En laddad studie del 1 - Litiumbatterier

— 18/08-2020

Myter eller fördomar? Sanningar eller lögner, överdrifter eller skrönor? Många är husbilsåkarna som uttalar sig kring litiumbatterier. Majoriteten av de som uttalar sig är ”icke-användare” av batterierna utan har andra alternativ. Min Husbil i Sverige har grottat ner sig i denna värld och reder ut vad det är som egentligen gäller när det kommer till litiumbatterier.

Mathias Johansson, ägare av Sunlux.

Det finns en hel uppsjö av batterier och det finns fler alternativ än fritidsbatteri och litiumjonbatteri som denna artikeln handlar om. Det rätta namnet är egentligen litiumjonbatteri. I vardagsspråk brukar man säga litiumbatterier och för enkelhetens skull så kallas batterierna även här för litiumbatterier och inte litiumjonbatterier. Det finns också andra alternativ, så som till exempel gelbatteri (där syran är en gelmassa) eller AGM-batteri (där vätskan är bunden till en väv som ligger mellan blyplattorna). I denna artikel ligger fokus dock på så kallade ”vanliga” fritidsbatteri i jämförelse med litiumbatteri. Anledningen till detta är för att det fortfarande är den vanligaste typen av batteri som sitter i husbilarna.   

Fördelar och nackdelar

Det första uppladdningsbara batteriet uppfanns redan år 1859 och är det som än idag liknar det som sitter i bilarna. År 1992 introducerades litiumbatteriet, ett lätt batteri med lång livslängd och hög kapacitet. Idag går det att skaffa litiumbatterier och sätta i bodelen på husbilen. Eller, rättare sagt så har det funnits ett tag nu men det är fortfarande ingenting som tagit branschen med storm. Diskussionen kommer snabbt in på priset… det är mycket dyrare att köpa litiumbatterier jämfört med ett fritidsbatteri.
 – När litiumbatterierna kom så var de väldigt dyra. Under de senaste åren har priset minskat med cirka 50 procent men det verkar vara många som missat detta och det är nog delvis därför som batterierna fortfarande har ryktet om sig att vara dyra, säger Mathias Johansson, ägare av Sunlux. Ett prisexempel är 10 500 kronor för ett litiumbatteri (Sunlux 96Ah) jämfört med 1 600 kronor för ett fritidsbatteri (Varta 100Ah). Ganska så stor prisskillnad eller? Jo, men det beror på hur man ser det… Ett ”vanligt” fritidsbatteri klarar cirka 400 – 600 laddcyklar, förutsatt att det sköts på rätt sätt och att det max laddas ur till hälften. Ett litiumbatteri klarar 3 000 – 5 000 urladdningar om det laddas ur till 20 eller 30 procent. Så för att göra det enkelt så kan man säga 500 laddcyklar på ett fritidsbatteri och 4 000 på ett litiumbatteri. Det i sin tur innebär att varje laddning av ett fritidsbatteri kostar 3,20 kronor och på ett litiumbatteri blir det 2,70 kronor. Samma jämförelse på ett AGM-batteri blir nästan det dubbla priset (5 kronor motsvarande 2,70 kronor). Så för att återgå till att litiumbatterier är dyrare… jo, det stämmer att det är dyrare att köpa in. Men om man istället tänker långsiktigt och ser till antalet laddningar som man kan göra på batteriet så kommer man snabbt fram till att det dyrare alternativet blir billigare i längden.

Det är också viktigt att inflika att det bara går att använda hälften av kapaciteten på ett fritidsbatteri medan det går att ladda ur ett litiumbatteri betydligt mer. Fritidsbatteri börjar ta skada om det går ner på lägre än 50 procent. Ett litiumbatteri går det utan problem att plocka ut 90 procent av kapaciteten utan att batteriet tar skada av det.

För alla husbilsägare som fricampat och fått slut på ström… kan det ha hänt att man får stå för motor ett tag för att få kraft i batterierna? Självklart går det att lösa med hjälp av ett elverk eller bränslecell men dels så har man en extra kostnad vid inköpet och vikten samt platsen av att ha med sig det på vägarna. Med hjälp av en så kallad ”laddningsbooster” kan ett litiumbatteri laddas upp mycket fortare vid körning jämfört med ett fritidsbatteri. Det tar cirka två till tre timmars körning för att ha full styrka i batteriet igen. Jämfört med ett fritidsbatteri där det tar 12 – 16 timmar för batteriet att laddas. I detta fall är litiumbatteri överlägset fritidsbatteriet.

