Thetford och Thule i samarbete på den kinesiska marknaden
Med start den första september ingår Thetford och Thule ett samarbete för distribution på den kinesiska marknaden av respektive företags produkter.
Båda företagen har en uttalad vilja att knipa marknadsandelar på den växande kinesiska husbilsmarknaden. Thetford, med sanitetsprodukter och kylskåp för husbilar, har sedan tidigare ett utvecklat distributionsnät i Kina. Thule anser att Thetford utgör den etablerade affärspartner som kan påskynda spridning av deras produkter i Kina.
- Vi tror på ett nära samarbete. Både Thetford och Thule erbjuder starka kvalitetsprodukter för husbilar och vi har liknande företagskulturer, vilket är ett måste för ett framgångsrikt samarbete, säger Thetfords vd Stéphane Cordielle.
Han får medhåll av Thule NV:s vd Filip Van der Linden:
- Thetford och Thule kompletterar varandra. Man kan säga att där Thetford tar hand om en stor del av husbilens interiör, tar Thule hand om en stor del av dess exteriör.
Thule och Thetford är båda övertygade om en stark tillväxt på den kinesiska husbilsmarknaden. Genom Thetfords etablerade distributionsföretag, med vd Sam Yang i spetsen, har man idag en marknadsledande roll inom sanitet och kylskåp för fritidsfordon. Nu hoppas Thule på en liknande utveckling för bland annat markiser och cykelhållare.
Från och med
september representeras alltså Thule av Thetford på den gigantiska kinesiska
marknaden.
- Med Thules
kvalitetsprodukter i vårt sortiment, leder detta till ännu starkare band med våra
kinesiska kunder och vi förväntar oss att stärka vår position på den växande
marknaden, säger Stéphane Cordielle.