Eldrivna husbilar – när kommer de?
Elbilarna tar över världen med storm. Bara under de senaste två månaderna har cirka 15 nya elbilsmärken från kinesiska tillverkare lanserats i Sverige. Men när kan vi vänta oss eldrivna husbilar? Min Husbil i Sverige har pratat med Fredrik Lund som gör provkörningar och har koll på läget i husbilsbranschen.
Räckvidden är inte det enda problemet
Alla nya bilar som säljs i EU ska från och med 2035 vara utsläppsfria står det på Europaparlamentets hemsida. Det betyder att nya bilar med förbränningsmotorer inte kommer att vara ett alternativ längre. Om cirka 12 år så kommer det inte gå att köpa en ny bil som drivs av vare sig diesel eller bensin. Och många av tillverkarna har tagit fasta på det redan nu och rullar ut elbilar. Men, den utvecklingen verkar inte gälla husbilarna där det i dagsläget inte finns någon serietillverkning av renodlade elhusbilar.
– Det pratas mycket om att problemet är räckvidden och att det är där skon klämmer. Räckvidden är ett faktum, men jag tycker samtidigt att det är att förenkla sakfrågan, säger Fredrik Lund.
Räckvidden, alltså hur långt kommer jag på en laddning, är någonting som ofta ses som ett stort problem. Husbilar ska klara längre sträckor och då är det viktigt att man inte måste stanna ofta för att ladda upp batterierna igen. Hela tanken med husbilsåkande är ju friheten. Man tappar hela grejen ifall man måste stanna ofta för att kunna köra vidare. Fredrik håller med om att räckviddsångesten är en faktor men han spekulerar i att det inte är det största problemet.
– Det finns ju både eldrivna transportbilar och lastbilar, så rent tekniskt är sakfrågan löst. Däremot är det en stor skillnad i användningsgrad mellan en transportbil och en husbil. Även om de skulle använda samma teknik så används de på två helt olika sätt och kör sträckor på två helt olika vis. Här talar tekniken för transportfordon, men tyvärr inte för husbilar.
Tillräcklig lastvikt och totalvikt under 3,5 ton
En annan sak som det ofta pratas om är lastvikten. Att få en tillräcklig lastvikt och samtidigt hålla en totalvikt på under 3 500 kg är en utmaning. Även om elmotorer väger mindre än vad förbränningsmotorerna gör så krävs det större batterier och därmed risk för att vikten blir högre.
– Frångår vi just 3 500 kg-begränsningen så känns problemet rent tekniskt som löst. Det visar de eldrivna transportbilarna som finns redan idag, men risken är stor för att det ändå skulle falla på lastvikter, körkortsbehörigheter och användningssätt.
Finns det fler problem?
– Jag tror att det från husbilstillverkarnas sida ännu inte anses som lönsamt att ta fram eldrivna husbilar. Se bara på vanliga personbilar. Tekniken finns, elbilarna finns, men trots deras popularitet så är det fortfarande en stor majoritet som kör bilar med förbränningsmotor. Det tror jag i sin tur mynnar ut i prislappen.
Fredrik betonar att priserna på elbilar är betydligt högre jämfört med bilar som har förbränningsmotorer och att det slutligen handlar om betalningsvilja och förmåga att lägga så mycket extra som det skulle kosta med en eldriven husbil.
– Husbilstillverkarna är helt i händerna på transportbilstillverkarna som förser dem med chassin. Det gör det rimligt att anta att en eldriven husbil skulle kosta betydligt mer än de priser för vanliga husbilar som vi ser idag. Någon måste betala för de nya tekniken och det blir kunderna. Frågan blir då, är de beredda att göra det? Det finns några campingbilar idag som är helt eldrivna men den marknaden är ytterst marginell.
I slutändan tror Fredrik att eldrivna husbilar kan komma i större volymer först när de nya direktiven kickar in år 2035.
– Då blir saken en hel annan. Då tvingar regelverket både tillverkare och användare att anpassa sig när det gäller nybilsmarknaden. Tyvärr ser jag inte att det är förens då som husbilarna kommer att vara helt eldrivna. Idag finns det några fria och tappra företag som gör eldrivna husbilar men det är specialbygge och ingenting som når den stora massan.
Här har husbilsmarknaden historiskt arbetat med att kunden måste se den faktiska kostnaden, alltså att husbilen har ett högt begagnatvärde. Resonemanget bygger på att kunden, när hen säljer sin husbil, i slutändan inte har betalat mer än si och så mycket och att det är den kostnaden man måste se.
– Siar vi om elhusbilar och framtiden så är en lösning för handlarna att överbrygga detta att arbeta med garanterade restvärden. En leasing, helt enkelt, där kunden är garanterad att få återlämna husbilen efter si och så lång tid och till ett garanterat restvärde. Då vet man i förväg vad den kommer att kosta och kanske är det en sådan modell som kan tänkas växa fram, även inom husbilssektorn.
Men med leasing kommer också villkor, som reglerar användningssätt och körsträcka, vilket kommer gå i rak konflikt med husbilens hela syfte.
– Så tveksamt om den marknaden kommer att växa fram med husbilar, så som den gjort med personbilar.
Läs mer om direktiven