Kabe TM Crossover X780 LQB - Ny spännande crossover

— 06/05-2020

Vi lät provköra Kabes nya Travel Master, Crossover med modell- beteckningen X780 LQB – och red-an här kan vi avslöja att det är en genomtänkt och välbyggd husbil för året-runt-bruk med skön komfort och fina materialval. Men något annat hade vi inte heller förväntat oss av Kabe.

Stor taklucka ger rymd och ljus.

Kabes nya Crossover är en vidareutveckling av halvintegrerade Travel Master-serien och bilen finns med olika planlösningar; enkelsängar, queenbädd, dubbelsäng och garagemodeller. Bilen har bra komfort, är busenkel att köra och trots sin längd (7,75 m) ligger den som ett strykjärn på vägen. Travel Master-serien har länge varit ett vinnande koncept och den har moderniserats och förfinats mycket genom åren. Den första lanseringen kom 2007 och hette Travel Master 750 WG. Svensktillverkade Kabe, med kontor och fabrik i småländska Tenhult (utanför Jönköping) är en förkortning och står ursprungligen för Karosseri AB Elit. Företaget är ett väl- etablerat och erkänt varumärke – inte minst inom husvagnssegmentet, men även på husbilar och villavagnar m.m.

Allt började vid en bensintapp 

Ingenjören och företagets grundare Kurt Blomqvist startade sin verksamhet 1957 med att på fritiden sälja engelska husvagnar av märket Sprite intill en bensinstation i Jönköping. Året därpå bygger Kurt Blomqvist sin första husvagn inför familjens semester. En granne köper vagnen men Kurt hinner bygga en till, som färdigställs under semesterresan. Även denna vagn säljs senare. 1959 hade Kurt fått blodad tand och lånar 5000 kronor av sin mor för inköp av material till sina första 8 husvagnar av modellen Komet 250. Resten är så att säga modern svensk företagshistoria! 

Genombrott för husbilar

Kabes grundare Kurt Blomqvist gick bort 2011 – men arvet och hans skapelse lever vidare. Företag- ets husvagnar har prisats åtskilliga gånger för sin goda byggkvalitet – och om kvalitet är honnörsordet vill man också att husbilssegmentet ska leva upp till företagets goda rykte. Husbilsintroduktionen startade 1983, då i samarbete med Volvo. Dåtidens husbil som fick namnet Travel Master var i begynnelsen mer likt en husvagn med motor (förlängd husvagn, modell Diamant) på 6,52 m och hade en prislapp på 115 000 kr, fast då ingick en mikrovågsugn i priset. Kabe var lite för tidigt ute och husbilen blev ingen större succé. Det skulle dröja till mitten av 1990-talet innan man tog sig an husbilsmarknaden på nytt. Det började med en alkovmodell, men först två år senare, dvs 1997, kom det stora genombrottet när ”nya” Travel Master visades upp för besökarna på Elmiamässan. Travel Masters 750-serie blev en megasuccé och företagets hittills mest sålda husbilsserie bäddade för nya modeller och nya framgångar.

En trevlig resekompis

Färgsättningen heter Innovation design.
Eleganta bakljus.
Travel Master är ett vinnande koncept.

Dagens moderna upplaga av Travel Master som vi lät provköra är en Crossover med beteckningen x780 med ”bula” på taket. Lackningen och den skuggade stripningen i 3D-mönster kallas ”Innovation design” och smälter väl in i bilens exteriöra formgivning. Bilen är byggd på Fiat Ducato, AL-KO-chassi, dvs heavychassi 42, och har ett axelavstånd på 4700 mm vilket ger märkbart bättre vägegenskaper och mindre gung i bilen. Förarmiljön i bilen med sina läderklädda kaptensfåtöljer är riktigt bekväm för både förare och passagerare. Här finns förstås Fiats alla trygghets- och säkerhetssystem, som ABS (låsningsfria bromsar), ESP, antisladd- och antispinn, Hill Holder, backkamera m.m. Alla reglage sitter bekvämt och enkelt tillgängliga, såväl på ratten som på instrumentpanelen. Runt mediapaketet och kupéfläktarna har man piffat upp interiören med bronsfärgad ramdekor. Snyggt! Standardmotorn i provbilen är på 150 hästar, 2,3 l med 6 växlad automatlåda. Motorn går bra och räcker nog till för de allra flesta, men för mig känns motorn ändå i klenaste laget. Personligen hade jag valt den större motorn på 3,0 l och 177 hk, (finns som tillval) till den här så pass tunga bilen, som blir ännu tyngre fullastad!

Trevlig interiör

Snygg design och bekväm sittkomfort.
Med elektriskt nedfällbar taksäng har man plats för två.
Upppiffad instrumentpanel.

