Autostar I730LC Prestige - Femstjärnig guldkant på semesterresan
Franska Autostar är något av en frisk fläkt och uppstickare i den marknadsmässiga svenska husbilsfloran. Yttersta premiumsegmenetet utgörs av femstjärniga Prestige-serien. Vi har testat årets nyhet: Helintegrerade I730LC Prestige Design Edition.
Anteckningarna i blocket inleds med ett ord: Wow!
Franska Autostar är bra på att skämma bort sina kunder, i synnerhet i deras (självutnämnda) femstjärniga toppserie Prestige. Faktum är att det första intrycket blir mycket positivt. Materialval och ett nästan genomgående intryck av lyx. Vi ska inte hålla er på halster: Intrycket består, även när vi börjar att syna husbilen i sömmarna. Däremot ska sägas att det finns små allvarliga missar som drar ned betyget och intrycket något.
Vår testbil, som June Fritid Husvagnar och Husbilar i Norrahammar vänligt lånar ut till redaktionen, är den helt nya I730LC Prestige Design Edition. LC innebär att du finner en dubbelsäng där bak, en säng med måttet 150x190/198 cm. Du som söker långbäddar får istället kika på I730LJ Design Edition. Då får du två långbäddar bak med måtten 210 cm respektive 214 cm, i båda fall 80 cm breda bäddar.
Mycket väl genomtänkt men två plumpar i protokollet
Då det finns gott om fördelar så låt oss börja med två av de fåtal missar som vi trots allt noterar. Låt det stå klart att husbilen över lag känns mycket väl genomtänkt. Men dinettens båda soffors smarta multifunktionslösning, där sofforna enkelt kan förvandlas till två bältade bilsäten som är riktade i husbilens färdriktning, gör att skofacket precis innanför entrédörren nu blir ett spel för galleriet. Du kan stapla två par skor där och det sker med god vilja. Mer utrymme än så finns inte där.
Det andra mer allvarliga synpunkten är att vi inte hittar någon som helst lösning för var vi ska hänga ytterplagg. Visserligen finns det två mindre garderober vars klädhängare löper på teleskopskaft för att underlätta räckvidden. Men de är placerade längst bak, i sovrummet och är inte så stora så att det känns aktuellt att förvara ytterplagg där. Det finns inte ens klädkrokar på entrédörrens insida.
Detta är förstås en rätt allvarlig plump i protokollet. Samtidigt går det inte att beskylla Autostar för att inte vara genomtänkt. För det är den, med en rad omtänksamma detaljer som gör att husbilen verkligen lever upp till de fem stjärnor som Prestige-serien gör gällande.
Vattenburen värme med värmeväxlare är standard. Det innebär
behaglig temperatur genom hela bodelsytan direkt vid ankomst och inget störande
surrande ljud under nätterna.
Tack vare Autostars så kallade Vision Plus har du hela tiden en 360-gradersbild runt husbilen. Bra att ha när utrymmena är snäva. Vision Plus gör också att jag ursäktar att de fysiska ytterbackspeglarnas vidvinkelspeglar är i snålaste laget. Och varje gång som backen läggs i tystnar stereon helt.
Insteget vid entrédörren går inte att klaga på. Dessutom har Autostar en extra låg placering av gasoltuberna, vilket lär underlätta när tuberna ska bytas ut. Enkel access till det mesta och till och med en utedusch samt handdukshängare i garaget.
Rymlig dinett och kök som inbjuder till matlagning
När du kommer in så möter dig en rymlig dinett. Med bakåtriktade fåtöljer ryms sex personer runt dinetten. Som redan nämnt så kan båda tvåsitssoffor förvandlas till varsin bältad enkelfåtölj, att använda under färd.
Bordet är fullt justerbart och den ovala bordsytan kan också vridas beroende på hur du vill ha långsidan av bordet i förhållande mot sittplatserna. Över bildelen finns en manuellt manövrerbar överbädd. Den kräver viss bestämdhet för att fälla ned, men att hissa upp den igen går närmast fjäderlätt. Vi hade dock önskat riktningsbara läslampor istället för de fasta spotlights som nu finns vid dinetten och för överbädden.
