Laika Kosmo 6,4 Camper Van
Laika är kända för sin fina design och kvalitet. I likhet med alla andra tillverkare i branschen har de också plåtisar i sitt sortiment. Vi tar därför en närmare titt på Laika Kosmo 6,4 Camper Van.
En kall vinterdag i februari besökte vi Lödde Husvagnar i skånska Löddeköpinge. Familjeföretaget med Siv Jabobsson i spetsen hade rullat ut en Laika Kosmo 6,4 Camper van på gårdsplanen för test och provkörning.
Det var första mötet med Laika Kosmo, av årsmodell 2021, i verkligheten. Första intrycket kittlade onekligen. Stripen med de svartvita linjerna tillsammans med den välbekanta Laikaloggan viskade om rymd och spänning. Dessutom har den här modellen uppfällbart tak, alltså en plåtis med stor campingfeeling – vilket jag är lite svag för.
Enkelt och funktionellt
Som brukligt är vid mina tester stegade jag in via skjutdörren. Entrén har myggnätsdörr och elektriskt fotinsteg. Direkt till vänster om insteget vid köksenhetens kortsida hittar vi kylskåpet med litet frysfack, vilken kan nås både utifrån och inifrån. Trots det, ändå inte den optimala placeringen, enligt mitt sätt att se det. Man blir snart less på att gång efter annan tvingas krypa rygg för att hämta och sätta in kylvaror. Påståendet grundar jag på egen erfarenhet.
Köksenheten är annars snyggt och väldigt stilrent och rymmer tre breda utdragbara lådor, samtliga med softclose. Här finns 2-lågig gashäll, med elektrisk tändning, i enheten finns också djup vask och kran med enhandsgrepp. Över vasken finns näthållare för kryddburkar, olivolja och dylikt. På väggen ovan denna en skena med flyttbara krokar för exempelvis grytlappar. Enkelt och funktionellt.
Snygg design
Interiörmässigt finns inget att klaga på. Träslaget går i ljusbrunt och miljön känns harmonisk med fina textilier. Tillsammans med vita skåpluckor och mörkare nyans av brunfärgat soffbord är interiören riktigt trivsam.
Italienarna kan det här med design. Tillsammans med Truma luftvärmesystem och ställbara ventiler, fin LED-belysning, el och USB-uttag gör vi tummen upp!
Planlösningen i Laika Kosmo 6,4 Camper Van är annars traditionell. Loungen eller vardagsrummet består av en rak tvåsittsoffa (med isofixfästen) soffbord med svängbar tilläggsskiva, svängbara framstolar och två väggskåp. Över förarkabinen finns på sidorna även plats för mindre förvaring av solglasögon, telefon, böcker m.m.
Mest iögonfallande är nog det uppfällbara popup-taket. Uppfällt ger detta bilen extra rymd och spänning. Det är också en häftig känsla att sova på ”loftet” under campingsäsong. Kul inte minst om man har barn med sig på äventyret. Men även vuxna kan njuta. Stege medföljer så att man lätt kan komma upp och ner.
Sovrum och toalett
Bakom sittsoffan till vänster i bilens färdriktning finns en mindre golvplacerad garderob, som naturligtvis även funkar för annan typ av förvaring. En vikdörr leder oss in till hygienutrymmet som utöver toalett och handfat även rymmer dusch. Utrymmet känns ok för toalettbesöket – något trängre när man duschar, inbillar jag mig. Bra här är toalettskåpen med många fack för hygienartiklar. Bra är också det öppningsbara badrumsfönstret.
Bäst i den här bilen är ändå bakdelen, det vill säga sovrummet, som är ovanligt stort för att vara en plåtis. Här sover två vuxna riktigt bekvämt i sköna sängmadrasser, antingen på tvären eller längden. Sovrummet har fyra rejäla väggskåp, två på vardera långsidor. I bilen finns två stora takluckor, både fram och bak, samt mörkläggningsgardiner.
Skulle förvaringen, mot förmodan inte räcka till, så bjuder garaget utöver golv-ytan, på ytterligare förvaringsutrymmen i sidoskåpen. I garaget finns det även avsedd plats för gasol (2 flaskor P 11).
Fiat på ratten
När vi nu gått igenom själva bodelen är det dags att känna lite på bilen ute på vägarna. Vid provtillfället är det februari och förrädisk vinterhalka råder.
Fiat står det på ratten, motorn är på 130 hästar och är utrustad med niostegad automatlåda, start och stoppfunktion, komfort- och designpaket med mera. Instrumentpanelen är välbekant, reglagen sitter där de ska och man sitter riktigt bekvämt i de sköna kaptensfåtöljerna med ställbara armstöd. Bilen är med andra ord väldigt bekväm att köra och har förstås alla tänkbara moderna säkerhetssystem som Hill Holder, Traction +, ESP, Hill Descent med mera.
Vår testbil har dessutom massor av extrautrustning, vilket innebär ett påslag på drygt 215 000 kronor!
Med hunden i rymden
Italienska Laika tillverkas i Toscana och har många fans inte bara i Sverige utan runt om i Europa. Grundaren och möbelsnickaren Giovanbattista Moscardini tog namnet 1964, det vill säga då rymdprogrammet och kapplöpningen mellan supermakterna USA och Sovjetunionen var som störst. Sovjet hade redan ett visst försprång då man 1957 skickade upp Sputnik 2 med hunden Laika ombord. Moscardini blev så fascinerad av rymden och dåtidens händelser att han namngav sitt företag efter just kosmonauten Laika. Resten är så att säga historia.
Når inte ända fram
Men hjälper det att vara ett anrikt italienskt husbilsföretag, ha en snygg logga och ett fräckt namn på en stackars rymdhund för att Laika Kosmo 6,4 Camper Van ska gå hem i stugorna?
Nja, jag är ändå inte riktigt övertygad.
Visst, bilen är helt ok. Plus ger jag för design, textiler, komfort, sovrum och förvaring. Mindre bra är det golvplacerade kylskåpet vid insteget samt litet badrum. Trots ett anständigt grundpris får bilen med testbilens extrautrustning ett högt pris, vilket drar ner helhetsbetyget.
Laikas Kosmo-plåtisar (finns i tre olika längder, 5,4, 5,99 och 6,36 m) erbjuder ett segment som varit efterlängtade av många Laikafans, men modellprogrammet anno 2021 känns inte riktigt färdigt – snarare stressbyggt och framtvingat av koncernledningen. Vilket är synd.
För att vara riktigt konkurrenskraftig och nå stjärnstatus med de ledande märkena får man nog höja nivån ytterligare några snäpp.
Plus
- Snygg design
- Förvaring
- Rejält sovrum
Minus
- Kylskåp vid insteget
- Litet badrum
- Extra utrustning ger högt pris
Fakta & specifikationer
Märke: Laika
Modell: Kosmo 6,4 Camper Van
Planlösning: Rak 2-sittsoffa, långbäddar
Chassi: Fiat Ducato 3500
Motor: 2,3 l 130 hk, Euro 6D Temp
L/B/H: 6,36 / 2,05 / 2,65 m
Totalvikt: 3500 kg
Lastvikt: 425 kg
Värmesystem: Truma Combi 6 E
Färskvatten: 100 liter
Gråvatten: 90 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 75 l
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 4
Grundpris: 568 800 kr
Pris testbil: 783 850 kr (inkl. extra allt) automat, chassi, media, komfort, design- och säkerhetspaket.