Morelo Palace 88 LB - Ambitiös premiumnivå som väcker höga förväntningar
Det kommer inte som någon överraskning att det är lätt att trivas i det yttersta premiumsegmentet. Men det finns samtidigt saker att ta hänsyn till. Även när det gäller påkostade Morelo Palace 88 LB.
Morelo är i mer än en bemärkelse en jätte i premiumsegmentet. Men den Palace 88 LB som redaktionens utsända hämtar ut hos Bengt i Örkelljunga mäter relativt modesta 8,7 meter på längden. En modell som placerar sig i tillverkarens mellansegment, underställd sitt lastbilschassibaserade större syskon Palace Liner.
Vår Palace baseras istället på Iveco Dailys heavy duty-chassi med parmonterade bakhjul på en ensam bakaxel. Testbilen är extrautrustad med luftfjädring (ett 71 500 kronors tillval), vilket ger en behagligare komfort. Det blir förstås mycket busskänsla, men lufsar på i behaglig takt. Önskvärt hade förstås varit en mer kraftfull motor än den nu gällande 205 överladdade Euro6d-välsignade dieselhästarna. Samtidigt brottas förstås den praktiska aspekten med de skattetekniska bestämmelserna som hade drabbat ett mer motorstarkt alternativ. Det får man inte glömma.
Flera lastutrymmen utvändigt men ingen förardörr
Morelo Palace har endast bodelsdörren som enda alternativ. Varför inte en förardörr? Nu tvingas du gå igenom bodelsytan, beskåda den förvisso eleganta tvåstegsprocessen när trappan fälls ut varje gång du ska gå ut, även under resans gång. Inte så besvärande i campingläget direkt, men föreställ dig när du ska tanka, ett kvickt ärende in i affären eller andra snabba stopp under färdens gång. Då hade det varit skönt med åtminstone en extra dörr.
Nåväl, utvändigt finns flera lastutrymmen. Garagegolvet har lastskenor som låter dig förankra exempelvis cyklar eller en moped. Morelon har även andra förvaringsutrymmen, däribland ett genomgående utrymme i mellangolvet. Alla serviceluckor finns på husbilens vänstra sida, i färdriktning sett. Men då lasttröskeln till garage och övriga lastytor får beröm blir det tummen ned för utrymmet för gasoltuberna. Lasttröskeln är 75 cm ovan marknivå och utrymmet saknar släde. Det kommer att innebära tunga obekväma lyft när tuberna ska på plats.
Bra med förvaring (även för skor)
Låt oss gå tillbaka in i husbilen. Upp för entrétrappan igen. Har du lågskor så kan dessa med fördel gömmas i någon av de två lådhurtsar som finns gömda i den invändiga entrétrappan. Större skor får istället plats i lådhurtsen under dinettens L-formade soffa.
Det känns nästan obligatoriskt med ett par klädkrokar precis intill entrédörren. Frågan är om du vill ha ytterplagg hängande där eller i den synnerligen rymliga garderoben som finns mellan kök och badrum.
Det förefaller förstås självklart att en så här pass stor husbil också ska ha generöst med förvaringsmöjligheter. Det har Morelon, och det har skett med fortsatt finess. Vi gillar särskilt de två utdragbara skafferihyllorna för torrvaror, det särskilda överskåpet för hållare till vin- och champagneglas, utrymmet för sopsorteringskärlen och att badrummets handdukshängare har teleskopfunktion.
Jalusi med död mans grepp och överbädd som stjäl utrymme
Men det finns också saker som inte känns lika optimala.
Vindrutans eldrivna mörkläggningsjalusi regleras genom en manöverknapp med död
mans grepp. Släpp knappen och jalusiet stannar i det läge det befinner sig.
Den funktionen vill man förstås ha, men mellan läget helt öppet till helt slutet är det en ganska lång process som undertecknad gärna hade velat sköta genom enbart en snabb knapptryckning utan att behöva hålla den intryck under hela processen. Att stoppa jalusiet i valfritt läge borde önskemålet till trots varit en smal sak att lösa.
Morelo Palace 88 LB kan fås med eller utan överbädd. Vår testbil har tillvalet, där överbäddens mått mäter 128x200 cm. Tyvärr finns endast två fasta LED-lampor, en för vardera bäddända. Ingen av dem är vinkelbar, vilket förstås hade varit önskvärt ur lässynpunkt.