Gillar du att laga mat? Om svaret är ja, då lär du stortrivas i I730LC Prestige. Vilket kök som husbilen bjuder på. Inte nog med att avlastningsytorna känns okej tilltagna. Du får också en ordentlig handduschblandare vid diskhon, två stora brännare med gnisttändning, spisfläkt, rikligt med förvaringsutrymmen och ett vitvarutorn bestående av kyl, separat frysskåp och mot tillägg även en ugn. Allt inger dessutom ett starkt förtroende, ifråga om kvalitet och användbarhet. Ha i åtanke att bilen trots allt ”endast” är 7,6 meter lång.
Autostar har utnyttjat ytorna väl, så pass att köket ger ett intryck av att vara större än vad det egentligen är. Det inbjuder verkligen till att ge sig på att laga mat åt både familj och vänner i ett bräde. Något som inte alltid är en självklarhet i husbilar.
Stor privat yta i hygienutrymmet och bra förvaring i sovrummet
Golvet är inte helt jämnt genom hela boytan. Mellan köket och badrummet finns en mindre tröskel att se upp med. Badrumssektionen är helt förslutningsbar. Toalettdörren har dubbelfunktion, och sluter badrum från köket i sitt yttersta ändläge. På motsatt sida av badrummet finns en skjutdörr som sluter mot sovrummet. Det ger en relativt stor privat yta med badrum, toalett och en förvånansvärt rymlig duschkabin. Takrymden är inget problem ens här.
Sovrummet följer samma mönster: Rymd. Extra uppskattat är att du från sovrummet kan reglera temperaturen genom en egen Alde-panel. Det finns också möjlighet att montera ett tv-chassi och tv, om den tv:n vid salongen inte är tillräcklig.
De mindre garderoberna med teleskopklädhängare har vi redan nämnt. Räcker bra till att förvara kläder för inomhusbruk, men att dessutom klämma in ytterplagg? Njae, det lär inte fungera bra.
Annars ska sägas att Autostar även här utnyttjat ytan väl. Det finns gott om förvaringsmöjligheter i sovrummet. Allt från de mindre facken vid sängens huvudända, till de två rejäla lådhurtsarna under sängen (möjligen kan ytterplaggen rymmas här), till förvaringsutrymmet i sovrummets främre hörn.
Möjligen så hade det varit bra med ett lägre trappsteg för att underlätta att komma upp i sängen, som nu upplevs som aningen högt placerad. Väl på plats i sängen kommer du att ha alla förutsättningar för en god natts sömn, men vägen dit går genom att närmast klättra upp i sängen. En operation som den person som har dåliga höfter lär få besvär med.
Summa summarum
Nåväl. Det går att leva med. Knölar du ned ytterplaggen i de stora lådhurtsarna vid sängens främre kortsida så är det problemet också löst.
Och faktum är att då återstår endast marginella småprylar att anmärka på. Som var tusan du ska göra av dina ytterskor och att dinett och den nedfällbara överbädden enbart har fasta spotlights istället för riktningsbar läsbelysning.
I allt övrigt tar Autostar I730LC Prestige väl hand om dig. Så pass att den lever upp till sin självutnämnda femstjärniga gradering.
Fem stjärnor är lika mycket som ett ”Wow”!
Plus
- Riktig premiumkänsla
- Välisolerad
- Uppvärmningen
Minus
- Ingen garderob för ytterkläder (dock två stora lådor)
- Dåligt utrymme för ytterskor
- Saknar vinklingsbara läslampor vid dinett
Fakta & specifikationer
Märke: Autostar
Modell: I730LC Prestige Design Edition / Nordic Edition
Planlösning: 2 x 2 sitssoffor (face-to-face), överbädd, dubbelsäng
Chassi: Fiat Ducato, Alko-chassi, heavy dutychassi.
Motor: 2,3 liter Multijet, Euro 6D, 180 hk, start/stopp (180
hk=tillval).
L/B/H: 7 590 / 2 310 /2 920 mm
Tjänstevikt: 3 220 kg (lättviktschassi)
Max totalvikt: 5 500 kg
Värmesystem: Alde 3020 HE vattenburen värme med värmeväxlare
Färskvatten: 150 liter
Gråvatten: 110 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 90 liter (tillval,
original: 75 liter).
Bältesplatser: 4.
Sovplatser: 4.
Grundpris: 1 232 000 kr
Testbilspris: 1 439 820 kr
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige nr 3 2020