En så kallad laddningsbooster är en klar fördel.

En annan stor fördel som dessa batterier har är vikten. De flesta husbilsägare vet hur oerhört viktigt det är att jaga vartenda kilo för att inte köra en bil med överlast. Medan ett fritidsbatteri väger cirka 24 kilo så väger ett litiumbatteri ungefär 11 kilo. Det är en stor skillnad för den som försöker hålla ner vikten i husbilen. En annan skillnad mellan ett bly- och ett litiumbatteri är att blybatteriet mår bäst av att laddas hela tiden medan ett litiumbatteri inte tar skada av att inte laddas, förutsatt att det ligger på runt 50 procent. Detta i sin tur betyder att en husbil som är utrustad med litiumbatterier inte behövs underhållsladdas. För alla tekniknördar där ute finns det appar till batterierna som gör att det går enkelt att hålla koll på förbrukning och laddning med hjälp av mobilen.

Men, är det verkligen bara fördelar med litiumbatteri? Finns det inga nackdelar?
– Akilleshälen för litiumbatterier är kylan. Det finns temperaturskydd som begränsar batteriet från att laddas när temperaturen börjar gå under noll grader, säger Mathias Johansson. Rent logiskt så betyder det att ett litiumbatteri som är nollgradigt (eller kallare) är väldigt begränsat att ladda. Sedan är ju frågan om man kommer ner i de temperaturerna i sin husbil?!

Vad ska man välja?

Så, i denna djungel - hur ska man veta vad man ska välja? Enligt Mathias Johansson är det viktigt att se till att man har ett bra BMS-system (Battery Management System). Enkelt förklarat kan man kalla det för ”batteriets hjärna”.
– Det är ett system som dels ser till att battericellerna är i balans och håller samma spänning. Sedan sitter där ett urladdningsskydd, ett skydd för överladdning, kortslutningsskydd, överhettningsskydd och ett skydd som griper in vid låga temperaturer. När man jämför olika litiumbatterier i handeln så bör man även jämföra maximal urladdningsström, vad batteriets BMS klarar av ifall man planerar att ansluta en inverter med större strömbehov, säger han.
– Skillnaden i tillgänglig kapacitet jämfört mot ett fritidsbatteri är att man normalt kan ersätta två fritidsbatterier mot ett litiumbatteri, fyller han i.

BMS- system är batteriets hjärna. (Battery Management System)

Jo, det blir snabbt rörigt och knepigt med alla förkortningar och tillbehör som kan tänkas behövas. Men för att bryta ner det och göra det så enkelt som möjligt så kan man titta på kaffe. Ack, denna magiska dryck som majoriteten av husbilsfolket dricker. Om det införskaffas en kapselmaskin till husbilen och det bryggs espresso så går det att brygga 70 koppar kaffe på ett enda litiumbatteri. Med andra ord går det lätt att bli populär på campingen om man bjuder på kaffe. Ett fritidsbatteri däremot kan knappt leverera någon espresso alls med tanke på att det är svårare att plocka ut så mycket ström som kaffe- maskinen kräver. Eller rättare sagt, det är tekniskt möjligt att brygga några koppar men batteriet tar väldigt mycket skada av det och kommer behöva bytas efter någon säsong.

Vill du kunna använda en kaffemaskin i husbilen så är litiumbatteri nästan ett måste.

Vem behöver litiumbatterier i husbilen?

Sedan återstår frågan om vem som ska ha ett litiumbatteri i sin husbil. Om det är personer som kör en eller två månader per år och som nästan uteslut- ande står på ström på campingar så går det lika bra att ha ett fritidsbatteri. Då finns det ingen anledning att byta batteri. Men, för de som fricampar och som vill ha tillgång till mycket ström är litiumbatteri att föredra – det och en bra laddning med solceller på taket. Solceller och batterier går lite hand i hand men solceller kommer att avhandlas i ett senare nummer av Min Husbil i Sverige.   

  

Taggad i: Tillbehör