Adria Sonic Supreme 810 SL - Evolutionen fortsätter i Slovenien
Slovenska Adrias toppmodell Sonic har efter sina fem levnadsår verkligen hittat både form och sin publik. Årsmodell 2020 bjuder på flertalet nyheter och många omtänksamma detaljer. Samtidigt finns det punkter som ännu kan finslipas.
Adria Sonic mötte husbilspubliken redan 2015. Modellen är toppmodellen i Adrias helintegrerade program och kategoriseras därefter enligt utrustningsgrad. Axess, Plus och så den mest välutrustade av dem alla: Supreme. Konceptet är sig likt nu som då, alltså 8,8 meters längd, Fiat Ducato-grund kombinerat med ett treaxlat högbyggt AlKo-chassi.
Årsmodell 2020 av Sonic Supreme bjuder på ett antal uppdateringar. En av de främsta går vi dessvärre miste om i den testbil som vi lånar av Bossings Fritidscenter i Linköping. Testbilen saknar nämligen det panoramafönster som annars sträcker sig över bildel och bodelens dinett. Anledningen till att detta saknas är den elmanövrerbara överbädd som finns ovan bildelen. Här blir alternativet i stället ett takfönster som är mer modest i sin storlek.
Med 2020 års modell har Adria sett över garageytan. Bättre access och en bättre belysning samt omtänksamma detaljer som flera olika former av strömuttag. Men varför en så högt placerad lasttröskel för gasoltuberna? Hela 50 cm höjd och inte heller någon släde som underlättar processen.
Adria Mach - appen som styr det mesta
Nåväl, Adria Mach är en av 2020 års modell stora nyheter. En app som verkligen underlättar ditt husbilsägande. Med appen ges du möjlighet att styra flera funktioner direkt från din mobil. Det gäller bland annat belysning, uppvärmningen, kylningen. Appen erbjuder också möjlighet till andra bekvämligheter under resans gång, som reseplanerare. Vid vårt test speglar sig Adria Mach närvaro dock enbart genom ett bekräftande blåtandaktiverat meddelande när husbilen startas.
Serviceluckor och utvändig tv-anslutning
På husbilens högra sida finns serviceluckor. För färskvattenpåfyllning, strömanslutning samt toalettens tömningskassett. Här finns även en helt annan servicelucka, som ger husbilsägaren möjlighet att ansluta en tv utomhus. Ett strömuttag och ett antennuttag. Fäll ut markisen, ta fram utemöblerna, anslut TV:n. Klart!
Den omtänksamma känslan består när vi stiger in i husbilen genom bodelsdörren. Visserligen håller dörren endast 60 cm bredd. Idag har flera konkurrenter 70 cm bredd och visst märks skillnaden. Vi noterar också att bodelsdörren och bildelens enda dörr (förarsidan) går på samma centrallås. Ur en ren säkerhetssynpunkt är det kanske inte att föredra.
Bra förvaring och gott om utrymme
Väl inne i bodelen märks det att Adria tänkt till. Här finns flera omtänksamma detaljer. Skofack direkt till vänster. Räcker inte det, finns ytterligare ett fack precis framför dig när du stiger in i husbilen, under L-soffans kortsida. Under det sidoplacerade sätet, mitt över L-soffan, finns även där förvaringsyta. Och se, direkt runt hörnet, till vänster om ingången och bredvid det kombinerade kyl/frys-tornet finns en garderob för ytterplagg. Så här ska det se ut!
Vår testbil är verkligen helt ny. Det innebär att leveransplasten fortfarande vilar över alla säten förutom bildelens två kaptensstolar. Det blir husbilens första ägare som får bryta plasten, men givetvis så har soffans klädsel samma mönster och struktur som bilsätena. Bordsskivan är väl tilltagen och är justerbar i sidled. Runt bordet ryms sex personer utan problem och bildelens säten låter sig snällt vridas runt 180 grader utan protester.
Just utrymme och förvaring är två av husbilens främsta styrkor. Faktum är att just förvaringsutrymmen förtjänar ett eget omnämnande. Utöver de redan nämnda förvaringsmöjligheterna hittar du även golvförvaringsutrymme, förvaringsutrymme under trappsteget i sovrummet. Vid trappans båda sidor hittar du även två djupa förvaringsytor och bredvid badrummet skämmer Adria bort dig med ytterligare en klädgarderob. Lägg därtill alla överskåp samt övriga fack lite varstans både i bodels- och bildelsytan.
