Weinsberg Carabus 600 MQ - Genomtänkt kompaktformat
Enkel på ett bra sätt och samtidigt väldigt omtänksam. Weinsberg CaraBus 600 MQ visar på flera kvaliteter. Men enstaka moln skymmer glansen i solen.
Den tuffar ju på riktigt bra.
Vi har precis lämnat Knivsta Motor och begett oss ut på lagom slingriga landsvägar, omgivna av i princip öppna landskap. Vår lånade Weinsberg CaraBus 600 MQ bjuder inte på några egentliga överraskningar. Husbilen är baserad på Fiat Ducato med den vid det här laget välkända 2,3-liters Euro6-klassade multijetdieseln samt automatlåda som växlar förhållandevis mjukt och fint. Kraften har redan förr visat sig räcka mer än väl för den här husbilstypen, alltså campervan eller plåtis om vi ska uttrycka oss lite slarvigt. CaraBus 600 MQ utgör med sin tjänstevikt på 2 937 kg och smidiga 599 cm längd inget undantag.
Smidig, lättmanövrerad och relativt behaglig att köra.
Bra planlösning
Bilen är precis över två meter bred. Yttermåtten är, med andra ord, väldigt kompakta. Någon storstadskörning ingår inte i vår testrunda, men vi har lätt att se att CaraBus 600 MQ skulle passa in bra även i en urban miljö med hårt trafikflöde.
Husbilens kompakta mått skapar förstås en utmaning ifråga om planlösning och rymlighet. Trots det tycker vi att Weinsberg lyckats kompromissa bra. Takhöjden vid dinetten är generöst tilltagen. Däremot slog undertecknad i huvudet mer än en gång mot det övre hyllfack som är placerat rakt ovan bildelen. Hyllplanet är förstås något du lär dig ta hänsyn till, men glömmer du att hyllplanet finns där så gör den sin närvaro tydlig och du får en bula i pannan.
Vår testbil är utrustad med särskild textilklädsel i tvåfärgad kulör. En mycket trevlig klädsel som ger ett både trevligt och samtidigt högkvalitativt intryck med en skön struktur.
Dinettens bordsskiva kan fällas ut enligt fällknivsprincipen. Under bordet finner vi även ett golvfack som skapar extra förvaringsmöjligheter.
Ovan dinetten finns en mindre taklucka. Här uppstår ett dilemma: Vill vi ha det övre hyllfacket med rejält djup över bildelen. Eller hade layouten vunnit mer på ett något grundare hyllplan över bildelen till förmån för mer utrymme för takluckan?
Vi hade nog föredragit det senare alternativet, då testbilen ändå saknar en överbädd.
I det här segmentet blir hallen, med kök på ena sidan och hygiendelen på motsatt sida, förstås begränsad. Husbilen är främst avsedd för ett tvåpersonshushåll, något som här blir extra tydligt. Vi hade gärna sett ett mindre klaffbord vid köksbänkens vänstra kant, sett i bilens färdriktning. Där finns nu istället två krokar. Frågan infinner sig om inte det utrymmet kunnat tagits tillvara på ett bättre sätt.
Husbil för två
Nu råder här snålt med avlastningsytor, såvida du inte låter glaslocken över handfat eller spishäll vara nedfällt. Är du däremot i behov av att använda både handfat och spis samtidigt, då får dinettens klaffbord fungera som avlastningsyta under matlagningens gång. Lådhurtsar och överskåp lämnar inget att önska, men saknar helt softclosefunktion. Men det känns som en petitess i sammanhanget.
Då bilen främst riktar sig mot två personer bör kylskåpet i halvformat, med ett mindre frysfack, räcka gott.
Hygienutrymmet känns ljust och trevligt, trots att här inte finns något fönster. Gott om förvaringsmöjligheter med både fack, ett rymligt skåp samt en lådhurts.
Bilens yttre bredd är 205 cm. Invändigt mäter kupén under två meter mellan långsidorna. Det gör att den tvärställda sängen längst bak blir något i kortaste laget. Något som snarare är ett klassrelaterat fenomen för den här husbilstypen, snarare än ett unikt modellproblem för just den här Weinsbergen.
Handtag efterlyses
I sovrummet finns läslampor samt fyra ordentliga överskåp. Däremot verkar eluttag saknas helt för den som vill ladda sin mobil på natten och samtidigt ha den nära tillhands vid sängen.
Vi sätter även ett mindre frågetecken på bakdörrarna. Det inre handtaget för att öppna dörrarna sitter beläget under nivån för sängen. Det innebär att du inifrån och i bäddat läge inte når det inre dörrhandtaget för bakdörrarna. Det sitter för långt ned i förhållande mot sängen. Ett extra högt placerat öppningshandtag av bakdörrarna hade varit önskvärt.
Noterbart för sovrummet är också att fönstren utgörs av bakdörrarnas fönster samt ytterligare en mindre taklucka. De tre tillsammans ger ett behagligt ljusinsläpp, men vi saknar fönster på respektive långsida. Inte heller det är unikt för den här biltypen, kanske främst eftersom sidoskjutdörren på bilens högra sida i öppet läge skymmer en stor del av sidan. Men ett mindre fönster, längst bak på höger sida och ytterligare ett på vänster sida hade gjort mycket.
Mycket att gilla
Vi gillar formatet, körkänslan, planlösningen på den begränsade ytan och för all del även prislappen. Ska vi koka ned de synpunkter vi trots allt har så är det framförallt en som vägrar att ge med sig. De inre dörrhandtagen, eller snarare de onåbara inre dörrhandtagen, för bakdörrarna. Ett par dörrhandtag hade verkligen känts bra att ha där i sovrummet.
Övriga synpunkter är marginella och passerar i stort ändå obemärkta (bortsett förvaringshyllan över bildelen, som riskerar att lämna en bula i din panna).
Plus
- Lättmanövrerad Smidigt format som lär vara tacksamt i storstäder och när det är dags för långtidsförvaring.
- Trevlig att köra Motor och låda passar verkligen storleken bra.
- Planlösningen Bilen är precis under 6 meter, men känns ändå efter omständigheterna som bra planerad.
Minus
- Inre dörrhandtag för bakdörrar Här märks att dörrarna har sitt ursprung i transportbilssektorn. Dörrhandtaget sitter för långt ned och går ej att nå från sovrummet.
- Sängarna Tvärställda sängar i en bil vars inre bredd är mindre än två meter ger kännbara begränsningar.
- Fotsteget Snålt tilltaget och tar en evighet att fälla ut.
Fakta & specifikationer
Märke: Weinsberg
Modell: CaraBus 600 MQ (2019)
Planlösning: 2-sits soffa + 2xfåtöljer, tvärställd dubbelsäng bak
Chassi: Fiat Ducato, lågbyggt chassi
Motor: 2,3-liters Multijet, Eur6
L/B/H (i mm): 5 990/2 050/2 580
Totalvikt: 3 500 kg
Max lastvikt: 460 kg
Värmesystem: Truma Combi E, el och gas
Färskvatten: 105 liter
Gråvatten: 90 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 90 liter
Antal bältade platser: 4
Sovplatser: 3
Utrustning (testbil): Automatlåda, textilvarianter Active Line.
Grundpris: 623 000 kr*
Pris testbil: 655 500 kr*
* 2019 års priser.