillverkare hävdar med en dåres envishet att just deras bil är den bästa och mest välisolerade (både mot kyla och värme) på marknaden och att den är absolut vinterisolerad. Någon plåtis lär till och med vara ”Superisolerad” och anpassad för nordiska och arktiska klimat. Visst, finns det tillverkare som isolerar någon mm tjockare i väggar, tak och golv och visst kan man isolera vattentankar och några vattenanslutningar med doppvärmare. Men alltför många tillverkare och bilhandlare påstår utan att skämmas att bilen är vinterisolerad, vinteranpassad, har vinterpack och är en s.k. året-runt-bil. Det där bilhandlarsnacket om plåtisarnas förträfflighet som året-runt-bil har ännu inte övertygat mig i alla fall. Så ett gott råd är att ta detta med en nypa salt!
Uppvärmd bodel
Chausson V 697 Blackline Premium är kanske på rätt väg med sin bil lämpad även för kallare klimat? Bilen är klassad som ”Grade 3 i All season insulation”, den högsta isoleringsnivån på marknaden. De har förstärkt isolering kallad VPS samt erbjuder 7-års täthetsgaranti. Med sitt Arctic-paket finns externa isolerade vatten- och värmekretsar, isolerade överdrag för instrumentpanel, isolerad och värmd vattentank, värmeisolerade gardiner för fönster, gardiner för bakdörrar och vikgardin för dinette. Om Chausson nu är bättre i jämförelse med andra plåtisar inom det här ”vinterpackområdet” kan jag faktiskt inte bedöma. Däremot får man tack vare den dieseldrivna luftvärmepumpen från Truma (D6E) uppvärmning i bodelen medan man kör och det är ju väldigt bra. En annan fördel med dieselvärmare är att gasoltuben inte behöver bytas stup i kvarten, då gasol endast används till kylskåp och spis – vilket utgör lågenergi jämfört med gasoluppvärmning.
Summa summarum
Sammantaget kan sägas att Chausson V 697 är en snygg och trevlig bekantskap. Frånsett några mindre irriterande småsaker är detta nog en konkurrenskraftig plåtis med en hel del utrustning i basutförarande, vilket hos många konkurrenter kostar extra eller rent av saknas! Även om priserna redan från början är allmänt höga på plåtisar, så är 639.900 kronor, trots allt en moderat prislapp jämfört med många konkurrenter inom segmentet.
Plus
- Snygg exteriör/interiör och klädsel
- Infällda fönster, Sky roof och mörkläggningsgardiner
- Förvaring bak + smart Flexbox-system
Minus
- Sparsamt med utrymme över sittgrupp
- Litet kylskåp (volymmässigt)
- Vindbrus och irriterande skrammel
Fakta & specifikationer
Märke: Chausson
Modell: V 697 Premium Blackline
Planlösning: 2 långbäddar bak/alt. dubbelbädd
Chassi: Fiat Ducato
Motor: Euro 6d Temp, 140 hk
L/B/H: 6,36/2,05/2,61 m
Totalvikt: 3 500 kg
Lastvikt: Max 505 kg
Värmesystem: Truma luftvärme, D6E (6000 W)
Färskvatten: 100 l
Gråvatten: 90 l
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 75 l
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 2+1
Utrustning: Premium-paket+Artic. Radio/multimedia, backkamera, markis, el-fotsteg, myggnät, panoramafönster, aluminiumfälgar, airbag förare och passagerare, m.m.
Grundpris: 639 900:-
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige, nr 1 2020