Laika Kosmo F510 - Vintervänlig familjebil med begränsningar
Med ett lågt grundpris, sex färdplatser och fem sovplatser ter sig Laika Kosmo F510 som väldigt självsäker i sin roll som familjens favorit. Husbilen har helt klart styrkor, men också saker som du bör ta i beaktning. Vad som går att leva med hänger i stort på er familjesituation.
Vi är inte alltför bortskämda med alkovbilar, men husbilstypen bör vara barnfamiljens bästa val. I italienska Laikas Kosmo-program finns F510, med en synnerligen generöst tilltagen alkovöverbyggnad med två framåtriktade fönster.
Alkovdelens överbädd är fällbar. När det inte finns något bäddbehov får du alltså en rejäl takrymd vid bildelen. Alkovutbyggnaden innebär givetvis att överbädden inte stjäl något utrymme alls från dinetten, vilket är tacksamt.
Vid dinetten finns två tvåsitssoffor enligt face-to-face-princip men i färdriktningen räknat. Ungefär som i en tågkupé, för att beskriva principen som mest tydlig. Båda soffor är bältade platser, så med bilfåtöljerna medräknade så kan sex personer färdas bältades, med två personer sittandes mot färdriktningen. Det stora fönstret förstärker intrycket av en påkostad tågkupé.
Lösningen gör också att bildelens sittplatser är strikt bilmässiga. Stolschassina är av helt traditionell biltyp, alltså utan möjlighet att vrida runt sätena 180-grader, vilket annars brukar vara fallet. Det innebär i sin tur att dinetten lämpar sig bäst för fyra personer. Inte fler.
Sittplatslösningen kommer med ett pris. Passagen mellan bildelens passagerarstol och den bakåtriktade tvåsitssoffan, för att ta sig från bildel till övriga boytan, blir otroligt smal. Undertecknad tvingas dra in magen och gå sidleds kräftgång för att klara operationen och det tar ändå i.
Sovplatser för hela familjen
Även antalet sovplatser bör tilltala barnfamiljer. Vi gissar fritt att barnens favoritutrymme blir just alkovbädden. Den sänks ned med ett enkelt handgrepp. Bädden håller måttet 211x159 cm och bjuder i nedfällt läge på en helt okej rymd. Där blir det även bra ljusinsläpp, tack vare både taklucka och de båda fönstren.
Låt oss hålla fortsatt fokus på sovplatserna. Bak är bädden nämligen tvärställd, med måttet 212x149 cm. Bädden är dock inte helt rektangulär. Fotändan är marginellt smalare än huvudändan, på grund av den angränsande badrumsmodulen.
Slutligen så kan även dinetten förvandlas till en 180x100 cm enkelbädd.
Så här långt bockar Laika Kosmo F510 av familjens kravlista. Generösa färd- och sovmöjligheter samt helt okej utrymmen runt dinetten.
Nog med förvaring för alla?
Men nu uppstår vissa komplikationer, åtminstone för nämnda barnfamiljer. Barnen lär få lära sig vikten av att prioritera över vad som är möjligt att ta med sig på semesterresan.
Det är inte så att Laika Kosmo F510 saknar förvaringsutrymmen. Här finns gott om överskåp, en relativt rymlig garderob och du kan till och med nå garageytan från bodelsytan.
Möjligen hade vi önskat lite mer förvaringsutrymme vid köket, men i övrigt skiljer sig husbilen inte från någon annan delintegrerad husbil med motsvarande längd, när det gäller förvaring- och skåpytor.
Problemet uppstår när vi föreställer oss fyra-fem personer, som antalet sovplatser gör gällande. Plötsligt blir det en kamp om skåputrymmena. Och den relativt kompakta garderoben? Föreställ er både klädombyten och ett antal jackor och risken finns att det kommer bli väldigt trångt för fyra personers ombyten, närmast oavsett om övriga kläder kan förvaras i andra utrymmen.
Under spisen finns även ett fack som är som klippt och skuret för låga skor. Men skoutrymmet bör passa just ett tvåpersonshushåll. Fyra-fem personer? Även här blir det en utmaning.
Håller värmen bra i ett par minusgrader
Däremot ska tillskrivas att ett trepersonshushåll nog kommer att trivas väldigt bra i Kosmo F510. Till och med på vintern. Testbilen är tyvärr uppvärmd redan när vi hämtar den, därför blir det svårt att avgöra exakt hur jämn själva uppvärmningsprocessen är.
Mer klart är att uppvärmningen består av Trumas luftburna värme och när bodelen väl värmts upp så håller husbilen värmen bra. Fläktsystemet skickar ut bra med värme och det sker dessutom relativt tyst. Ett visst surrande får du alltid räkna med när det gäller luftburna system, men att det skulle kunna uppfattas så pass enerverande att det skulle riskera att störa en nattsömn har jag svårt att tro.
Det vinterlandskap som testdagen till ära bjuder på visar också att Laika Kosmo F510 faktiskt fungerar bra även när yttertermometern sjunker till ett par minusgrader.
Spillvattentanken är vinterisolerad och golvet har golvvärme. Den invändiga ståhöjden är hela 209 cm. Endast badrummet ger lite smolk i bägaren. Hela badrumsmodulen bygger något högre än övriga golvytan i bodelen. Särskilt kännbart blir det i duschkabinen. Men för all del, finns viljan så fungerar det.
Summa summarum
Laika Kosmo F510 bjuder på flera goda kvaliteter. För ett trepersonshushåll lär husbilen vara rena drömmen. Fyra personer lär fortfarande ha alla förutsättningar för att samsas med gott humör hela resan igenom.
Men om fem eller sex personer ska följa med under hela resans gång, då kan det riskera att bli jobbigt och tålamodskrävande. Det är som att förvaringsytor och i viss mån även det övriga boutrymmet inte helt följer tanken om sex passagerare eller fem sovplatser.
Samtidigt ska vi inte underskatta vikten av att lära sig att bemästra konsten att resa med en lätt packning vilket blir fallet för ett sexpersonshushåll.
Det, mina vänner, är en recension som en storfamilj får företa sig.
För här skiljs tyvärr våra vägar. Min och alkovbilen Laika Kosmo F510.
Plus
- Rejäl invändig takhöjd.
- Bra färd- och sovplatsutrymmen.
- Attraktivt grundpris.
Minus
- Innerpassagen mellan bildel och bodel.
- Förvaringsutrymmet blir begränsat för familjer över 4 personer.
- Duschkabinens takhöjd.
Fakta & specifikationer
Märke: Laika
Modell: Kosmo F510
Planlösning: 2 x 2-sitssoffor (face-to-face i färdriktning), dubbelsäng bak + dubbelsäng överbädd.
Chassi: Fiat Ducato 35 Lightchassi.
Motor: 2,3-liter 4-cyl, 120 hk, AdBlue, Euro6d Temp.
L/B/H: 7 250 / 2 180 / 3 100 mm.
Totalvikt: 3 500 kg.
Max lastvikt: 570 kg.
Värmesystem: Truma 6E, luftburet system.
Färskvatten: 110 liter
Gråvatten: 90 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 90 liter + 20 liter AdBlue.
Antal bältade platser: 5.
Sovplatser: 6.
Grundpris: 702.300.
Pris testbil: 915 200 kr
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige, nr 2 2020