En laddad studie del 2 - solceller
Solceller känner de flesta husbilsåkare till. Kanske har majoriteten också installerat solceller på taket. Men vad ska man tänka på när det är dags att köpa solceller? Hur mycket solceller behöver man? Vad är viktigt att veta? Min Husbil i Sverige guidar dig rätt i djungeln av solceller.
I nummer sju 2019 publicerades en laddad studie. Då handlade det om litiumjonbatterier. Nu har det blivit dags att länka samman batterierna med solceller. För nog är det så att batterier och solceller går hand i hand. Allt eftersom husbilarna blir allt fler på vägarna, ökar också behovet och intresset av att utrusta bilen med solceller. Internet svämmar över av olika lösningar – allt från en fast solcell på taket till bärbara lösningar som plockas
fram på campingar. Frågan är hur många som har ”rätt” utrustning utifrån deras behov av ström?!
– Ett solcellspaket brukar i huvudsak bestå av tre olika delar. Solcellspanel, laddningsregulator och ett batteri, säger Mathias Johansson, delägare av Sunlux.
Solcellspanelen fångar upp solljuset, omvandlar det till elektrisk ström och skickar strömmen vidare till laddningsregulatorn. Laddningsregulatorn reglerar sedan spänningen till en korrekt nivå för att ladda batteriet och strömmen lagras i batteriet. För gemene man kan den informationen vara tillräcklig och ingen djupare kunskap om hur systemet fungerar är nödvändig. Däremot finns det många som inte tycker att deras solcell klarar av att driva alla elektroniska prylar som finns i bilen. Ofta beror det inte på att solpanelen i sig är dålig utan snarare att man har för litet system.
– Det finns olika sätt att identifiera sitt behov på. För den ambitiösa som vill ha kontroll över förbrukningen så är det enklaste och bästa sättet att gå igenom alla elektroniska saker i husbilen och svara på frågorna ”hur många watt drar denna” och ”hur många timmar om dagen använder jag den”?, säger Mathias Johansson. Han berättar att när man listat samtliga saker så får man en klar bild över hur stor förbrukning man har och hur mycket solceller som behövs.
Utgå från din normala elkonsumtion
Inte alla är villiga att sätta sig ner och göra diagram och listor och då finns också en enklare lösning. Ifall husbilen används under sommarperioden (och är utrustad med ledlampor). Man laddar sin mobil och tittar på tv två timmar om dagen. Ja, då räcker det att ha ett system på 100 – 150 watt. Det som snabbt springer iväg är ifall det tillkommer elcykel som ska laddas, kompressor-kylskåp eller att barnen spelar tv-spel. Då behöver man istället satsa på en total effekt av 200 – 300 watt. När det gäller den tekniska biten av solceller så är det inte så viktigt att besitta några större kunskaper. Solcellen, består av kisel, ger ca 0,5V, har en plus- och en minussida och strömmen leds i serie som i en julgransslinga genom totalt 36 celler för att uppnå en sammanlagd spänning på 18V från panelen. Det är otroligt viktigt att man följer instruktionerna ifall man väljer att montera sina paneler själv. Ifall man inte är säker på hur detta ska göras är det mycket bättre att låta en fackmannamässig person göra det så att det blir rätt monterat. Ungefär 50 procent av husbilsägarna väljer att sätta upp sina paneler själva och det räcker att man har ”vanlig” teknisk färdighet för att klara det.
Fasta eller flexibla paneler
Det finns både fasta och flexibla paneler. Fördelen med de flexibla panelerna är att de väger mindre och att det går att fästa dom på tak som inte är helt jämna. Cirka en decimeter per meter går det att böja panelerna. Nackdelen är att de inte är lika tåliga som de fasta panelerna och kan lättare bli skadade. Med det sagt så betyder det inte att de flexibla panelerna är ömtåliga på något vis men de löper större risk att skadas jämfört med de fasta. Vikten på en flexibel solpanel är cirka två kilo medan den fasta panelen väger cirka sex kilo.
Viktigt att ifrågasätta
Många företag säljer färdiga paket, så kallade ”off grid” paket. Då får man solceller, laddningsregulator och eventuellt batteri. Det är viktigt att våga ifrågasätta paketen och inte bara välja det billigaste alternativet. De billigaste panelerna på marknaden byggs ofta av osorterade celler av sämre kvalitet i kombination med bristande lamineringsprocess. Ibland utförs inte några kvalitetstester i produktionsledet. Har man otur kan en sådan panel sluta generera ström efter bara något år. Många av paketen som är billigare kanske har en laddningregulator som kallas PVM. Den ger cirka 70-80 procent av vad som produceras av panelen in till batteriet till skillnad från en MPPT (som är att föredra) där det går att få ut cirka 99 procent av kapaciteten. En MPPT-regulator är dryga tusenlappen dyrare men är väl investerade pengar. Ett annat tips är att förbereda inför framtiden ifall man är osäker på om man vill lägga till fler solceller. Exempel på detta är att tänka på solpanelens placering och sätta en grövre kabel och en lite större laddningsregulator redan från start.
Bra andrahandsvärde med solceller
Jo, det är en djungel och det är lätt att trassla in sig i teknikaliteter och känna att det snabbt blir övermäktigt. Däremot så behöver det inte vara så komplicerat. Vissa företag säljer fästen som måste monteras på plats genom att borra hål i taket. Även om risken för fuktskador idag inte är så stor så är typen av fästen som enbart limmas på takytan betydligt mycket bättre.
– Man behöver absolut inte oroa sig ifall man vet att solpanelen man har på taket är ditskruvad då det finns bra lim som tätar, förutsatt att det är fackmannamässigt utfört. Men i de fall det går så ska man alltid försöka att undvika att borra hål eftersom det ofta är där som problemen sedan uppstår, säger Mathias. Dagens lim håller så det är ingen risk att panelen eller panelerna lossnar. Nackdelen är att man inte kan ta med sig solpanelernas fästen ifall man byter bil men samtidigt så är det sällan som man börjar plocka ner solpaneler i vilket fall.
– Det som man utrustar bilen med brukar oftast följa med när man säljer bilen och det är sällan någon förlust eftersom solpaneler, laddningsregulator och batteri ökar andrahandsvärdet på husbilen, fyller Mathias i.
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige nr 5 2020