1. Hem
  2. /
  3. Provkört
  4. /
  5. Eura Mobil Integra Line 720 QB - Omtanke i den helintegrerade kompaktklassen

Eura Mobil Integra Line 720 QB - Omtanke i den helintegrerade kompaktklassen

— 22/10-2021

Tyska Eura Mobil försäkrar att deras helintegrerade kompaktbil tillhör premiumsegmentet och ska klara att värma skandinaviska hjärtan. Vad passar då bättre än att ta tempen på husbilen under en av vinterns kallaste dagar med snöblandat regn? Håller deras löfte, eller fryser alla känslor till is?

Eura Mobil Integra Line 720 QB
Kompakta yttermått och med sin bredd på 2,32 meter även relativt smalt byggd ger trots allt smidiga köregenskaper i stadsmiljö.
Eura Mobil Integra Line 720 QB
Ett stort plus för förardörren med ordentligt värmeisolerad ruta med elhissfunktion. Tyvärr är insteget upp fortfarande högt.
Eura Mobil Integra Line 720 QB garage
Garaget rymmer 1 500 liter gods. Dubbla garagedörrar och en låg lasttröskel väntar.
Eura Mobil Integra Line 720 QB gasolflaskutrymme
Här ryms två 11-kilos gasoltuber. Lasthöjden till förvaringsutrymmet är endast 41 cm, vilket får godkänt.

Eura Mobils Integra Line 720-serien omfattas av fyra olika versioner. De är ganska enkla att hålla isär. Står det 720 E så innebär det långbäddar bak. Står det 720 Q så innebär det drottningsäng bak. Ändelse F, alltså 720 EF som exempel, innebär soffor enligt face to face-princip vid dinetten. Bilar med ändelse B, exempelvis 720 EB har istället den mer traditionella L-formade soffan vid dinetten.

Förarmiljön

Med den formella presentationen är det dags för oss att stifta närmare bekantskap med IL 720 QB. Alltså drottningsäng och L-formad soffa vid dinetten. Husbilen visar sig vara en ren fröjd att köra, mycket tack vare det, för segmentet sett, relativt kompakta måttet. Jag oroar mig lite för överhänget bak när jag svänger, men inser snart att oron är obefogad. Det är hyfsat lätt att hålla koll på vart ekipagets fyra hörn faktiskt befinner sig. Ytterbackspeglarna av topphängd busstyp är föredömligt utformade, men tyvärr stjäl förarsidans stolpe lite av sikten för mig. Det beror helt på förardörren, som skapar en tjock extra stolpe i siktfältet, utöver de redan relativt väl tilltagna A-stolparna.

Men det faktum att här överhuvudtaget finns en förardörr gör att jag är beredd att förlåta det. Bildörren är generöst tilltagen, känns ordentlig och har en välisolerad tjock sidoruta med elhiss. Insteget till bilkupén är cirka 50 cm, vilket är lite i högsta laget men tyvärr inget utöver det vanliga.

Dinett med L-soffa och överbädd

Eura Mobil Integra Line 720 QB dinett
Dinetten får godkänt, men är faktiskt inte fullt så rymlig som man kan tro. Det märks att även Eura Mobil tänkt på det, med tanke på bordsskivans utformning för att ge plats i L-soffan.
Eura Mobil Integra Line 720 QB överbädd dinett
Taksängen mäter 193x150 cm. Även här skämmer Eura Mobil bort oss med bekväm madrass och generös läsbelysning.
Golvytan är helt jämn och har två rymliga golvfack. Djupet i golvförvaringen är 11 cm.
Större golvfack utanför badrum.

Låt oss flytta oss bakåt, till bodelen. Den värms upp tack vare Aldes vattenburna värmessystem, vilket även gäller golvet. Testbilen har ett särskilt Skandinavienpaket vilket, om vi ska fortsätta att fokusera på värme, också innebär värmeisolerade dubbelglas till sidorutor, solvärmesystem, värmeväxlare samt varmvattenvärmare.

Bodelsdörrens entré har ett lågt insteg som känns helt acceptabelt som det är. Husbilen saknar utfällbart trappsteg. Vid entrén finns ett golvfack med 11 cm djup och plats för åtminstone två-tre par lågskor. Kängor och allt över det blir dock värre att gömma här. Kanske kan utrymmet under L-soffans vinkeldel användas. Fast det är rätt bökigt att komma åt där varje gång skor ska hämtas/lämnas där förstås. Bättre att förvara andra saker som mer sällan behövs där. L-soffans tvåsitsdel, riktad i färdriktning gömmer vätsketank men kompenserar bristen på förvaringsmöjligheter med bältesplats och Isofix-fästen.

