Stödben - Fördelarna med ett bra stöd i husbilsvardagen

— 26/02-2021

Det fanns en tid då stödben på husbilar var ett privilegium för de största och mest påkostade fordonen. I takt med att priserna har pressats och allt fler modeller av stödben kommit ut på marknaden har intresset för stödben till husbilen också ökat. Vinsterna med stödben bör vara uppenbara, men vad bör du tänka på?

Miro de Jong (t.v.) och Marco Kemp är experter på stödben och jobbar med varumärket E&P i Sverige.
Från vänster: manuellt stödben, elektriskt styrt stödben och hydrauliskt stödben

Fördelarna med stödben bör vara odiskutabla. Adjö med de gamla nivåklossarna och svordomsramsan när husbilen likt förbaskat rullar blygsamt bakåt innan handbromsen tar vid ordentligt.

Men bra stödben bjuder på många andra fördelar. Två som vet är Miro de Jong och Marco Kemp vid E&P Hydraulics Sverige AB. Som företagsnamnet antyder jobbar de uteslutande med hydrauliska stödben, men låt oss ändå börja med att bena ut vilka grundtyper av stödben som finns på marknaden.

- Det finns manuella stödben, elektriska stödben och så hydrauliska stödben, inleder Miro de Jong. Vilket system som är bäst beror på vad du värderar mest. Priset, stabiliteten eller exaktheten.

Manuella stödben

Manuella stödben används i husbilssammanhang enbart för att stadga upp bodelens överhäng bak.

Manuella stödben fungerar i princip som en manuell domkraft. Läget säkras med säkerhetssprintar. Manuella stödben används uteslutande för att stabilisera upp överhänget längst bak på husbilen. En husbil har alltså inte fyra manuella stödben, motsvarande principen på valfri husvagn. Nej, manuella stödben för husbilar syftar enbart till att stödja upp överhänget där bak. De har också en lägre belastningsgrad än både elstyrda och hydrauliska system. Räkna med maximalt 500 kg belastning per manuellt stödben.

- De monteras direkt mot chassit under garaget, säger Miro. De stabiliserar husbilen, men du saknar helt möjlighet att nivåreglera.

Den riktigt stora fördelen med manuella stödben är förstås prislappen, som i regel är mycket lägre än för de två övriga systemen. Men kom ihåg att deras uppgift är att stadga upp överhänget bak. Inte hela husbilens bodel.

Elektriskt styrda stödben

Elektriskt styrda stödben fälls ned i en 90-gradersvinkel. Foten är dessutom oftast mindre än de hydrauliska stödbenens fotplattor.

- Det gör systemet mer känsligt, menar Miro. Om ett av stödbenen hamnar i en svacka med en sten så jämnas trycket inte ut. Istället vilar stödbenet på just stenen och inget mer.

Eftersom stödbenet hissas ned 90-graders uppstår främst sidstabilitet. Den längdmässiga stabiliteten får inte samma styrka och blir följaktligen inte lika effektiv.

- Elektriska system sitter också väldigt utsatta för vatten och fukt, tillägger Miro. Det gör dem mindre tillförlitliga i förlängningen.

I förhållande mot hydrauliska system så är det åter igen priset som talar till de elektriska stödbenens fördel.

Hydrauliska stödben

Montering görs direkt mot chassit och på så sätt att allt går att demontera och flytta över till nästa husbil.
Fördelen med hydrauliska stödben är att de går rakt ned. Normalt sett motsvarar fotens yta den kontaktyta som varje hjul har, men större plattor finns att tillgå, vilket även ger förbättrad stabilitet.

Hydrauliska stödben utgörs av cylindrar som skjuter stödbenet rakt nedåt. Stödbenen har också större stödplattor än enklare system, för att bättre kunna jämna ut trycket.

Dessutom tål benen ett högre tryck än övriga.

- Både stabilitet och precision är högre än hos elektriska eller manuella stödben, lovar Miro.

Initialt lodas systemet in, men det är inte självklart att boytan ska vara helt plan. En nyckelregel, oavsett vilket system som väljs, är att husbilen ska vila till 70 procent på stödbenen och resten på sina hjul. Viktigast är att den axel som handbromsen låser har ett fortsatt rejält marktryck. Där får stödbenen aldrig ta överhand.

Just hydrauliska stödben lämpar sig extra bra på större husbilar, men Miro menar att även 6-metersbilar kan ha bra användning av bra stödben.

- Du kanske vill ha viss lutning av boytan, fortsätter Miro. Det kan bero på att du sover bättre, eller så kanske avrinningen i duschen eller köket kräver en mindre lutning för att fungera.

Det finns dock baksidor även med hydrauliska stödben. Den främsta är prislappen som är högre än för de övriga. Dessutom väger hydrauliska stödben en hel del. De kraftigaste hydrauliska stödbenen kan väga upp mot 50 kg.

Hydrauliska stödben kräver dessutom service och underhåll, om än väldigt sällan.

Räkna med service en gång per var tredje år. Då kontrolleras oljenivån och det görs smörjning av kolvarna.

Miro de Jong visar tre olika hydrauliska stödben. Till vänster ett kraftigare stödben utan teleskop avsett för Mercedes Actros lastbilschassi. De två till höger är avsedda för Fiat lättlast- samt heavyduty-chassi, där varje stödben bär två ton. Fram nyttjas 40 cm slaglängd och bak 36 cm slaglängd.

Snabb räddare vid punka

Vissa hydrauliska system har en särskild säkerhetsventil. Den ser till att hålla stödbenens position även om det skulle uppstå ett tryckfall i systemet.

Ett hydrauliskt system är dock slutet och ska därför aldrig försvagas, såvida inte något är fel.

Hydrauliska stödben kan också bli din snabba räddare i nöden om någon av husbilens däck drabbas av punktering. Bara att lossa bultarna på hjulet, utan att lossa dem helt. Sedan snabbt och enkelt hissa upp fordonet så att hjulen går fritt från marken. Därefter lossa hjulbultarna helt, ta av hjulet och ersätta det med ett reservhjul.

Samma princip som på avancerade banracingbilar och något du kommer uppskatta om hjulbytet tvingas ske i väggrenen på en hårt trafikerad väg.

Stödben kan även komma väl till pass även vid mindre dramatiska situationer. Som när husbilen ska stå avställd under en längre period. Då kan stödbenen avlasta trycket på däcken, vilket i sin tur innebär att däcken inte blir ovala efter en vinterförvaring.

- Hydrauliska stödben kan komma väl till pass i många olika situationer, försäkrar Miro.

Och som exemplet med punktering visar: Även när du minst anar det, men bäst behöver det.

Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige, nr 2 2020.

Taggad i: Tillbehör 
Relaterade artiklar

Klart att cykeln ska med!

29/04

Rätt om gasol i alla lägen

15/04

Stålflaska (P11) till vänster och kompsitflaska (PC11) till höger. Fördelen med komposit är att flaskans egenvikt är lägre, men flaskan är också mer känslig för kyla.
Olika sorters luftfjädring till husbil.

Luftfjädring är biljetten till en förstklassig komfort

18/03