Concorde Charisma 790 L - Jubileum med premium i fokus
För att markera sina 30 år tillsammans har premiumtillverkaren Concorde och Iveco släppt en helt ny medlem i Concordes Charismafamilj. Strax under 8 meters längd blir en ny upplevelse i den yttersta Concorde-klassen. Har nykomlingen vad som krävs för att ge samma höga premiumupplevelse som sina längre syskon?
Att köra och parkera
Att kalla Concorde Charisma 790 L för liten vore förstås ett märkligt uttalande, men modellen är faktiskt minst. Eller rättare sagt kortast i Charismafamiljen.
Visst, nästan 8 meters längd för respekt med sig, men för en liner är det närmast ett kompaktmått.
De övriga utvändiga måtten känns dock igen. Husbilen är fortfarande över 3,4 meter hög och cirka 2,4 meter bred.
Bredden är något jag i allra högsta grad har i tankarna när jag lämnat Forsbergs Fritidscenter i Hyssna och svängt in på den lugna landsväg där jag föreställt mig en bra fotoplats.
Landsvägens bredd visar sig inte bjuda på mycket marginaler mellan asfaltsbredd och dikeskanter, i förhållande mot vår testbils egen bredd. I de mycket ordentliga bussbackspeglarna med två vidvinkelsalternativ kan jag tydligt se var jag har husbilens sidor och däck i förhållande mot dikeskanterna. Trots storleken så visar sig Concorde Charisma
790 L vara en mycket lättplacerad husbil, helt tack vare backspeglarna och tekniska hjälpmedel som backkamera.
Att precisionsparkera husbilen blir nästan som en välkomnande utmaning. Däremot är det självklart så att körningen anpassas efter fordonstyp. Med det menat att jag tänker mig för både en och två gånger kring hur jag placerar husbilen vid svängar, för att ta hänsyn till dess storlek och fasta hinder. Storleken går ju inte att trolla bort. Visst både märks och känns det att det är en ungefär 7,5 tons pjäs som jag kör. Trots det räcker de 205 hästkrafter och 470 Nm vridmoment som Iveco-motorn ger förvånansvärt bra. Okej, husbilen är olastad och rymmer testdagen till ära endast en lönnfet motorjournalist. Men ändå.
Bildelen
Den synnerligen kraftiga bussvinkeln på ratten får du leva med. Forsbergs Fritidscenter menar dock att du inte ska behöva leva med testbilens, under färd, skorrande eldrivna aluminiumjalusi som är placerad i vindrutans ovankant. Detta är något de justerar in innan leverans, så att skorrandet inte längre är en faktor. Aluminiumjalusiet fungerar också som solskydd, enligt samma princip som i bussar. Stolschassina, av fjädrande lastbilstyp, ger en himmelsrik komfort. Bilsätena, som givetvis i boläge kan vridas runt 180 grader, upplever jag dock mer som att jag sätter mig på snarare än i.
Föraren har ett USB-uttag i sin närhet och passageraren har två USB-uttag på sin högra sida. Något 12V-uttag i förarmiljön finns inte att hitta.
Du som har tagit körkort innan 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess räcker det med B-behörighet för att få framföra ekipaget. För övriga krävs C-behörighet.
Innan vi lämnar bildelen dröjer vi oss kvar en stund till i förarsätet. Fordonstypen i sig gör att det blir självklart att välja en parkering med hårt underlag. Den här småregniga och fuktiga dagen vore allt annat en olämplig utmaning. Hissar ned de standardmonterade hydrauliska stödbenen med nivåreglering. Parkerad och hemmastadd så tar jag med ett enkelt handgrepp loss ratten. Detta för att underlätta att vrida om förarsätet 180 grader, så att det istället riktas mot dinetten. Varken momentet med ratten eller att vrida runt sätena vållar huvudbry. Enkelt och smidigt, båda delar. Men var tusan gömmer vi ratten? Det blir till att sätta den på sin plats på rattstången igen, enbart för att få lossa den igen när förarsätet ska vridas tillbaka senare. Förslaget lyder annars att lägga ratten ovanpå instrumentbrädan, men undertecknad hade önskat ett särskilt förvaringsfack för nämnda ratt istället.
Bodelen
Testbilen är utrustad med en tjock mycket bekväm heltäckningsmatta. Den ingår i Forsbergs Edition-paketet. Skön att gå på, men minsta smuts blir förstås plågsamt synligt. Och det går fort.
Charisma har uppvärmt dubbelgolv med helt jämnt plan rakt igenom. Golvet i sig är i trä med en yachtinspirerad finish. Mycket elegant.
Dinetten är vad som skiljer 790 L från övriga längre Charisma-syskon. Nästa storleksklass är mer än en halv meter längre, ett extra utrymme som helt kommer salongen tillgodo. I 790L är dinetten fortfarande en bra mötesplats för fem-sex personer, men de två som sitter i den L-formade soffan riskerar att få gnugga knän med varandra. Bordet är enkelt justerbart i alla längder och det blir därför en enkel match att få till en salong som passar efter behov.
Bodelsdörren är husbilens enda entrédörr. Den fjädrar upp på ett mjukt och elegant sätt, samtidigt som att en varningssignal ljuder för att göra dig uppmärksam på att entrétrappan inte är utfälld. Trappan fälls ut i en lika elegant tvåstegsprocess, som aktiveras genom en enkel knapptryckning.
Bra förvaring och premiumkänsla i köket
Varför valde Concorde inte en konsekvent användning av mjukstängning för både lådhurtsar och skåpluckor?