Insteget är lågt till husbilen (ingen stege fälls ut) och dörröppningen är i likhet med de flesta andra husbilar alltid i smalaste laget (åtminstone för mig som tillhör kategorin de breda pojkarna). Inne i bilen är det snyggt, stilrent och väldesignat, såväl i klädsel, snickerier, dekor och belysning. Interiören är prålfri och ingenjörerna har här medvetet utelämnat en massa onödigt blänk och lull-lull. Tack för det! Det finns gott om skåp och stuvutrymmen och med tanke på bilens utökade bredd till 2,5 meter samt ett stort takfönster får man också större rymd invändigt! Under bulan på taket döljer sig en elektriskt nedsänkbar säng med bekväm sovplats för 2. När taksängen är nedfälld kan man även nyttja de dolda stuv- och förvaringsfacken som annars göms här när taksängen är i uppfällt läge. Smart! Den bekväma vinkelformade sittgruppen har armstöd och slideoutfunktion vilket innebär ännu bättre sittkomfort. Det vita klarlackade soffbordet kan vridas 360 grader, men även höjas och sänkas efter behov. Med sänkt soffbord och extradyna till dinetten mitt emot får man en extra sovplats. Totalt finns i bilen 5 bältade sittplatser och lika många sovplatser.

Kök och hygienutrymmen

Snyggt och prålfritt.
L-format kök med överskåp, 3-lågig spis och diskho.
Mjukstängande kökslådor.

Köksenheten är inte direkt stor, men fullt tillräcklig för ens behov. Här finns tre gasolplattor och diskho med lock. De många överskåpen och de mjukstängande underskåpen gör att köksarbetet ändå känns roligt och bekvämt. Här finns inbyggd mikrovågsugn (går på el) och olika kärl för sopsortering. Bäst av allt i köksdelen är ändå det stora Dometickylskåpet med frysfack, vilken kan öppnas både från höger, respektive vänster sida. Ytterligare något steg mot bilens akter finns separerade och rejäla hygienutrymmen, toalett med handfat och mitt emot duschen. På toaletten finns både över- och underskåp. Med stängd toalettdörr avskiljs sovrumsdelen, så man kan både byta om och utföra sina behov i fred och avskildhet. Smart! 

På toaletten finns både över- och underskåp. Till toautrymmet finns en rejäl dörr för avskildhet.
Duschen är placerad mittemot toaletten och här är det gott om plats.

Kung i queenbädden

Den mittenplacerade sängen i queenbäddsformat med spiralmadrass ger skön sovkomfort. Här sover man såväl som kung och drottning! I panelen ovanför sängens huvudända kan man elektriskt manövrera sängen till bekvämt ligg- och rygg- läge, vilket uppfällt frigör utrymmet vid fotändan. Två garderober finns vid vardera sidan om sängen. Tillsammans med sidofack, överskåp och förvaringslådor vid fotändan finns här mycket förvaringsutrymmen. Upphängning för tv finns såväl i sovrumsdelen som i loungen.  

Den mittenplacerade sängen i queenbäddsformat med spiralmadrass ger skön sovkomfort.
Förvaring över sängens huvudända.
Förvaring vid sängens fotända.

Komfort i toppklass

Som slutsummering kan vi konstatera att detta är en välbyggd och trevlig resekompis som i ur och skur klarar såväl upplevelsen och äventyret men också kan ta sig an tuffa utmaningar. Den välisolerade husbilen har i stort sett det mesta man kan önska ­sig och med ALDE:s vattenburna vattensystem är detta en året-runt-bil som med Kabes patenterade ventilation- och isoleringssystem klarar både varma somrar och kalla vintrar. Här finns brandlarm, flera el- och USB-uttag, rörelsevakt, fjärrstyrt centrallås och en smart och lättbegriplig panel- och manöverstation som även kan fjärrstyras. Vid manöverpanelen har man kontroll på bilens vatten- och avloppsnivåer, batterikapacitet och laddning, värme, belysning, gas och eldrift vilken kan styras både manuellt eller med automatik. I det stora uppvärmda garaget, som kan öppnas från båda håll finns det plats för både cyklar och scooter. I garaget finns lastöglor, el- och USB- uttag samt ytterligare några smarta och infällda förvaringsutrymmen. Men smakar det så kostar det. Prislappen ligger på ca 1,2 miljoner kronor i standardutförande, men då ingår också det mesta man kan önska sig i en husbil. Vill man däremot ha markis så blir det ca 20 000 kr extra. Massor av extra tillval finns naturligtvis, som till exempel större motor och hydrauliska stödben med mera.

Stort och uppvärmt garaget med plats för både cyklar och scooter.


Plus

  • Välbyggd året-runt-bil
  • Komfort, isolering & inredning
  • Väghållningen

Minus

  • Klen motor
  • Smal dörröppning till bodel
  • Högt pris

Fakta & specifikationer

Märke: Kabe
Modell: Travel Master (TM), Crossover, x780 LQB
Planlösning: Queenbädd bak, separerade hygienutrymmen, toa och dusch, taksäng över L-sittgrupp.
Chassi: Fiat Ducato Heavy chassi 42 
Motor: 150 hk, 2,3 l (standard)
L/B/H: 7745/2490/3030 mm
Totalvikt: 4500 kg
Maxlast: 920 kg
Värmesystem: Alde, vattenburet värmesystem
Färsk-/gråvatten: 90 l/90 l
Bränsletank: 80 l
Sovplatser: 2+2+1
Utrustning i urval: ABS, ESP, airbag på förarplats och passagerarplats, knappar på ratt, lackerade stötfångare fram, AC i bildel, Kabe Air Vent, markis (tillval), skinnklädsel (tillval), AC bodel (tillval), hydrauliska stödben (tillval), inverter (tillval)
Grundpris: 1 218.000 kr

Planlösning Kabe Travelmaster Crossover X780 LGB

Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige, nr 4 2019

Taggad i: halvintegrerat