Mer från CMT Stuttgart - Fler trendbrott och guldkorn
Ahorn
Ahorns stora nyhet på mässan är Van 622. Tillverkaren håller sig fortsatt till Renault Master och husbilen är riktad mot tvåpersonshushållet. Håller sig precis inom 3,5-tonsklassen och har en fordonslängd på 6,22 meter.
Dinetten är kompakt och de där riktigt revolutionerande idéerna känns tyvärr aningen frånvarande. Uppvärmningen står Trumas Combi 4D luftburna system med dieselvärmare för.
Bak väntar en tvärställd dubbelsäng med bäddmått 150x191 cm.
Bürstner
Bürstner var tydliga med att de
inte hade något rykande hett att visa upp i Stuttgart. Deras utökade Lineo
T-program, där modellerna T 569 och T 700 (vilket denna visningsbil är) har
tillkommit, visades redan under fjolårets Düsseldorf-salong. T 700 håller sig
inom 3,5-tonsklubben och bygger på Ford-bas med plats och sovutrymme för upp
till 4 personer.
Dinett med 2-sitssoffa och bordskiva med klaffbord enligt fällknivsprincip. T 700 är med sina 699 cm och tillsammans med syskonbilen T 690 G på längden Lineo T-programmets längsta modell.
Skillnaden mellan Bürstner T690 G och nykomlingen T 700 är sovrumslösningen, där T 700 erbjuder dig en drottningssäng.
Dethleffs
Trend, som finns i både hel och delintegrerad lösning, är en av Dethleffs storsäljare. Nu har modellen uppdaterats. Här helintegrerade Trend I 7057 EBL, som har både bodels- och förardörr.
Nedfällbar överbädd ovan bilhytt och fortsatt användbar dinett med face-to-face-lösning i nya helintegrerade Dethleffs Trend I 7057 EBL.
Långbäddar bak och ett sovrum som givetvis erbjuder möjlighet att skärmas av helt från övrig boyta. Bäddarnas längd är hela 210 cm på längden.
Dreamer
Rapido-gruppens starka kort på CMT-mässan detta år var en uppdaterad version av campingbilen Dreamer Capland. Den främsta nyheten består av en patenterad lösning där bakre säten förvandlas till en helbädd genom helt elektrisk väg. En knapptryckning är allt som krävs, så förvandlar du baksätet från just ett baksäte till helbädd och tillbaka.
Interiören i uppdaterade Dreamer Capland har verkligen snyggats till. När baksätet fälls per elektrisk väg skjuts både sittdyna och ryggslut med nackstöd framåt. Nackstöden sjunker slutligen ned i formanpassade hål i madrasstycket som anas bakom soffans ryggslut på denna bild. Voilá! I nedsänkt läge har du således en helbädd, allt genom en enkel knapptryckning. Självklart finns också en för fordonstypen traditionell överbädd.
Hobby
Hobby presenterade också en ny specialversion av sin populära Optima: Optima Ontour Edition F.
Dinetten i Hobby Optima Ontour Edition F. Inredningen har fått ett lyft I förhållande mot enklare versioner av Optima Ontour.
Hymer
Hymers crossover ML-T 570 är lillebror till ML-T 580. Nu släpper Hymer ML-T 570 i en särskild upplaga kallad Xperience, med nya valmöjligheter för textil och möbelutföranden.
Bordsskiva med full justeringsväg i både sid- och längdled samt en kompakt L-soffa väntar i Hymer ML-T 570. Notera den generösa tv:n som smälter in väldigt bra precis ovan L-soffans längre ryggslut.
Bakre sovrum i Hymer ML-T 570 Xperience har två långbäddar. Bäddarna är 190 cm respektive 186 cm långa.
Laika
Trots en stor monteryta så höll Laika sin främsta nyhet bokstavligt ute i kylan. Tillverkaren har nämligen uppdaterat sin helintegrerade Kosmo, här i form av H 1409. Exteriört har inget förändrats, men invändigt har det skett en del nytt.
Dinetten, med sin L-soffa, extra sidosits och nya ovala bordskiva är nytt. Man har också uppdaterad badrumsmodulen. Tilläggas kan att tillverkaren i år firar 60 år. Grattis, Laika!
Även det L-formade köket i Kosmo är ny i sin utformning och finish.
Laika snuvade även mässbesökarna på den nya exteriörfinishen för delintegrerade Ecovip, vars bilhytt nu går att få i en helsvart finish. Bodelslösning och teknik är dock densamma som för året innan. Bilen fanns på mässan, men inte i Laikas monter.
Robeta
En, för oss i Sverige, ny tillverkare är att vänta. Slovenska Robeta är i full färd med att etablera sig i Sverige genom svensk återförsäljare. Robetas modeller bär alla namn efter grekiska gudar. Förväntad volymmodell är Adonis, byggd på Mercedes Sprinter-bas. Går att få allhjulsdriven för den som söker extra bra framkomlighet.
Notera att bakre säten består av två separata säten, där sätet närmast hallgång kan skjutas aningen i sidleds för att ge extra utrymme.
Tvärställd bädd bak i Robeta Adonis. Ett första mässintryck ger ett positivt intryck, med bra känsla i material och slutförande. Vi ser dock fram mot en närmare bekantskap med Robetas husbilar genom framtida test.
Badrummet i Robeta Adonis bjuder på hyfsade utrymmen.
Weinsberg
Knaus-gruppen är kända för att alltid ha störst monteryta, både vid Caravan Salon-mässan i Düsseldorf och här på CMT-mässan i Stuttgart. Nyhetsmässigt var det dock tunt den här gången. Främst slog Knaus-gruppen på stora trumman för Weinsberg X Cursion CUV som finns i två utföranden: 500 MQ med traditionell dinett samt 500 LT vars dinett har soffor enligt face-to-face-lösning. Minnesgoda vet förstås att bilen visades redan under fjolårets Düsseldorf-mässa. Ägarbolaget Knaus egen Tourer CUV presenterades dessutom redan under 2022 års Caravan Salon-mässa.
Det höjdbara taket är förstås Weinsberg X Cursion CUV:s huvudsakliga paradnummer. Konstruktionen som sådan är förstås stöpt från samma form som ägarbolaget Knaus egen Tourer CUV. Hade då inte Knaus någon nyhet under eget namn den här gången? Svaret på den frågan är helt enkelt nej.
Generöst med takhöjdsutrymme även för de som sover i överbädden i Weinsberg X Cursion CUV.
Samtliga Weinsberg Carabus och Caratour på Fiat-bas kan nu utrustas med ett extra färdsäte. En smart utfällbar konstruktion som gör husbilarna femsitsiga. En nyhet som vägde upp monterns i övrigt nyhetsfattiga innehåll.
Westfalia
Westfalia stod för en av mässans få avtäckningar. Här blev det nämligen världspremiär för campingbilen Club Joker Urban, byggd på Ford-bas.
Flexibilitet, användbarhet även i vardagen och alltid redo för äventyr. När övre sovrums bädd inte används viks den upp för att ge maximal invändig takrymd. Bordet går att ta bort och sätena är som synes flexibla i sin placering, efter de behov som uppstår.