Pilote V600 J Premium
Plåtisarna från franska Pilote har sex planlösningar i tre olika längder, från minstingen på 5,40 m till 6,36 m. Vi lät testa en av företagets omtalade modeller, nämligen Pilote V600 J Premium.
Maskincentrum i Bockara är en av återförsäljarna av märket Pilote. Företaget har sedan några år tillbaka filial även i Växjö och där lät vi prova och testa plåtisen med beteckningen V600 J Premium. Bilens lite annorlunda planlösning är skräddarsydd för två personer. I företagets kategori av plåtisar/vans heter de V540, V600 och V630 och finns i sex olika planlösningar. Fyra av dessa har tillägget G (garage) i beteckningen vilket innebär tvärbädd bak. Två modeller har tillägget J (långbäddar).
Vår testbil är utrustad med stora motorn (160 hk med automat), solceller, dragkrok, markis, cykelställ och smart överskådligt infotainmentsystem (radio, navigator, backkamera) med mera.
Snygg exteriör
Redan vid första anblick smackar det lite extra om den här plåtisen. Vi möts av en svartmålad kaross med snygg och diskret dekor. De fräcka linjerna ger ett kaxigt, nästan förföriskt intryck. Den valda svarta färgen och linjerna smälter väl in bland många rullande hantverksbilar av varierande slag och bortsett från markisen utmärker den sig inte att vara husbil eller campingbuss. Vilket enligt mig är en klar fördel när man vill fricampa. Efter att ha synat bilen ordentligt på utsidan är det dags att ta steget in i bilen.
Vi tar oss in via den breda skjutdörren med myggnätsdörr och elektriskt utskjutande fotinsteg på bilens högra sida.
Fransk delikatess
Till vänster om entrén finner vi köksenheten och längst ner ett skofack integrerat i denna. Smart på franskt manér – men det kommer mera.
Den ljusa inredningen och textilerna matchar elegant och snyggt snickerierna. Interiören med finfin LED-belysning känns välkomnande. Över förarkabinen har den tvärgående B-stolpen tagits bort vilket visuellt ger större rymd. Trots det begränsade utrymmet finns här mycket skåp och förvaring i och runt om i bilen. Takluckan ger bra ljusinsläpp. Som option kan man välja till skyroof, vilket innebär ännu mer ljusinsläpp.
Planlösningen har endast två sittplatser (de vändbara framstolarna) och till nöds en bänkplats (utan ryggstöd) på motsatt sida. Under bänkplatsen finns garderob samt några mindre förvaringsfack. Soffbordet med vinklad underskiva kan skjutas i sidled vilket ger större matplats.
Skrymmande plats
Planlösningen är inte ny, men ändå lite originell. Den raka sittsoffan i plåtisarna är ofta skrymmande och ganska obekväma att sitta i, trots skjutbara och vinklade sittdynor. Pilote gör för visso ett tappert försök att vinna större utrymme, men i min värld lyckas man inte.
Själva köksenheten till vänster om skjutdörren är traditionell, med tvålågig spishäll, diskho och med mjukstängande kökslådor. Integrerat i köksenheten är det golvplacerade kylskåpet, vilket inte heller riktigt faller mig på läppen. Storleksmässigt är kylskåpet helt ok (85 l), men golvplaceringen är inte optimal, åtminstone inte när man kommit upp i åren och finner det en smula obekvämt att krypa ner på golvet för att hämta något kallt att dricka.
Stort badrum
Badrummet är däremot bra. Med rejäl toastol och infällt handfat i väggen får man ett bra duschutrymme utan klaustrofobiska sammanbrott. På golvet finns trätrall vilket ger en go badkänsla. Infällda mindre väggfack till förvaring av toalettsaker samt öppningsbart fönster ger stjärna i boken.
Längst bak i bilen finns sovrummet med långbäddar och bekväma madrasser. Runt om i sovrummet finns väggfasta skåp med förvaring.
