Pilote P 746 C Essentiel - Halvintegrerad vän på resan
Årets halvintegrerade program från Pilote bygger på nya uppdaterade Fiat Ducato. Det ger en mycket behaglig körupplevelse, som gör det till en fröjd att avverka mil efter mil. Inbjuder även bodelens kvaliteter till att ge sig ut på en långtur? Vi har kikat närmare på Pilote Pacific P 746 C Essentiel.
Det är korta puckar till pressläggning när redaktionens utsände hämtar ut den 2020 års Pilote Pacific som Husvagnsreserven i Kristianstad vänligen lånar ut till oss.
Just detta exemplar är av version P 746 C Essentiel. Kännare av Pilotes modellbeteckningar inser då att bilen mäter cirka 7,5 meters längd, har mittplacerad dubbelsäng längst bak och är utrustad med den enklaste utrustningsgraden, utrustningsmässigt underställd både Sensation och Emotion.
Men enkel? Nä, husbilen ger trots det ett mycket påkostat intryck. Tänk vad lite välplacerad dekorbelysning, en ljus interiör och ett standardmonterat panoramafönster kan göra.
Vi låser upp bilen med hjälp av nyckelns integrerade fjärrkontroll. Ett bestämt klick tillkännager att låsen i dörrarna, både bildel och bodel, öppnas upp. Centrallåset omfattar dock inte garage och serviceluckor, vars lås är helt manuella. Upp med bodelsdörren och vi fäller ut fotstödet, som skjuts ut precis under dörrens tröskel. Möjligen hade vi önskat en blygsamt lägre placering av fotstödet, för att uppnå en mer jämnt fördelad trappeffekt. Nu hamnar fotstödets insteg närmast i jämnhöjd med dörrkarmens eget insteg.
Årets Pilote Pacific har även ett nytt Android-baserat infotainmentsystem med DAB-radio, blåtand och navigation.
Bodelen ger ett ljust intryck
Det första intrycket är att halvintegrerade Pacific P 746 C känns väldigt ljus. Som nämnt så är panoramafönstret ovan bildelen standard och ljusinsläppet som det ger i kombination med den ljusa läderklädseln gör mycket för det positiva intrycket.
Tyvärr delar Pilote Pacific ett problem som är alltför vanligt med husbilar i det halvintegrerade segmentet. Skor och ytterkläder vill man gärna göra sig av med så fort som möjligt direkt när man kommer in genom bodelens entrédörr. Men utrymmet för att ha sådana klädesplagg direkt vid ingången är dessvärre helt obefintlig. Inte ens ett par klädkrokar på bodelens entrédörrs insida. Stommarna som utgör sittplatslösningen vid dinetten rymmer inte heller några skor. Detta borde det funnits en lösning på.
Tvåsitssoffan vid bordet är helt riktad framåt, alltså ej av L-modell. Vill du ha en face-to-face-lösning så är det P 746 FC som du ska kika på istället. Önskar du face-to-face och två långbäddar istället för centralplacerad dubbelsäng bak är det FGJ-versionen som gäller.
Rakt ovan dinetten hittar vi en elektrisk manövrerbar överbädd. Bädden, vars mått är 135x200 cm, är ett tillval. Manöverpanelen för bädden hittas för övrigt i skåpet ovanför kyl/frys-tornet.
Fiat med riktig automatlåda och Android-baserat infotainmentsystem
I den främre delen hittar vi förstås även bildelen. Här finns det ett par saker som förtjänar ett omnämnande. Det mest självklara är Fiats uppdaterade instrumentbräda och den riktiga automatlådan som vi numera börjar bli väldigt bekant med. Ljusår mer bekväm än den föregående robotlådan. Årets Pilote Pacific har även ett nytt Android-baserat infotainmentsystem med DAB-radio, blåtand och navigation. Enheten är fast och kan således inte lyftas ur någon docka för att enkelt ta med sig i fickan, men har i gengäld ett mycket enkelt användargränssnitt som är lättbegripligt och logiskt.
Fåtöljerna fram kan självklart vridas 180-grader för att även kunna möta dinetten. Förarsätet tar dock i handbromsspak (om den är åtdragen) och beroende på ryggslutets vinkel kan det krävas att du både justerar bordet bakom och öppnar förardörren för att slutföra proceduren. Något bökigt, tyvärr. Passagerarstolen är betydligt enklare att manövrera runt, utan problem.
