Touristik & Caravaning i Leipzig lockade 30 000 besökare
Tredje veckan i november gick Touristik & Caravaning av stapeln i Leipzig, under säkra former, som utställningsansvariga höll hårt på. Besökarantalet uppgick inte till lika höga siffror som före pandemin, men såväl utställare som arrangörer och besökare var nöjda och vittnade om att köpintresset var stort.
Alla parter var överens om att en virtuell utställning aldrig kan ersätta den verkliga erfarenheten där parter möts, experter finns på plats, personliga diskussioner äger rum och där man får klämma och känna på varan. Efter snart två år av nedstängningar i högre eller lägre grad finns dessutom ett uppdämt behov av frihet och äventyr och av en plattform som för samman utbud och efterfrågan.
Stämningen i de olika mässhallarna var positiv. Högst intresse bland besökarna rönte fritidsfordonen. Runt 80 procent av besökarna uttalade att dessa var främsta anledningen till mässbesöket.
En iakttagelse som gjordes av TS Buscamps vd Torsten Schwengber, var att de riktigt stora lyxfordonen och de allra minsta fritidsfordonen var de som rönte mest intresse.
Även efterfrågan på tält och tillbehör var påtaglig. Det gällde även närvaron av olika researrangörer samt länders nationella turistbyråer, som åter vill locka utländska besökare, däribland Bulgarien och Cypern.
Utställningen bjöd på underhållning samt informationsträffar för reseälskare. Oavsett om det handlade om multivisionshower, traditionella föreläsningar eller paneldiskussioner, fylldes föreläsningssalarnas läktare.
Nästa år är det åter dags för Touristik & Caravaning i Leipzig, från den 16 till den 20 november.