Hymer B580 - Hymers nya chassiteknik gör underverk
Inget blir så bra som när det görs från grunden. Så självklart var vår nyfikenhet på topp när Hymer och Mercedes gemensamt presenterade den nya SLC-plattformen, som är unikt framtagen för husbilstillverkarens nya serie av husbilar. I denna serie ingår Hymers helintegrerade B 580. En modell inom SLC-serien som vi nu fått tillfälle att bekanta oss med. Håller den tillverkarens fina lovord?
Superlätt chassi
SLC står för Super Light Chassi och är Mercedes helt specialframtagna husbilschassi. En helt ny plattform på vilken Hymers nya serie av husbilar grundar sig på.
Grundtanken har varit att inget blir så bra som det som redan från första start byggts för sitt ändamål. I det här fallet mer bestämt samla husbilens alla nödvändiga förnödenheter som färskvattentank, avloppstank, batterier och gods mellan ramverket på vilken hela husbilen bygger på.
Som namnet Super Light Chassi också antyder så är ramen i sig även av lättviktskonstruktion. Mercedes menar att konstruktionen är 16 procent lättare än ett konventionellt chassi.
Det nya chassit för även med sig andra fördelar. Som att det uppvärmda dubbelgolvet i husbilen blir helt plant och genom den nya konstruktionen kan erbjuda upp mot 1 000 liters uppvärmd källarförvaring, med en förvaringshöjd på 36 centimeter och självklart access direkt inifrån husbilen. Det riktiga garaget, traditionellt placerat längst bak, har i sin tur glasfiberarmerats för att i sin grundmässiga form klara 350 kilo last och 3 800 liters volym. Det finns även ett tillval som höjer garagets lastviktskapacitet till 450 kilo.
Att en låg tyngdpunkt gör underverk för väghållningen kräver ingen ingenjörsexamen för att begripa. Och det är just väghållningen samt köregenskaperna som är SLC-programmets främsta styrka. Ett program som omfattar både halv- och helintegrerade modeller. Vår testbil är av den senare kategorin, eller på Hymerspråk en Hymermobil: B 580.
Det krävs inte många meter för att konstatera att det som inte syns ändå märks. Låg tyngdpunkt gör underverk och Hymer har även arbetat hårt för att fordonets storlek och framförallt höjd på nästan tre meter inte ska märkas mer än nödvändigt.
Detta tack vare en utveckling av sin beprövade Pual-konstruktion där inre och yttre karosshölje limmats ihop enligt samma princip som används inom flygindustrin. Enligt Hymer själva ska den 34 mm tjocka Pual-väggen har en isoleringsförmåga som motsvarar en 80 cm tjock tegelvägg. Även taket är välisolerat och försett med ett undergolv av glasfiberarmerad plast. Det utlovas bidra till att taket i högre utsträckning ska klara en tuffare hagelskur utan att det lämnar bestående skador.
Detta är inget som vi kan konstatera under vårt test. Däremot upptäcker vi skillnaden i körbarhet. Den låga tyngdpunkt märks genom en, om ironin tillåts, högre stabilitet. Självklart gynnar det även köregenskaperna. Låg vikt har länge varit en paradgren för Hymer och B580 är inget undantag. Det matchas dessutom med Mercedes 177-hästars maskin och närmast silkeslena 9G-Tronic-automat.
Normalt sett brukar vi vara snabba att ivrigt djupdyka i bodelens alla bekvämligheter. Lugn, vi återkommer till bodelen och det finns goda skäl att göra det. Men i det här fallet måste vi börja med bildelen. För det ögat uppfattar är framförallt bildelens både personbilsmässiga och premiummässiga känsla som definitivt bidrar till att göra Hymer speciell.
Grundtanken tycks ha varit att skapa en husbil som förarmässigt ska kännas mer som en personbil än en husbil. Ratten är en av de mest bekväma kringlor vi har haft nöjet att greppa och i panelens mitt finns en 10,25-tums kapacitiv multimediaskärm med ett användargränssnitt som håller samma höga klass som vi normalt är vana att hitta i finare premiumbilar. Och se, nyckellös start! Behåll nyckeln i fickan, tryck på start.
Sällan har Gert Fylkings bevingade ”Äntligen” känts mer passande.
Precis som SLC-chassit så känns inte heller något i förarmiljön efterkonstruerat utan är utformat med en helhet som raskt inger förtroende och rent av lite lyxkänsla.
Igenkänning, många uttag och nästintill ljudlös skåpsstängning
Du som kör en nyare Mercedes i det högre premiumsegmentet kommer att känna igen dig. Roligt är också att det gäller mer än bara bildelen. Hymer har nämligen lyckats bygga in Mercedeskänsla i fler detaljer i B 580. Luckor och lådor med softclose är förstås inget nytt, men här glider de nästan helt ljudlöst igen. Undantaget, visar det sig, är de toppmonterade luckorna, som inte stängs med exakt samma elegans som lådhurtsarna. Spärrhandtagen för lådhurtsar och rattreglage för husbilens kontrollpanel leder för övrigt tankarna direkt tankarna mot Mercedes.
