Eura Mobil Integra Line 720 QB - Omtanke i den helintegrerade kompaktklassen
Tyska Eura Mobil försäkrar att deras helintegrerade kompaktbil tillhör premiumsegmentet och ska klara att värma skandinaviska hjärtan. Vad passar då bättre än att ta tempen på husbilen under en av vinterns kallaste dagar med snöblandat regn? Håller deras löfte, eller fryser alla känslor till is?
Eura Mobils Integra Line 720-serien omfattas av fyra olika versioner. De är ganska enkla att hålla isär. Står det 720 E så innebär det långbäddar bak. Står det 720 Q så innebär det drottningsäng bak. Ändelse F, alltså 720 EF som exempel, innebär soffor enligt face to face-princip vid dinetten. Bilar med ändelse B, exempelvis 720 EB har istället den mer traditionella L-formade soffan vid dinetten.
Förarmiljön
Med den formella presentationen är det dags för oss att stifta närmare bekantskap med IL 720 QB. Alltså drottningsäng och L-formad soffa vid dinetten. Husbilen visar sig vara en ren fröjd att köra, mycket tack vare det, för segmentet sett, relativt kompakta måttet. Jag oroar mig lite för överhänget bak när jag svänger, men inser snart att oron är obefogad. Det är hyfsat lätt att hålla koll på vart ekipagets fyra hörn faktiskt befinner sig. Ytterbackspeglarna av topphängd busstyp är föredömligt utformade, men tyvärr stjäl förarsidans stolpe lite av sikten för mig. Det beror helt på förardörren, som skapar en tjock extra stolpe i siktfältet, utöver de redan relativt väl tilltagna A-stolparna.
Men det faktum att här överhuvudtaget finns en förardörr gör att jag är beredd att förlåta det. Bildörren är generöst tilltagen, känns ordentlig och har en välisolerad tjock sidoruta med elhiss. Insteget till bilkupén är cirka 50 cm, vilket är lite i högsta laget men tyvärr inget utöver det vanliga.
Dinett med L-soffa och överbädd
Låt oss flytta oss bakåt, till bodelen. Den värms upp tack vare Aldes vattenburna värmessystem, vilket även gäller golvet. Testbilen har ett särskilt Skandinavienpaket vilket, om vi ska fortsätta att fokusera på värme, också innebär värmeisolerade dubbelglas till sidorutor, solvärmesystem, värmeväxlare samt varmvattenvärmare.
Bodelsdörrens entré har ett lågt insteg som känns helt acceptabelt som det är. Husbilen saknar utfällbart trappsteg. Vid entrén finns ett golvfack med 11 cm djup och plats för åtminstone två-tre par lågskor. Kängor och allt över det blir dock värre att gömma här. Kanske kan utrymmet under L-soffans vinkeldel användas. Fast det är rätt bökigt att komma åt där varje gång skor ska hämtas/lämnas där förstås. Bättre att förvara andra saker som mer sällan behövs där. L-soffans tvåsitsdel, riktad i färdriktning gömmer vätsketank men kompenserar bristen på förvaringsmöjligheter med bältesplats och Isofix-fästen.
Förvaringsutrymmen finns det annars relativt gott om. Tyvärr kärvar en av de mindre överskåpsluckorna något och detsamma gäller ett av kökets lådhurtsar.
Dessutom noterar vi att det krävs muskelkraft för att manuellt hissa ned den främre överbädden, men när den väl är nere får nattgästerna belöning i form av en bekväm överbädd och generöst med läsbelysning.
Även dinett, kök och sovrum har en väldigt generöst tilltagen belysning. Dessutom är läslamporna riktningsbara, även de lampor som endast utgörs av några infällbara spotlights. Så ska det se ut.
Kompakt kök och avskiljbart hygienutrymme
Köket är kompakt och kanske hade man önskat en mer generös avlastningsyta/arbetsyta. Lådhurtsarna har softclose och lådorna rymmer både husgerådsartiklar samt torrskafferi. Var dock beredd på viss planering och logistiskt tänk när maten ska tillredas, då utrymmena är begränsade.
Hygienutrymmet, bestående av badrum och duschkabin på vardera motsatt sida, kan slutas helt från övriga boytan. Badrum och duschkabin delas av hallen, där vi hittar ytterligare ett golvfack.
Duschkabinen har en designsnygg belysningslösning, men tyvärr är ljuset som ljuskällan ger kallt och går mot blåaktig ljustoning. Lyckligtvis är ljuset i badrummet betydligt bättre och mer behagligt för ögat. Och titta! Ett 230V-uttag bakom den ena skåpsluckan. Det tackar vi för.
Sovrum med drottningsäng
Sovrummet kan i sin tur slutas från övriga bodelsytan med hjälp av en parskjutdörr. På båda sidor om drottningssängen finns trappsteg med förvaringsmöjligheter, varsitt nattygsbord och varsin klädgarderob. Dubbelsängen har en mycket bekväm madrass och huvudändan är ställbar genom att du med ett enkelt handgrepp skjuter sängen bakåt, eller drar den framåt för att återgå till ett helt plant läge igen. Processen sker mycket enkelt och närmast helt utan ansträngning.
Summa summarum
Dags att summera Eura Mobil IL720
QB. VI gillar den ordentliga bildörren, uppvärmningen, förvaringsmöjligheterna,
den generösa innerbelysningen och hur enkel husbilen känns att köra och hantera
i stadsmiljö.
Dessutom förmår Eura Mobil att fortsätta hålla sin fana högt, trots de punkter vi inte gillar. Men två krånglande skåpluckor och en överbädd som kräver muskler för att fälla ned naggar förstås en smula på det goda omdömet.
Plus
- Innerbelysningen
- Förardörren
- Mycket bekväma sängar
Minus
- Viss miss i detaljfinish av interiör
- Överbädd kräver muskelstyrka för att hissa ned
- Snål bänkyta i köket
Fakta & specifikationer
Märke: Eura Mobil.
Modell: IL 720 QB.
Planlösning: L-soffa, 3xenkelfåtöljer, manuellt manövrerbar överbädd, drottningssäng bak.
Chassi: Iveco Daily CCS djupramschassi.
Motor: Euro 6D-Temp, 160 hk.
L/B/H: 7,57 / 2,32 / 2,88 m.
Totalvikt: 3 500 kg.
Värmesystem: Alde, uppvärmt dubbelgolv, värmeväxlare, varmvattenvärmare.
Färskvatten: 140 liter.
Gråvatten: 100 liter.
Drivmedel: Diesel
Antal bältade platser: 4, även Isofix-fästen.
Sovplatser: 4 (6 st är tillval).
Grundpris: 1 099 000 kr.