CMT 2023 överträffade alla förväntningar
Efter två pandemiår var det äntligen dags för CMT att åter kunna välkomna utställare och besökare till Europas, kanske världens, största konsumentmässa för semester, med husbilar, husvagnar, tillbehör och destinationer i fokus. Allt samlat på ofattbara 124 000 kvadratmeter.
- Våra förväntningar överträffades med råge, säger Stuttgartmässans vd Roland Bleinroth.
Mellan den 14 och den 22 januari tog mässan emot 265 000 besökare som var nyfikna på vad de 2 100 utställarna i de nio olika mässhallarna hade att visa upp.
- Vi välkomnade 265 000 besökare, bekräftar Bleinroth, våra utställare var mycket nöjda. Besökarna tittade inte bara på utbudet och jämförde, de handlade också och gjorde beställningar. Denna CMT är en av de bästa vi någonsin har upplevt.
Framtidens turism och hållbara destinationer nya teman
Förutom klassiska teman som cykel & vandring, golf & wellness samt kryssningar, fanns nya intressanta teman, däribland framtidens turism och hållbara destinationer.
För fackbesökare gick ett 40-tal evenemang av stapeln, som lockade runt 30 000 besökare.
96% rekommenderar mässan
Av de tillfrågade besökarna uppgav 96 procent att de skulle rekommendera utställningen till andra, ett glädjande betyg för såväl arrangörer som utställare.
Besökarna stannade i snitt fem timmar på mässan. Störst intresse rönte de 1 200 fritidsfordonen och naturligtvis fanns alla de stora fabrikaten på plats.
På ställplatsen ”CMT-motellet” och ytterligare parkeringar slogs rekord i antalet övernattande, totalt 9 667 parkerade fordon.
- CMT är en viktig indikator i början av året för hela branschen. Det var en lyckad start på 2023, kommenterade Hermann Pfaff, ordförande för Caravaning Industry Association CIVD.