Förvaringsutrymmen finns det annars relativt gott om. Tyvärr kärvar en av de mindre överskåpsluckorna något och detsamma gäller ett av kökets lådhurtsar.

Dessutom noterar vi att det krävs muskelkraft för att manuellt hissa ned den främre överbädden, men när den väl är nere får nattgästerna belöning i form av en bekväm överbädd och generöst med läsbelysning.

Även dinett, kök och sovrum har en väldigt generöst tilltagen belysning. Dessutom är läslamporna riktningsbara, även de lampor som endast utgörs av några infällbara spotlights. Så ska det se ut.

Kompakt kök och avskiljbart hygienutrymme

Eura Mobil Integra Line 720 QB kök
Köket är kompakt och kräver viss logistisk planering när du ska laga mat.
Eura Mobil Integra Line 720 QB kök kylskåp
Thetford-kylen är på 142 liters volym och en mindre ugn ovanför.

Köket är kompakt och kanske hade man önskat en mer generös avlastningsyta/arbetsyta. Lådhurtsarna har softclose och lådorna rymmer både husgerådsartiklar samt torrskafferi. Var dock beredd på viss planering och logistiskt tänk när maten ska tillredas, då utrymmena är begränsade.

Hygienutrymmet, bestående av badrum och duschkabin på vardera motsatt sida, kan slutas helt från övriga boytan. Badrum och duschkabin delas av hallen, där vi hittar ytterligare ett golvfack.

Duschkabinen har en designsnygg belysningslösning, men tyvärr är ljuset som ljuskällan ger kallt och går mot blåaktig ljustoning. Lyckligtvis är ljuset i badrummet betydligt bättre och mer behagligt för ögat. Och titta! Ett 230V-uttag bakom den ena skåpsluckan. Det tackar vi för.

Eura Mobil Integra Line 720 QB badrum
Badrum och duschrum kan slutas helt från övriga boytan. Bra ljus i badrummet och 230V-uttag i ett av skåpen väger upp.
Eura Mobil Integra Line 720 QB dusch
Duschkabinen har en designsnygg belysningslösning, men tyvärr är ljuset som ljuskällan ger kallt och går mot blåaktig ljustoning.

Sovrum med drottningsäng

Eura Mobil Integra Line 720 QB drottningsäng
QB innebär drottningsäng bak. Sänghuvudet kan om man vill vinklas upp, genom att med ett enkelt handgrepp skjuta sängen mot bakre väggen. En manöver som inte krävde någon muskelstyrka alls.

Sovrummet kan i sin tur slutas från övriga bodelsytan med hjälp av en parskjutdörr. På båda sidor om drottningssängen finns trappsteg med förvaringsmöjligheter, varsitt nattygsbord och varsin klädgarderob. Dubbelsängen har en mycket bekväm madrass och huvudändan är ställbar genom att du med ett enkelt handgrepp skjuter sängen bakåt, eller drar den framåt för att återgå till ett helt plant läge igen. Processen sker mycket enkelt och närmast helt utan ansträngning.

Summa summarum

Dags att summera Eura Mobil IL720 QB. VI gillar den ordentliga bildörren, uppvärmningen, förvaringsmöjligheterna, den generösa innerbelysningen och hur enkel husbilen känns att köra och hantera i stadsmiljö.

Dessutom förmår Eura Mobil att fortsätta hålla sin fana högt, trots de punkter vi inte gillar. Men två krånglande skåpluckor och en överbädd som kräver muskler för att fälla ned naggar förstås en smula på det goda omdömet.

Plus

  • Innerbelysningen
  • Förardörren
  • Mycket bekväma sängar

Minus

  • Viss miss i detaljfinish av interiör
  • Överbädd kräver muskelstyrka för att hissa ned
  • Snål bänkyta i köket

Fakta & specifikationer

Märke: Eura Mobil.

Modell: IL 720 QB.

Planlösning: L-soffa, 3xenkelfåtöljer, manuellt manövrerbar överbädd, drottningssäng bak.

Chassi: Iveco Daily CCS djupramschassi.

Motor: Euro 6D-Temp, 160 hk.

L/B/H: 7,57 / 2,32 / 2,88 m.

Totalvikt: 3 500 kg.

Värmesystem: Alde, uppvärmt dubbelgolv, värmeväxlare, varmvattenvärmare.

Färskvatten: 140 liter.

Gråvatten: 100 liter.

Drivmedel: Diesel

Antal bältade platser: 4, även Isofix-fästen.

Sovplatser: 4 (6 st är tillval).

Grundpris: 1 099 000 kr.

Planlösningen i Eura Mobil Integra Line 720 QB
Taggad i: helintegrerat