Hobby Optima OnTour T 65 HFL - Bred familj erbjuder något för alla
Funktionalitet utan krångel. Det är grundtanken med Hobby Optima OnTour. Enkelhet, utan att för den sakens skull tumma på en påkostad känsla. En fin tanke förstås, men hur fungerar det i praktiken? Vi har testat.
Hobby Optima OnTour-programmet är brett. För den som söker husbil i det delintegrerade programmet känns det tryggt att påstå att här finns något för alla smaker.
Den bil vi hämtar ut från Forsbergs Fritidscenter i Hyssna är en Hobby Optima OnTour T 65 HFL Forsbergs Edition. En bil, vars planlösning med fransk bädd samt badrum sida vid sida på husbilens bredd räknat, inte lär utgöra storsäljaren. Storsäljaren i OnTour T 65-familjen bör istället vara T 65 GE, med två långbäddar bak. Vi återkommer till den modellen.
Dinetten
Men tillbaka till vår testbil: T 65 HFL. En sjumetersbil med plats för 4 passagerare och 4 sovplatser, inklusive taksängen ovan dinetten.
Noterbart är att det i bodelen råder en mindre tröskel vid dinetten. Glädjande nog kan båda bilfåtöljer enkelt vridas runt så att de riktas mot salongen. Inget krångel med någon stolsrygg som slår i ratten, stolschassi som slår emot handbromsspaken eller annat mickel.
Dinetten utgörs i övrigt av två tvåsitssoffor, placerade i en L-form i förhållande mot varandra. Bordsskivan har ett extra klaffbord som fälls ut enligt fällknivsprincip. Ovanför dinetten finns en nedfällbar överbädd, med måttet 200x132/119 cm.
Det innebär att fyra personer kan få sovplats i husbilen, men bäst lämpad bör lösningen vara för tvåpersonshushåll med övernattningsgäster lite då och då. Eller en familj där alla går och lägger sig samtidigt, då dinetten går förlorad när överbädden sänks ned.
Övriga gästbesök är däremot något av T 65 HFL:s styrka, eftersom bodelens utrymme främst kommit just dinetten tillgodo. Sex personer kan samsas runt bordet utan något större besvär, vilket är riktigt bra för en husbil i den här klassen.
Kök och förvaring
Att laga mat till sex personer lär dock bli något av en utmaning i det relativt kompakta L-formade köket. Förvaringsutrymmena för köksutrustning och skafferi är begränsat. Avlastningsytorna vid diskbänken upplevs förvånansvärt bra, trots allt.
Vi gläds snarare åt den rymliga garderob som Hobby planerat in på ytan, samt att de även tänkt till när det gäller att kunna ta av sig alla ytterplagg samt förvara desamma direkt vid entrén. Särskilt mycket ytterkläder ryms inte direkt vid ingången. Två jackor och två (eller möjligen fyra) par skor, sedan är det välfyllt. Återigen går tankarna mot ett tvåpersonhushåll, men lösningen är ändå föredömlig.
Bädd och toalett sida vid sida
Lösningen med fransk bädd och badrum, sida vid sida, är dock något undertecknad aldrig kommer riktigt överens med. Den franska bäddens mått är 200x140/110 cm, vilket gör att det snarare upplevs som en rymlig enkelsäng snarare än en sovplats för två personer. Samtidigt blir badrummet väldigt kompakt. Och utanför bilen kommer du att notera att garageytan i sin tur är väldigt begränsad, då utrymmet inte är traditionellt genomgående från husbilens höger till vänster sida. Istället motsvarar garageytans djup detsamma som den franska bäddens bredd, innan badrumsmodulen tar vid.
Andra familjemedlemmar i T 65-familjen
Här är ett bra läge att påpeka att Hobby Optima OnTour T 65 består av en mycket bred familj. Mest populär lär T 65 GE vara, husbilen med två långbäddar bak (200x83 cm respektive 190x83 cm). En modell som skämmer bort dig med bra förvaringsytor, främst i form av rikligt med överskåp som alla är lätta att nå utan att behöva klänga över säng eller andra hinder.
I förhållande mot vår testbil får du då ett rakt kök på höger sida (i färdriktningen sett) och en mer traditionell placering av badrummet, som i sin tur är modul med badrum/toalett/dusch.
Lösning med en 2-sitssoffa i färdriktningen sett består, men övriga sittplatser runt dinetten består av enkelsitsar, i form av bildelens ordinarie fåtöljer samt ett sidoplacerat enkelsäte direkt vid ingången.
Med långbäddar (T 65 GE) kan du heller inte få någon överbädd. Entrédörren har en placering som är alltför långt fram placerad för att möjliggöra en sådan lösning.
Men Hobby Optima OnTour T 65-familjen har bredd. Förutom att du kan få vår testbil med fransk bäddlösning bak utan överbädd (då heter modellen enbart T 65 FL) så finns ytterligare ett alternativ med tvärställd våningssäng placerad längst bak i form av T 65 HKM.
Den nedersta bädden kan höjdjusteras efter behov. Behöver du mer utrymme i förvaringsgaraget så höjer du helt enkelt bara den bädden.
I T 65 HKM så är entrédörren placerad långt bak på höger sida. När du kommer in har du våningssängen direkt till vänster och ett L-format kök på din högra sida samt ett badrum direkt framför dig.
Även denna lösning är gjord för att erbjuda en så rymlig dinett som möjligt. Det som ytterligare skiljer T 65 HKM från en traditionell planlösning är att bildelens fåtöljer enbart är bilsäten. De kan alltså inte vridas runt, eftersom dinetten redan omges av två tvärplacerade soffor som är riktade mot varandra enligt face-to-face-principen.
Ovanför denna rymliga dinette finns en överbädd, med samma bäddmått som den i vår testbil.
Summa summarum
Vilken medlem i T 65-familjen som blir din personliga favorit beror så klart helt på er familjesituation. Oavsett vilken planlösning du är i behov av så är styrkan med Optima OnTour den fina balansen av vad vi väljer att kalla för en påkostad enkelhet.
Känslan i luckor, skåp, hurtsar och materialval når knappast premiumkänsla, men förmår ändå att övertyga om att det faktiskt är saker som kommer att hålla.
Allt i enlighet med Hobbys intention med sitt Optima OnTour-koncept där enkelhet ska möta funktionalitet.
Plus
- Bra känsla i material, trots enkelheten.
- Rymlig dinett.
- Brett modellprogram.
Minus
- Fransk bädd upplevs mer som en rymlig enkelsäng.
- Kompakt kök.
- Centrallås ej kopplat till bodelens entrédörr.
Fakta & specifikationer
Märke: Hobby
Modell: Optima OnTour T 65 HFL (Forsbergs Edition)
Planlösning: 2 x 2-sitssoffa, fransk bädd bak, nedfällbar överbädd.
Chassi: Citroën Jumper lågbyggt 3500 kg-chassi.
Motor: 2,2-liter 4-cyl, 140 hk, AdBlue, Euro6d.
L/B/H: 7 029 / 2 330 / 2 845 mm.
Totalvikt: 3 500 kg.
Max lastvikt: 517 kg.
Värmesystem: Truma 6E, varmvattenberedare, frostskyddsventil.
Färsk-/gråvattentank: 100/96 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 90 liter + 20 liter AdBlue.
Bältesplatser: 4.
Sovplatser: 4.
Grundpris: 709 000 kr (Forsbergs Edition).
Pris testbil: 709 000 kr