Köket inbjuder till matlagning
Även köket bjuder på bra förvaringsutrymmen. Lådhurtsarna öppnas genom ett försiktigt tryck. Vill man så kan lådhurtsar, skafferiskåpet och underskåpets dörr öppnas genom att ge ett lätt tryck med ditt ena knä. Smidigt!
I övrigt inbjuder köket verkligen till matlagning. Bänkytan är rejäl, spisen har tre brännare, ovanför den finns en fläkt och du har även en ugn till ditt förfogande. Vi hade önskat en bättre arbetsbelysning över bänkytan, men i övrigt finns inte mycket att anmärka på.
Separat dusch och toalett
Vidare mot badrumsdelen. Från köket sett hittar du duschen till höger och toalett samt badrum till vänster. I båda fall rejält med utrymme. Duschen är utrustad med en nedfällbar sittbrits och badrummets spegel har inbyggd belysning. Och en av mina personliga käpphästar, ett 230V-uttag i badrummet för rakapparat eller hårfön, har Adria tacksamt hörsammat.
Toalettdörren skiljer i sitt ändläge badrumsdel från köket. I motsatt ända av badrummet finns en skjutdörr som skiljer badrum från sovrum. Tyvärr lämnar passformen för skjutdörren mot dörrkarmen mer att önska. Du behöver inte vara snickare för att få en chock över den obefintliga passformen.
Ny typ av madrass som andas
Testbilen är en 810 SL, vilket innebär två långbäddar bak. Du som vill ha en queenbed bör hålla utkik efter 810 SC. Årsmodell 2020 har en ny typ av madrasser, med tyg i naturmaterial som andas. Bäddmåtten bak lyder 210x85 cm. Räkna med en relativt fast, men bekväm madrass. Överbäddens mått mäter i sin tur 190x150 cm.
Vattenburen värme och effektivt luftflöde
Vattenburen Alde-värme gäller och det finns luftspalter som tillåter luften att cirkulera genom kupén. Samtliga husbilar från Adria har märkets så kallade Airflow-system, som är särskilt utvecklat för att effektivisera just luftflödet genom bodelsytan. Som tillval finns Aldes värmeväxlare samt tillsatsvärmare från Webasto. Vattentankarna är vinterisolerade och garaget uppvärmt. Precis vad som går att förvänta sig från en husbil som gör anspråk på att tillhöra premiumsegmentet.
Summa summarum
Efter flera år på marknaden är Adria definitivt inne på finslipningsstadiet av Supreme Sonic 810 SL. Det märks. Husbilen är fylld av omtänksamma detaljer, många styrkor och det känns verkligen som att den i stort har hittat sin form. Tyvärr upplevs saker som den nu obefintliga passformen för skjutdörren mellan sovrum och badrum som rent av nonchalant från tillverkarens sida. Sådana detaljer naggar tyvärr på ett annars mycket gott helhetsbetyg.
Plus
- Gott om förvaringsytor.
- Smart planlösning.
- Goda utrymmen.
Minus
- Högt insteg förardörr samt gasolutrymmet.
- Passform för skjutdörr.
- Gemensamt centralstyrt lås för bodelsdörr samt förardörr.
Fakta & specifikationer
Märke: Adria
Modell: Sonic Supreme 810 SL
Planlösning: L-soffa, fåtölj + 2 kaptensstolar, långbäddar bak + dubbelsäng överbädd.
Chassi: Fiat Ducato, 3-axlat AlKo-chassi.
Motor: 2,3-liter 4-cyl, 180 hk, AdBlue, Euro6d Temp.
L/B/H: 8 800 / 2 320 / 2 980 mm.
Totalvikt: 5 000 kg.
Maxlastvikt: 1 003 kg.
Värmesystem: Alde, vattenburet.
Färskvatten: 140 liter
Gråvatten: 85 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 90 liter + 20 liter AdBlue.
Bältesplatser: 4.
Sovplatser: 4.
Grundpris: 1 297 000 kr.
Testbilspris: 1 480 900 kr.