Vi noterar också att redan i kök och salong hittar vi inte färre än tre 220V-uttag. Även sovrummet har generöst med strömkopplingar, i form av både 220V, 12V-uttag och två USB-ingångar samlade på samma ställe. Det finns även både 12V-uttag och dubbla USB-ingångar under ett dolt fack på instrumentpanelens ovansida. I dagens ”ladda mobilen”-samhälle, med ungdomar som i princip blir lamslagna i samma ögonblick som strömmen i deras mobiler och läsplattor tar slut, så bådar det förstås gott. Att husbilens egen strömförsörjning hänger med kontrollerar du enkelt via lika enkla steg på tidigare nämnda kontrollpanel.
Traditionell dinett och kök och badrum på vardera sida
Vi gillar att golvet i husbilen är helt plant. Dessutom är takhöjden generös, i det här fallet trots att bilen är utrustad med en nedsänkbar överbädd. Ska vi gnälla lite så är det att överbädden manövreras helt med muskelkraft. Förvisso utan minsta besvär, men med hänsyn till prislapp på bil och konceptets mer exklusiva framtoning så hade man kanske förväntat sig en elektrisk manövrering.
Dinetten är av traditionell karaktär, där det rektangulära bordet kan vridas 90 grader beroende på åt vilket håll du vill placera bordets långsida. Här blir bilens relativt kompakta mått som mest tydliga, då utrymmet mellan bord och soffa lämnar en del att önska. Däremot är det, tacksamt nog, en inte alltför komplicerad operation att vrida runt bildelens två fåtöljer för att rikta dem inåt bodelen. Sätena har generöst med svängrum och slår inte i när momentet utförs. Ryggslutet på förarsätet kräver dock att du tiltar det för att klara passagen mot ratten, men det sker utan komplikationer.
Värmen är även den något som förtjänar att omnämnas. B 580 har flera olika individuellt styrda värmezoner. Vi når snabbt rumstemperatur och märker inte av något kallras, trots att testet sker en väldigt bister vinterdag.
Toalett, handfat och dusch är allt samlat i ett gemensamt utrymme på vänster sida, sett ur bilens färdriktning. På höger sida samlas köket, med den extra avlastningsbänken som enkelt fälls ut, spis med tre brännare samt Thetford-kylskåpet som rymmer 142 liter med separat frysfack. Mellan köket och sovrummet finns även en relativt rymlig garderob. Det ska tilläggas att du mot tillägg kan få sängar i 220 cm längd.
Denna planlösning, med alla badrumssysslor samlade på den begränsade ytan, gör också att möjligheten att begränsa hygienutrymmet från bodelen i övrigt sträcker sig till att stänga dörren om sig för just det utrymme som badrummet faktiskt upptar. Visserligen finns ett litet draperi att dra för som avskiljer sovrummet från övriga utrymmet, men det draperiet når inte ned till golvnivå.
Mitt emot badrummet är både garderob och kylskåp placerat. Och inte vill du skärma av kylskåpet från köket? Nej, tänkte väl det.
Planlösningen medger alltså inte att hygienutrymmet skärmas av på motsvarande sätt som om dusch och toalett funnits på var sin sida av korridoren.
Summa summarum
Den stora frågan kvarstår: Bör du då köpa en Hymer med Mercedes SLC-chassi?
Hymer har alltid varit duktiga på att hålla en hög klass på bodelen. Här gör B 580 oss över lag inte besvikna, med undantag för att vi inte kan skärma av de olika ytorna på ett fullgott sätt.
Men de största vinsterna är förstås den nya chassitekniken och en bildel som verkligen känns som en påkostad personbil.
Dessa värden betyder mer än man kan tro. Med respekt för att vi talar om ett grundpris, och ett grundpris som snabbt sticker iväg i takt med att extrautrustningslistan kryssas i, så vill vi mena att bilen är värd sitt pris. Bodelen övertygar och backas här upp av en bildel med köregenskaper som vi inte tvekar på att säga är klassledande.
Med ny förarmiljö och Mercedes SLC-chassi har Hymer fått in en riktigt trevlig fullträff som väl förtjänar att upplevas.
Fakta & specifikationer
Märke: Hymer.
Modell: B 580. (2019)
Planlösning: 2 x långbäddar, 1 x nedfällbar tvärbädd över dinetten.
Chassi: Mercedes Sprinter + Hymer SLC.
Motor: 177 hk 2,2-liters CDI, Eur6.
L/B/H: 6 990 / 2 290 / 2 960.
Totalvikt: 4 500 kg.
Maxlast: 1 434 kg.
Värmesystem: Alde 3020 HE, vattenburet.
Färskvatten: 180 liter.
Gråvatten: 150 liter.
Bränsle: Diesel.
Bränsletank: 92 liter.
Antal bältade platser: 4 st.
Sovplatser: 4 st.
Extrautrustning: MB MBux 10,25” multimediasystem inkl. navigation, Dab och backkamera, regnsensor, aktiv bromsassistans, aktiv farthållare, automatiskt växellåda (9G-Tronic).
Pris testbil: 1 641 800 kronor.
Grundpris: 1 175 000 kronor.