VanTourer 630 L - En positiv bekantskap
Den tyska plåtisen VANTourer har på kort tid blivit ett allt vanligare varumärke i Sverige. Det ökade kundintresset för bilarna fick oss att rulla in till Alingsås Motorgrupp, som är en av VanTourers nio återförsäljare för provkörning av den nya 630 L-modellen.
Många nya hus- och campingbilar har försökt att komma in och etablera sig på den svenska marknaden på senare år. Ett av varumärkena som lyckats mer än väl är tyska VANTourer, som ägs av EuroCaravaning GmBH, med huvudkontor i den gamla vackra romerska staden Koblenz i Rheinland-Phalz, där floderna Rhen och Mosel flyter ihop. Bilarna däremot, tillverkas vid en av Knausfabrikerna i Ungern.
Långa modellen
I VANTourers portfölj hittar vi vans från korta 5,40 meter till långa 6,36 meter. Till provkörningen väljer vi den långa som här heter VANTourer 630 L – en modell som tilltalar många intressenter och köpare. Bilen ger exteriört, mycket tack vare det snygga mörkblåa färgvalet med svart stripe och svarta stänkskydd, både fram och bak, ett diskret och gott intryck. Man måste ju inte alltid vara kaxig och sticka ut, så exteriört gör vi tummen upp. Jag tar plats på förarsidan och sätter mig bekvämt tillrätta i pilotfåtöljen vars klädsel består av vitt skinn och beigebrun textil. Riktigt fint och elegant, men det där vita skinnet på sidorna, armstöden och huvudet är kanske inte är så där jättepraktiskt över tid, tänker jag. Men snyggt är det! Förarmiljön är bekant och välbeprövad, men likväl mycket ergonomisk och lättbegriplig med alla tänkbara och moderna säkerhetssystem. Så på med bältet – för nu åker vi!
Härlig åkkomfort
För att inte eventuella missförstånd ska uppstå är den här testbilen extra- utrustad. Under huven finns den större motorn, 160 hästkrafter och 9–växlad automatlåda, vilket inte på något sätt går att jämföra med standardmotorn i 630 L, som är 120 hk med manuell låda. Ni som orkat läsa mina artiklar om testkörningar tidigare i den här tidningen har säkert förstått att jag ofta vurmar lite extra för stora motorer med mycket brum brum. Fiats nya motor med 160 hästkrafter och 9-växlad automatlåda är också något helt annat än deras tidigare upplagor med robotlådan. Med den här effekten och den automatiska växlingen känns det som att man åker bil på riktigt. Den växlar direkt och bilen går som ett spjut. Tryggt inte minst vid omkörningar och långa körningar. Så hatten av för Fiats nya motor och låda. Men smakar det så kostar det. Test- bilen är ca 100 papp dyrare än standardbilen. Frågan man ställer är om det är någon skillnad och värt pengarna? Svaret på den inledande frågan är ett rungande ja! Sedan är det en smaksak och plånboksfråga.
Trevlig boendemiljö
Det samlade intrycket av vans – är att allt är så mycket mindre – åtminstone för dem som är vana vid lite större husbilar. Vi pratar om compact living! När det gäller själva planlösningen så är den här modellen snarlik alla andra inom segmentet, det vill säga väldigt traditionell i och med att den har vändbara stolar fram, rak sittsoffa och soffbord med förlängningsskiva. Köksenheten är placerad till vänster om skjutdörren. En liten finess i VANTourer är att sittsoffan med ett enkelt handgrepp kan breddas någon decimeter, vilket innebär bättre komfort i sidled. Bordets förlängningsskiva är också lite större jämfört med många av konkurrenternas modeller. I loungen finns gott om väggskåp till förvaring. I köksenheten finns tre djupa utdragbara kökslådor varav en är besticklåda. Köksbänken har en tvålågig spishäll, inbyggd diskho och ovanför denna en smart kryddhylla. Kompressorkylskåpet i ståhöjd rymmer 90 liter. Under kylskåpet finns en garderob, eller större förvaringsutrymme om man så vill. Mittemot finns hygienutrymmet, vilket är relativt rymligt med toalett, handfat och dusch. Det samlade intrycket av bilen är så här långt positivt, med fina träsnickerier och snygga färgval och textilierna (även om det kanske blir lite opraktiskt över tid). Mindre bra upplever jag det lite onödiga förvaringsutrymmet ovanför själva förarhytten. Här slår man garanterat huvudet i några gånger innan man lärt sig huka. Önskvärt vore istället ett panoramafönster (skyroof eller liknande) vilket ger större rymdkänsla. Taklucka finns både fram och bak, vilket är bra!