Utedusch är kul
Garaget är mindre än i G-modellen, men ändå tillräckligt stort för två personer. I garagets sidoväggar (under sängarna) finns plats till ytterligare förvaring.
Enligt Pilote är V600 J Premium och övriga plåtisar i sortimentet välisolerade och vinteranpassade (vilket innebär uppvärmd spillvattentank med frostfri spillvattentapp. Trumavärmaren D6 (diesel) ger bra och komfortabel värme med bra luftcirkulation genom många luftspjäll. Ytterligare en finess baktill är anordningen för utedusch.
Bekväm att köra
Modellen är byggd på Fiat Ducato, light chassi och är rikligt utrustad med alla nya tänkbara moderna säkerhetssystem. Utöver ABS finns AEBS (Advanced Emergency Braking System), som är ett anvancerad nödbromssystem. Här finns FBC (Full Brake System), BSA (Blind Spot Assist), RCP (Rear Cross Path Detection), ESC (Electronic Stability Control), Hill Assist, Traction + Descent control m.m.
Så nu är det bara att spänna fast säkerhetsbältena och rulla iväg.
Förarkabinen i Fiat är ergonomiskt behaglig,
kaptensfåtöljerna bekväma, sikten bra, instrumentpanelen är lättöverskådlig och
reglagen sitter där de ska – allt är så självklart – men också snyggt och
propert. På växelknoppen står det 9 speed.
Yes, detta är nioväxlad automat, så nu är det bara att sadla på. För under
huven gnäggar 160 hästar.
Vi drar ut på de större vägarna och rastar bilen lite över tillåtna hastighet och lyssnar efter minsta vindbrus, krängningar och slammer, men finner inget. Vi gör omkörningar, bromsar in, drar loss i kurvorna på ett säkert och anständigt vis och kan konstatera att bilen är en dröm att köra. Fiats nya motor och 9-växlade låda är en fröjd jämfört med de gamla trötta och tråkiga robotlådorna, anser åtminstone jag.
Prisvärd campingbuss
Sammanfattningsvis är Pilote V600 J Premium en trevlig camping- och äventyrsbil. Här finns både ros och ris (som i alla bilar). Planlösningarna med långbäddar 6-metersbilarna har begränsat utrymme och med ett golvplacerat kylskåp känns de ännu trängre och lite obekväma. Pilote och flertalet andra tillverkare väljer också att fler plastdetaljer i sin inredning – en utveckling som går i motsatt riktning i debatten om bättre miljö och smarta klimatval. Bilens grundpris är anständigt. Vill man ha större motor, bättre komfort och extra allt kostar det på.
Om bilen är en året-runt-bil, kan jag inte bedöma, även om Pilote påstår att de tillverkar de mest välisolerade plåtisarna på marknaden, med vinterisolerad spillvattentank etc. Men allt det där ska man som konsument förstås syna lite mer i sömmarna.
Oavsett plåtismärke skulle jag under vinterbruk välja ett invändigt isoleringstäcke till köldhålen i bakdörrarna och isoleringstäcke utvändigt för framruta och front.
Plus
- Välutrustad redan som standard
- Anständigt grundpris
- Badrum och förvaring
Minus
- Golvplacerat kylskåp
- Mycket plastdetaljer
- Trång planlösning
Fakta & specifikationer
Märke: Pilote
Modell: Plåtis, V600 J Premium
Planlösning: Två svängbara framstolar, långbäddar bak.
Chassi: Fiat Ducato, light chassi
Motor: 2,3 l, Euro 6D Temp, 160 hk
L/B/H: 599x205x258 cm
Totalvikt: 3 500 kg
Lastvikt: 420 kg
Värmesystem: Truma D6 (Diesel)
Färskvatten: 110 liter
Gråvatten: 80 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 75 l
Bältesplatser: 2
Sovplatser: 2
Grundpris: 579 000 kr/599 000 (premium)
Pris testbil: 750 392 kr (inkl. extrautrustning)