Dreamer Living van - Drömbil för plåtisfantaster!
Franska Dreamer har ett brett utbud plåtisar i varierande storlek och utföranden i sin kollektion. Under modellåret 2020 presenterar företaget ett par nya intressanta och annorlunda modeller. En av dessa är 6,36 meter långa Living Van – en riktig drömkärra för många plåtisfantaster.
Dreamer, ingår i prestigemärket Rapidos ägarstruktur. Systermärket som specialiserat sig på vans/plåtisar lockar många köpare, såväl nere på kontinenten som i Sverige och de nordiska länderna.
En av förklaringarna till framgångarna är förstås märkestillverkarens goda renommé och anseende, men också det breda modellutbudet. Här finns något för alla smaker och behov. En av företagets stora nyheter under modellåret 2020 är plåtisen Living Van. Min Husbil i Sverige lät provköra bilen hos återförsäljaren PR Husbilar i Sollebrunn. Här kommer vår rapport!
Lite högre och längre
Vi börjar med exteriören. Bilen är byggd på Fiat Ducato maxichassi, dvs den mäter 6,36 m i strumplästen. Den är också lite högre (ca 30 cm) jämfört med basutförandet. Rent estetiskt stör höjdskillnaden inte på något sätt. Den vitlackerade bilen, designen och placeringen av fönster smälter väl in och ger ett väldigt gott intryck. Man blir helt enkelt lite sugen på att kolla in vad den har att erbjuda.
Jag väljer att göra entré genom sidodörren. Redan vid det elektriska utfällbara insteget här får man Rapidofeeling, med patenterad infälld skohylla till vänster, längst ner i köksenheten. Sidodörren går att öppna hela vägen, men även med stopp halvvägs. Innanför sidodörren finns en stadig och rejäl myggnätsdörr.
Små finurliga detaljer
På steget in i loungen, eller kombinerat kök och sittplats om man så vill, möts man av en ljus och snygg interiör i träfanér. Soffa med ställbara nackstöd och framstolar i äggskalvit läder ger ett tjusigt och exklusivt intryck. Den smakfullt infällda dekorbeslysningen längs golvet, väggsidorna och i taket förstärker helhetsintrycket på ett behagligt sätt. Ännu bättre blir det när man sätter sig i de bekväma kaptensfåtöljerna och betraktar den rundade diskreta köksenheten, vask och gasolhäll med kombinerad värmesköld och stänkskydd över två ordentliga gasplattor.
Den franska innovationen gör sig gällande när man fäller ner stänkskyddet tillika värmesköld över hällen och vips får man en avlastningsyta eller skärbräda om man så vill. Väldigt finurligt och bra!
En annan smart detalj är den infällda kryddhyllan i sidodörren och även den smala och långa hörnspegeln från golv till tak som avgränsar kök och passage, vilket bidrar till mer rymd och ljus.
Sittsoffan med de
ställbara nackstöden ger bra komfort och blir ännu bekvämare när man skjuter
fram sittdelen. Det stora soffbordet är flyttbart i sidled, allt efter behov –
och med den vinklade och underliggande utdragsskivan får man en rejäl matplats.
Mycket förvaring
Själva köksenheten med uppfällbar och mindre avlastningsyta på sidan, innehåller 3 rejäla utdragslådor, samtliga med soft close. Här finns besticklåda, band i lådorna som håller tallrikar och kastruller och andra husgeråd på plats samt behållare för avfallssortering. Även detta väl genomtänkt och bra!
Bakom soffan står ett golvplacerat kylskåp på hela 90 liter (85 l + 6 l frysfack). Ovanpå kylskåpet en ny avlastningsyta med ett infällt mindre väggfack med plats för småflaskor, vinäger, olivolja med mera som hålls på plats med starkt gummiband under färd.
Bilen är också förberedd för solpaneler och här finns flera eluttag, men också laddning med USB.
Bekväm taksäng
Från taket (tack vare de extra centimetrarna på höjden) fäller man med enkelt handgrepp ner taksängen med bekväm skummadrass och dämpare över den främre sittgruppen och förarkabinen, utan att behöva fälla eller vika framstolarna. Sängen är bred och bekväm för två personer (1900 x 1300 cm). Med taksängen nedfälld (nås med medföljande stege) finns ovanför sängen ett öppningsbart takfönster och längs väggsidorna även plats för förvaring, vilka blir dolda när taksängen är uppfälld. Fiffigt!
