Rapido V55 - Rena nöjesmaskinen
Lättkörd, rapp och trevlig. Dessutom snygg och mycket innovativ med många roliga och smarta lösningar. Rapidos plåtis V55 är rena nöjesmaskinen!
Franska Rapido har tre plåtismodeller i sitt program, V55, V62 och V68. Här handlar det om modellen V55, som är 5,99 m lång (de andra modellerna är båda 6,36 m långa, V62 med fransk säng och V68 med 2 enkelsängar bak).
Jag glider in hos Bengt i Örkelljunga en råkall och blöttung novemberdag med ett dagsljus som i bästa fall består av fyra nyanser av grått. I allt detta gråa hämtar jag ut en sprillans ny Rapido V55 av modellprogrammet 2020.
Första anblicken på nya V55 gör mig genast på bättre humör.
Bilen är inte bara snygg att titta på, den är ju hur läcker som helst även invändigt. Wow, säger jag tyst för mig själv.
140 glada hästar
Jag hoppar glatt in och sätter mig bekvämt tillrätta på förarplatsen med det välkända Fiat-märket på ratten. Instrumentpanelen är enkel, men väl beprövad – allt sitter där det ska, lättöverskådligt och prydligt. Inga krusiduller.
Under huven står 140 hästar sadlade (basutförandet är 120 hk) och här är det manuell låda som gäller. I bilen (Fiat Ducato) finns förstås alla säkerhetsprogram som Traction +, Hill decent Control, 2 airbag, farthållare, ASC med ASR, starthjälp i backe med mera.
Så det är bara att vrida om nyckeln och dra iväg.
Eftersom jag i många år har acklimatiserat mig med automatlåda i bilarna, såväl i tjänsten som privat, känns det till en början lite ovant att ratta en bil med manuell låda, men snart är man på G. Motorn svarar dock bra mellan växlingarna och bilen går väldigt tyst och bra. Inget gnissel eller onödigt hög ljudnivå noteras.
Ljusare och luftigare
Jag väljer mysiga Pershögs ställplats för genomgång och fotografering. Novemberljuset är som det är, men bilen glänser i alla fall – både in- och utvändigt – vilket gör mig på ett strålande humör.
Redan till vänster om insteget sitter en dold lucka. Med en lätt tryckning faller luckan ut och här placeras skorna. Fiffigt!
Lite högre upp till vänster trycker man på ånyo på en annan dold lucka – och vips får man ett litet avlastningsbord till köksbänken. Även detta ett patent, som vi sett från Radido tidigare som funkar väldigt bra.
Det som är nytt och påtagligt med 2020-programmet är bilens dekorativa och modernare interiör och design. Såväl träslag som textilier. Allt väldigt smakfullt kombinerat. Man har även gjort om takövergången mellan bodelen och förarkabinen (Skyview, dvs panoramafönster finns som tillval). Men även utan skyview får man med den här ombyggnaden en större takrymd genom ett större och bredare ljusinsläpp. Tillsammans med bra och fina materialval, snygga textilier och fin ljusdekor, såväl längs golvet som bakom skåp- och möblemang, blir effekten riktig läcker. I bilen finns också två öppningsbara takluckor, ett större fram vid köket och ett mindre i sovrummet.
Tillsammans med smakfull och snygg armatur vinner V55 totalt sett återigen stilpoäng.
Trevlig köksdel
Trivsel och harmoni är A och O. Rapido är erkända på området och lyckas även här i sitt plåtisprogram. Köksdelen i V55 är kanske bäst i klassen. Att få plats med så mycket på så liten yta är enastående, noterar jag i mitt anteckningsblock. Dessutom med finess!
Här finns ett stort kylskåp med frysfack i ståhöjd på hela 135 liter och en köksenhet med djup vask, 2-lågig spis med gnisttändning, rostfritt stänkskydd mot spisvägg för att eliminera fett och annat vid matlagning, kryddhylla, tre breda utdragbara mjukstängande lådor. Tillsammans med djupa överskåp på vardera sidor får man bra förvaring av såväl husgeråd och matvaror. Sittsoffan kan med ett enkelt handgrepp förlängas för bättre sitt- och åkkomfort. Även soffbordet är stort och rejält och blir än större med fast förlängningsskiva som kan riktas i olika lägen.
Bäst är ändå duschen
Rapido är förmodligen ensamma om att
ha två hygienutrymmen i 6-metersbilarna. I mittgången finns toalett (med fast
handfat) i XL-format. Det är en rejäl och stor toalett, där man slipper backa
in (som i många andra plåtisar).
Dessutom finns på motsvarande sida en separat dusch med tvådelad dörr med infälld garderob som ryms i det döda duschutrymmet. När det är dags att duscha fälls skåpet ut och separerar sovrumsdelen baktill. Väldigt smart!
Baktill finner vi på lagom höjd en bekväm tvärställd säng med skön komfortmadrass. Såväl vid fot- som huvudända finns skåp för ytterligare förvaring. Skåpen över huvudändan sitter högre, så man slipper slå i huvudet när man stiger i och ur sängen.
Vinteranpassad
bil
Även garaget är stort och rymligt, som även det innehåller mindre och smarta förvaringsutrymmen. Fäller man upp sängarna så funkar bilen som ett utmärkt transportfordon eller flyttbil, där även cyklar får plats. Här kan man lasta drygt 500 kilo.
Även utrustningsmässigt ingår mycket redan som standard. I Rapidos modellprogram som saluförs i Sverige finns Scandinavian Exclusive, vilket innebär elektrisk golvvärme, isolerat och uppvärmd spillvattentank etc.
Själva uppvärmningen i bilen sker med Truma combi 6 EH, det vill säga både el- och gasdrift.
Sammanfattningsvis är det här rena nöjesmaskinen. Lägger man till 50 000 kr får man dels stora motorn (160 hk) och den nya finfina 9-vxl automatlådan. Ett mycket lockande tillval.
Så om tomten är på bra humör i år så finns i alla fall en sådan nöjesmaskin väldigt högt upp på min önskelista.
Plus
- Snygg, trevlig, praktisk
- Innovativ med många smarta lösningar
- Ljus, belysning, dekor
Minus
- Överskåpen är inte mjukstängande
Fakta & specifikationer
Märke: Rapido
Modell: V 55
Planlösning: Tvärställd säng bak
Chassi: Fiat Ducato
Motor: 2,3 MultiJet, 120 hk, Euro 6d
Temp
L/B/H: 5,99, 2,05, 2,59 m
Tjänstevikt: 2 971 kg
Maxlast: 529 kg
Värmesystem: Truma combi 6 EH
Färskvatten: 110 liter
Gråvatten: 100 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 75 l
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 2+1
Grundpris: 643 800:-
Pris testbil: 651.050:-
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige nr 7 2019.