Direkt vid entrén finns både manöverpaneler, för huvudström, belysning, kontroll av vätskenivåer och så vidare. Direkt vid ingångens ena sida finns ett vitrinskåp, tv samt två mycket elegant lösta förvaringslådor. Förvaring är för övrigt en av Charisma 790 L styrkor, både i bodel och i garageutrymmen. Men vi håller oss kvar inomhus och fokuserar på köket. Att en så här stor husbil ska erbjuda bra förvaring får ses som en självklarhet. Men det ska ändå tillskrivas att Concorde även löst det med finess, genom rikligt med lådhurtsar med mjukstängande funktion. De smarta förvaringslådorna vid entrén som jag precis nämnde. Men också genom det synnerligen eleganta skafferiet, precis bredvid kyl och frystornet. Bara dra ut hela skafferiet och du har allt lätt tillgängligt. Låt sedan vara att skåpet inte är särskilt djupt, men det finns så gott om lådor att större torrvaror rimligen får plats i någon av dessa.
Köket andas, som sig bör, en fin premiumkänsla. Tre rejält tilltagna brännare, en stor och djup diskho med delat täcklock som kan ge extra avlastningsyta vid behov. Den för ögat behagliga arbetsbelysningen är också värt ett omnämnande. Tyvärr så förtar överskåpen lite av premiumkänslan då de, i motsats till lådhurtsarna, inte är mjukstängande. Överskåpen, genom hela bodelen, fjädrar upp och slår igen med ett slam. Varför valde Concorde inte en konsekvent användning av mjukstängning för både lådhurtsar och skåpluckor?
Påkostat badrum
Vi går bakåt i husbilen. Mitten av husbilen rymmer badrum samt en stor klädgarderob med innerbelysning. Hela mittsektionen kan skärmas av från övriga bodelsytan tack vare två skjutdörrar. En gränsande mot köket, den andra gränsande mot sovrummet. Här skiljer sig inte 790L från sina övriga Charisma-syskon. Det innebär ett mycket generöst utrymme för badrum, toalett och duschkabin.
Även du som är närmare två meter lång lär kunna duscha utan att slå i taket. Badrummet känns påkostad, som sig bör. Mycket nära hemmakänsla.
Bekväma sängar
Och sängarna är mycket bekväma. Madrasserna är tjocka och formar sig bra efter kroppen.
Sovrummet har fått ett mycket stort utrymme i bodelen. Det
ger utrymme för två högt placerade långbäddar med två meters längd vardera. Det
stora trappsteget som hjälper dig att komma upp i sängarna är också ett
förvaringsutrymme. Och sängarna är mycket bekväma. Madrasserna är tjocka och
formar sig bra efter kroppen. Kombinerat med rejält isolerade väggar, golv och
tak och en vattenburen värme borgar det för alla förutsättningar för en god
natts sömn.
Skulle fler sängplatser behövas så finns det en elektrisk manövrerbar överbädd ovanför bildelen. Den håller måttet 2x1,35 meter och operationen att hissa ned (eller upp) bädden tar ungefär 20 sekunder. Den kräver att bildelens sätesryggar fälls ned.
Utsidan
Utvändigt hittar vi alla serviceluckor på husbilens vänstra sida. Men det som Concorde verkligen skämmer bort dig med är garageutrymmen. Det finns flera genomgående förvaringsutrymmen.
Högt placerade långbäddar i sovrummet ger dessutom ett mycket stort huvudgarage, stort nog att rymma cyklar eller varför inte en moped? I detta garage hittar vi även en utedusch.
Summa summarum
Det är alltid lätt att falla för premiumprodukter. Det som ändå överraskar är husbilens smidighet, att inredningsavdelningen hos Concorde trots generösa innerutrymmen ändå jobbat med smarta finurliga och utrymmesbesparande lösningar och i testbilens fall, i egenskap av att vara en Forsbergs Edition-bil, den mycket generösa standardutrustningen.
Men allt kommer som bekant med en prislapp. I Charisma 790 L Forsbergs Edition närmare bestämt på 3 199 000 kronor.
Mycket pengar? Absolut. Men för en liner i det övre premiumsegmentet känns priset, i en värld där allt är relativt, försvarbart. I synnerhet när hänsyn tas till vad du får, då all inkluderad extrautrustning annars har ett värde på nära en kvarts miljon kronor.
Jag ställer mig tveksam till den smutsalstrande heltäckningsmattan, vidhåller att ratten borde haft ett eget förvaringsutrymme och att överskåpen borde ha följt övriga skåpluckors föredöme med mjukstängning. Men i övrigt kommer vi bra överens, jag och Concorde Charisma 790 L Forsbergs Edition.
Plus
- Lättplacerad, trots storleken.
- Välutrustad.
- Bekvämligheten, framförallt kök och sovrum.
Minus
- Avsaknad av förvaringsfack för ratten, när den plockats loss.
- Smutsalstrande heltäckningsmatta känns överflödig.
- Saknar en vettig skoförvaring innanför entrén.
Fakta & specifikationer
Märke: Concorde
Modell: Charisma 790 L (Forsbergs Edition)
Planlösning: L-soffa, 2 x långbäddar bak, elektriskt nedfällbar överbädd.
Chassi: Iveco heavyduty-chassi (65C18).
Motor: 3-liter 4-cyl, 205 hk/470 Nm.
L/B/H: 7 990/2 400/3 460 mm.
Totalvikt: 7 490 kg (uppviktad).
Maxlastvikt: 1 722 kg.
Värmesystem: Alde 3020 HE vattenburen värme med värmeväxlare, golvvärme (tillval)
Färskvatten: ca 380 l
Gråvatten: ca 310 l
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 120 l (chassipaket).
Bältesplatser: 4.
Sovplatser: 4.
Grundpris: 3 199 000 kr (Forsbergs Edition).
Testbilspris: 3 199 000 kr.