Smarta lösningar
Hygienutrymmena är väl tilltagna med separat toalett med handfat i den en och separat dusch i den andra enligt det patenterade ”Modul-Space” konceptet!
Det tål att upprepas att Rapido-koncernen med dess produktutvecklare, designers, inredningsarkitekter och ingenjörer erbjuder många smarta och innovativa lösningar. Lösningarna i Rapidos husbilar förekommer även i systermärkena, det vill säga Itineo, Dreamer och i det fjärde husbilsmärket Campérêve (plåtis/vans) som dock inte är så vanlig i Sverige.
Ett bra exempel på smarta lösningar är koncernens patenterade garderob-system Modul-Space, där en garderob fälls in i det dolda duschutrymmet vilket nås både från in- och utsidan. Med svängarm fälls modulsystemet ut och fungerar då som avskiljare mot sovrummet eller som i Living Van – ett vardagsrum med matplats för fem som också kan bäddas ner till tvärbädd (1855x1645 mm) om man så vill.
Baktill i den här plåtismodellen finns alltså en u-sittgrupp. Vilket inte bara är ett kul grepp utan också smart och lite överraskande. Över u-gruppen finns fyra djupa förvaringsskåp längs de båda långsidorna och även förvaringslådor under själva sittgruppen.
Säkerhet till tusen
Om
bodelen imponerar, så måste även chassit och själva bilen Fiat Ducato
framhållas. Den nya motorn, 140 hk och den
9-växlade automatlådan är en fröjd
att ratta. En märkbar och stor skillnad mot föregångarna. Bilen är naturligtvis
utrustad med alla finesser och tänkbara säkerhetssystem som bland annat ABS,
ESC och ACR (antisladd) samt ROM (rullningsreduktion) och starthjälp i backe. Som
tillval finns ECO Pack, Traction + med Hill Decent Controll (som hjälper till
att hålla den önskade farten i nedförsbacke utan att hela tiden behöva arbeta
med bromsen.
I den extrautrustade provkörningsbilen fanns både backkamera och navigator – vilket borde vara standard i alla bilar!
Förarmiljön i bilen är enkel och väl beprövad, med samtliga reglage lätt överskådliga och begripliga.
Extrautrustning
Efter
att ha provkört Dreamer Living Van är det mycket positiva vibbar. I min bok
noteras bilen med orden, ”snygg, rymlig, smart, välbyggd, gedigen,”. Här finns
gott om förvaring och massor av smarta och bra lösningar. Designen och det
ljusa materialvalet förstärker det goda helhetsintrycket.
Dreamer Living Van kan, enligt mitt sätt att bedöma, mycket väl vara en drömbil
för många plåtisälskare.
Grundpriset, strax över 700 000 kronor, är förstås inget man snyter ur näsan direkt. Men i jämförelse med många andra plåtisar i samma segment, får man trots allt mycket för pengarna. Med alla tillval och extrautrustning springer det fort iväg. Närmare 800 000 kr (eller närmare bestämt 779 280 kronor) får man betala för den extrautrustade provkörningsbilen.
Plus
- Alla smarta och praktiska lösningar
- Sittgrupp bak
- Taksäng och hygienutrymmen
Minus
- Snyggt, men opraktisk vit läderklädsel
- Tillägg för vinterisolering
- Snålt med standardutrustning
Fakta & specifikationer
Märke: Dreamer
Modell: Living Van
Planlösning: Taksäng manuell ovanför sittgrupp
Chassi: Fiat Ducato
Motor: Fiat, 140 hk automat
L/B/H: 636x205x288 cm
Totalvikt: 3500 kg
Maxlast: 382 kg
Värmesystem: Truma Combi D, CP plus.
Färsk-/gråvatten: 95/100 l
Bränsletank: 75 l och 19 l Adblu
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 4
Extrautrustning: Automat AT 9, alloy wheels 16¨ och ECO Pack, aluminiumfälgar, läderklädd ratt och växelspaksknopp, styrning av stereo från ratten, Safety pack (automatisk bromsassistent + Lane departure warning (avåkningsvarnare)- helljusassistent, + Traffic signs recognition (skyltscanningskamera), regn- och skymningssensor, Truma Combi 6EH (istället för combi 4 diesel) med iNet, elektrisk golvvärme, isoleringskit bakdörrar.
Grundpris: 705 500:-
Testbil: 779 280:-
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige, nr 4 2020