I nedhissat läge får du saka framsätena och tyvärr stjäl
överbädden i sitt nedersta läge även blygsamt av utrymmet av
L-soffans
ytterkant och även lite av bordsytan.
Den som inte vill ha en överbädd får istället överskåp på motsvarande plats.
Rymlig bodel och vackert inramat sovrum
Dinetten är rymlig. Vi gillar särskilt den ensamma fåtöljen vid bordet, som på ett naturligt sätt bildar en liten kontorshörna. Vid denna yta finns även ett nedsänkbart tv-chassi. Dinetten är således en given samlingsplats, både för tv-kvällar, arbete spelkvällar och för middagar.
Nämnda middagar lagas med fördel i det mycket rymliga köket. Jag tvekar inte att skriva att köket är det mest genomtänkta utrymmet i hela Morelon. Här finns även gott om lådhurtsar, utdragbara hyllplan för torrvaror, skåpytor, övriga skafferiytor och så Dometics kyl och frys med dörrar som tillåter dig att öppna dem åt valfritt håll.
Smolket i bägaren är möjligen att det kunnat vara mer generöst med bänkyta. Men diskhon har två hoar och båda har iläggsskivor. Så du kan lätt skapa mer arbetsyta och ändå ha kvar möjligheten att skölja exempelvis grönsaker. Här finns också dubbla eluttag.
Badrumssektionen kan skiljas av helt från övriga boytor tack vare skjutdörrar. Skjutdörren mot sovrummet utgörs av en elegant pardörr. Badrummet är rymligt. Här finns tre skåp, handdukshängare med teleskopfunktion för att underlätta räckvidden och det är riklig takhöjd.
I sovrummet finner vi två långbäddar närmast vackert inramade av sex överskåp med blankvita luckor med en elegant kromlist och en dekorbelysning som löper runt innertaket.
Bäddmåtten bak mäter 200 respektive 198 cm på längden. Här finns också extra förvaringsmöjligheter i trappsteget som leder upp mot bäddarna, två 220V-uttag samt ett tv-chassi.
Summa summarum
Avslutningsvis får vi inte glömma ett av de enskilt dyraste tillvalen, nämligen de hydrauliska stödbenen från E&P Hydraulics. Det eliminerar alla former av vibrationer som annars uppstår när boende i husbilen rör på sig och ger helt klart det lilla extra till hela premiumupplevelsen. Men det är förstås inte gratis, stödbenen kostar 104 600 kronor extra.
Totalt, med alla dess tillval, rundar vår testbil av på 3 719 200 kronor.
Grundpriset ligger dock på 3 050 000 kronor. Fasligt mycket pengar och med god marginal mer än närmaste konkurrent Concorde Charisma 850 L vars grundpris börjar vid 2 599 000 kronor. Personligen ställer jag mig lite frågande kring om Morelon verkligen känns en halv miljon mer lyxig. Om det lär de lärda länge tvista, men husbilen har flera kvaliteter som definitivt gör resan till det den är tänkt: En dröm.
Plus
- Välplanerad
- Köket
- Komforten
Minus
- Hög lasttröskel för gasoltuber
- Bodelsdörren är enda dörrvalet
- Nedfällbar överbädd stjäl blygsamt med utrymme av dinetten
Fakta & specifikationer
Märke: Morelo
Modell: Palace 88 LB
Planlösning: L-soffa, 3xenkelfåtöljer, elektrisk manövrerbar överbädd (tillval), långbäddar bak.
Chassi: Iveco Daily HD-chassi
Motor: Euro 6D Temp, 205 hk (tillval).
L/B/H: 8,69/2,40 (exkl. ytterspeglar) /3,49 m.
Totalvikt: 7 490 kg.
Lastvikt: 1 804 kg.
Värmesystem: Alde 3020HE, uppvärmt dubbelgolv, elpatron, värmeväxlare, dieselvärme.
Färskvatten: 360 liter
Gråvatten: 250 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 200 liter (tillval).
Antal bältade platser: 5.
Sovplatser: 4.
Mått överbädd: 128x200 cm
Mått långbäddar bak: 106x198 respektive 200 cm långa
Grundpris: 3 050 000 kr
Testbilspris: 3 719 200 kr