First Camp förvärvar Jespershus Feriepark i Danmark
Den första december blev det offentligt att First Camp förvärvar en av Danmarks mest populära semesterdestinationer för barnfamiljer – Jespershus Feriepark på Jylland.
Jespershus Feriepark omfattar nästan 300 hus, stugor och tält samt 500 campingtomter. Utbudet av attraktioner är brett. Från badhus och zoo till åkattraktioner. Ferieparken har också sin egen maskot Hugo med vänner. Dessutom är Jespershus ferieparken med egen YouTube-kanal, som har vuxit till en av de största i Danmark med fokus på barn upp till tio år.
Destinationen grundades på 1960-talet av familjen Overgaard, vars fyra söner nu säljer ferieparken till First Camp.
First Camps vd och koncernchef Johan Söör säger att han är mycket imponerad över hur familjeföretaget och teamet på Jespershus har utvecklat destinationen till en av Danmarks mest populära, inte minst för barnfamiljer:
- Jespershus är ett ledande exempel på hur man skapar väldigt attraktiva fysiska gästupplevelser och länkar detta till en digital närvaro i världsklass. Som ny ägare kommer vi att vårda alla styrkor och fortsätta investera i gästupplevelsen.
Jespershus Feriepark ska drivas som ett eget dotterbolag, med nuvarande varumärke, inom First Camp.
Den säljande kvartetten, andra generationen Overgaard som har drivit familjeföretaget, säger sig vara både ledsna och stolta över att lämna över till First Camp:
- Den verksamhet som våra föräldrar startade 1966 har varit en enormt viktig del av vår barndom och våra yrkesliv sedan dess. Samtidigt är vi trygga med att lämna över till Johan och First Camp-teamet. Vi tror de är de rätta ägarna av Jespershus framöver och vi är trygga med att det starka teamet på Jespershus kommer att blomstra än mer med sina nya ägare.
Under en övergångsperiod finns ferieparkens ledningsgrupp kvar i bolaget. Parallellt startar First Camp arbetet med rekrytering av en ny vd. Förhoppningen är att en sådan kan tillträda under 2022.