Vindrutans mörkläggningsjalusi manövreras med ett enkelt enhandsgrepp, nedifrån och upp. Tack, Pilote, för att vi nu slipper den eländiga lösningen med en mörkläggningsgardin vid varje A-stolpe. Enhandsgreppet är mycket, mycket smidigare att hantera och sparar dig från en och annan svordom.
Traditionellt kök och helt förslutningsbart badrum
Köket har en traditionell placering. Kyl och frystorn från Dometic på ena sidan och diskho samt spis med tre brännare och gnisttändning på motsatt sida. Ett stort plus för generöst med förvaringsutrymme för köksartiklar och torrvaror. I köket hittar vi även dubbla usb-uttag samt ett 12V-uttag. Däremot saknar vi en bra arbetsbelysning och du som vill ha en spisfläkt får lägga till extra pengar. I gengäld får du då en spisfläkt med LED-belysning, vilket i så fall löser två problem i ett.
Vi flyttar oss bakåt i bodelen. Hygienutrymmet är helt förslutningsbart, med två ordentliga utrymmen. Toalettrummets dörr skiljer, i sitt yttersta ändläge, badrum från köket. Mellan badrum och sovrummet kan en skjutdörr skilja av utrymmet, vilket gör att det är möjligt att avskilja badrummet helt från bodelens övriga ytor. Jättebra!
Både duschkabin och toalettrum är dessutom rymliga. Toaletten är av vridbar modell för att använda ytan så effektivt som möjligt.
Sovrum med queenbed och nattygsbord
Längst bak hittar vi sovrummet. Här sover man i en queenbed med access från båda sidor. Bäddmåttet är 150x190 cm. Vill ni istället ha två långbäddar blir bäddmåtten 200/194x80 cm.
I C-modellen finns ett nattygsbord på vardera sida av dubbelsängen. Lagom djup på dessa, vilket är bra eftersom det även finns mindre klädgarderober ovanför dessa. En garderob på varje sida. Tack vare ett lagom djup på nattygsborden når du dina kläder någorlunda enkelt.
I dubbelsängens sockel, mot fotändan sett, finns dessutom två rejäla förvaringslådor och i golvet precis framför dessa även ett mindre golvfack.
Summa summarum
Priset då? Pilote Pacific P 746 C kostar i sitt Essentiel-utförande från 770 000 kronor. Då är det i grund en relativt välutrustad bil. Missen (ja, vi tvekar inte att kalla det för det) med den obefintliga möjligheten att samla ytterplagg direkt vid bodelens entré drar förstås ned intrycket. Lyckas man bortse från detta faktum kan dock sägas att boytan i övrigt känns vettigt planerad.
Räkna inte med någon utpräglad premiumkänsla, men räkna däremot med väldigt mycket för pengarna. Bodelsytan bjuder inte på någon given revolution mot fjolårets årsmodell. Men bildelen innebär ett kraftigt lyft för upplevelsen, vilket gör att dess betydelse inte bör förringas.
Plus
- Vindrutans mörkläggningsgardin hantera med enhandsgrepp.
- Automatlådan.
- Välutrustad.
Minus
- En lösning för ytterkläder vid entrén önskas.
- Fotsteg i något lägre placering.
- Önskar handtag på bildelens A-stolpe.
Fakta & specifikationer
Märke: Pilote
Modell: Pacific P 746 C Essentiel
Planlösning: Dinett med soffa, enkel sittplats + 2 fåtöljer. Centralplacerad dubbelsäng bak, elektrisk nedfällbar överbädd.
Chassi: Fiats CCS-chassi
Motor: 2,3 Multijet 2, Euro 6d.
L/B/H: 7 450 / 2 300 / 2 850 mm
Totalvikt: 3 500 kg
Maxlastvikt: 580 kg
Värmesystem: Alde 3020 HE vattenburen värme, golvvärme (tillval)
Färskvatten: 130 liter
Gråvatten: 95 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 75 liter
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 4
Sängmått
queenbädd: 150x190
taksäng: 135x200 cm (tillval)
Grundpris: 770 000 kr
Pris testbil: 961 400 kr