Mycket förvaring
När det gäller sovrumsdelen och förvaring bak blir man glatt överraskad att så mycket får plats på så liten yta. Är man inte alltför lång i strumplästen (ej över 185 cm) sover man ledigt både på längden eller tvären i den här bilen. Många väggfasta skåp i sovrummet innebär mycket förvaring. Och om det inte skulle räcka till finns även golv- och sidoförvaring under sängdelen. En väldigt smart sak som VANTourer presenterar i flera av sina nya modeller är att man flyttat färskvattentanken från ovansidan av ena hjulhuset till under golvet – vilket innebär betydligt mer utrymme. Med uppvikt säng bak kan man lasta in cykeln eller scootern och ställa denna på tvären om man så vill. Väldigt bra! Trumas dieselvärmare tillsammans med Webasto är också väldigt bra och praktiskt – dessutom tar den betydligt mindre plats än de något otympliga P11-tuberna. Man får upp bra värme och innertemperatur på kort tid – dessutom finns fler riktbara golvventiler för god värmespridning. Mycket bra!
Poppis i Tyskland
Att det relativt unga varumärket VANTourer på kort tid lyckats etablera sig i Sverige kan man främst tacka Joakim Pfeffer för. Det var nämligen han som lanserade märket på Kistamässan 2016 och sedan dess har framgångarna skjutit fart med nio återförsäljare runt om i Sverige. Störst av dessa är Alingsås Motorgrupp. I dag tillhör man försäljningens tio-i-topplista på antalet sålda plåtisar i Sverige. Toppåret hittills var 2017 med 90 sålda enheter. På hemmaplan är VANTourer ett populärt märke. Modellerna, 600 och 630 L, har också varit testvinnare i flera facktidskrifter. Även i Holland, Belgien, Frankrike, Schweiz och Polen är VANTourer ett växande varumärke.
En trevlig bekantskap
Sammantaget är bilen en trevlig och kul reskompis. Man åker bekvämt och här finns gott om förvaring och stuvutrymmen. Interiört är miljön både trivsam och behaglig, med flera USB och eluttag. VAN Tourer har valt standard eller basic i sitt grundpris, vilket betyder att all extrautrustning är tillval. Som kund har man många valmöjligheter, både när det gäller chassi och tillval. Väljer man t.ex. Peugeotchassi (finns inte som automat) är dessa i regel ca 50 000 kr billigare än Fiatbilarna. Utöver extratillbehör finns olika samlade chassi- och komfortpaket. Dessutom finns ett särskilt vinterpack, med webasto, motorvärmare, sätesvärmare fram, stänkskydd fram och bak samt Truma dieselvärmare med elpatron. Man kan också mot tillägg välja isolerad och uppvärmd färskvatten- och avloppstank.
Plus
- Testbilens motor och automat
- Förvaring, bäst i klassen?
- Placering av färskvattentank
Minus
- Högt pris
- Snål standardutrustning
- Utrymmet över förarkupén
Fakta & specifikationer
Märke: VANTourer
Modell: 630 L
Planlösning: Sittgrupp, vändbara framstolar, långbäddar bak
Chassi: Fiat Ducato
Motor: Multijet 2,3 l, 120 hk
L/B/H: 636/205/258 cm
Totalvikt: 3500 kg
Maxlast: 596 kg
Värmesystem: Luftvärme Truma D6
Färsk-/gråvatten: 105/85 L
Bränsletank: 75 L
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 2+1
Utrustning: Standardutrustning. Tillägg för extrautrustning och tillvalspaket.
Grundpris: 592.000:-
Provkörningsbil: 699 000:- . Extrautrustad med 160 hk, 9 vxl-automat samt chassi- och comfortpaket), stereo, backkamera, navigator m.m.
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige, nr 2 2020