1. Hem
  2. /
  3. Provkört
  4. /
  5. Etrusco I 7400 QB - Det bästa från två länder

Etrusco I 7400 QB - Det bästa från två länder

— 11/12-2019

Etrusco är det yngsta märket i tyska Erwin Hymer-gruppens familj. Tillverkningen sker i italienska Florens. Vi lånade den helintegrerade I 7400 QB under ett par intensiva dagar. Hur gifter sig det tysk-italienska äktenskapet i praktiken?

Helintegrerade Etrusco I 7400 QB bygger på Fiat Ducato-chassi. Klarar sig precis på 3,5 ton, men går att vikta upp till 3,850 ton. Trots en längd på 7,4 meter och en bredd på mer än 2,3 meter är husbilen lättmanövrerad. Notera att utebelysningen är centrerad i förhållande till markisen. Den lyser ändå upp bra även för entrédörren. Garaget har en lastvikt på maximalt 150 kg. Vänster garagedörr är tillval. Höger garagedörr mäter 105x90 cm.

Etrusco är fortfarande en udda fågel att skåda i Sverige. Hymergruppens budgetmärke med strax över tre år på marknaden har inte riktigt fått grepp här än. 

- Vi är ett ungt märke och har hittills fokuserat på den sydeuropeiska marknaden, säger Martin Schlenker, marknadskommunikatör för Etrusco vid Erwin Hymer-gruppens kontor i tyska Leutkirch. Det är här som vi hämtar ut den helintegrerade I 7400 QB, för ett par dagars test. Som modellnamnet antyder en 7,4-metersbil, och en bil som visar sig bjuda på flera omtänksamma detaljer. 

Bildelen

Bilen bygger på Fiat Ducato, vilket innebär att förarmiljön känns igen. Att bilen är både stor och betydligt bredare än hjulaxlarnas spårvidd är något du märker direkt. Här gäller det att som förare alltid ligga steget före i sin körstil. Gör du det är det oftast inga problem. Missar du det kan det sluta med att du och bilen kämpar mot varandra. Genom god planering i körningen och en tanke på att överhänget bak är relativt betydande i sin storlek är det dock inga problem att framföra husbilen. Bildelen har en generös 180-gradersvy, där framstolparna inte stjäl alltför mycket sikt. Däremot hade vi önskat solskydd av rullgardinstyp istället för de ordinarie solskydden vars metallstag mest känns som en nödlösning.

Då bilen bygger på Fiat Ducato är bildelen en välbekant miljö för många husbilsägare. Nämnas kan dock den generös 180-gradersvy som fönstren tillsammans skapar. Förardörr är standard.

Bodelen 

Boytan då. Var beredd på golvets nivåskillnader. Det finns två huvudsakliga trösklar. En som skiljer bildelen från bodelen och ytterligare en som skiljer sovrummet från övriga bodelen. Vår testbil är försedd med en queenbed. Här bjuds på en riktigt god sovkomfort. Vi vaknar upp riktigt utvilade och utan någon som helst värk, som annars kan uppstå om man ligger obekvämt. Dessutom skämmer Etrusco bort oss med ett ordentligt trappsteg upp till sängen, ett trappsteg på vardera sida. Vill du ha långbäddar får du snegla mot I 7400 SB istället. I sovrummet finns även generösa förvaringsutrymmen. Två ordentliga garderober på vardera sida av dubbelsängen, ett golvförvaringsfack och under sängens ramverk finns ytterligare förvaringsmöjligheter. 

QB betyder queenbed, i måttet 195x150 cm. Som tillval kan bädden höjas/sänkas. Bra läsbelysning och förvaringsytor, men eluttagen lyser med sin frånvaro i sovrummet.
Toalettsitsen är vridbar för att skapa önskat utrymme. Här är toalettdörren i sitt yttersta ändläge. Då skärmar dörren av utrymmet mellan toalett/badrum och köket.

Vidare mot hygiendelen. Duschkabinen lämnar inte mycket att önska och på motsatt sida finns toalett och handfat. Mellan hygiendel och sovrum kan ett draperi dras för. Toalettdörren sluter, i sitt yttersta ändläge, helt mellan hygiendel och kök. Thetford-toaletten är av traditionell kassettyp. Toalettsitsen är dessutom vridbar för att spara utrymme. Sovrum och hygiendel skärmas av med hjälp av ett draperi. Toalettdörren skärmar, i sitt yttersta ändläge av hygiendel mot köket.

Köket bjuder i sin tur på en spis med tre brännare. Dock utan gnisttändning. På diskbänken, med en mindre avlastningsyta, samsas även en rund diskho om utrymmet. På motsatt sida finns kylskåp och ett riktigt frysskåp, om än i mindre storlek. Alla skåp och lådor, och detta gäller genomgående även i sovrum och vid dinett, är av softclosetyp. Lådhurtsarna i köket tål 15 kilos vikt vardera. Utrymme för besticklådeinlägg, skafferi och sopkärl finns. Ordning och reda. Här finns också uttag för både 230V-kontakt samt usb-kontakt. Noterbart är att du även finner två usb-portar på hörnsoffans bakstyckes ovansida. Dessa är annars lätt att missa, liksom det 230V-uttag som sitter på hörnsoffans ena nedre framkant.

Spisen har tre brännare, men saknar gnisttändning. I garagedelen finns ett skåp som rymmer två 11-kilos gasoltuber.
Dinetten är rymlig. Bordet kan skjutas i sidledes för att skapa önskat benutrymme. Totalt ryms sex personer runt dinetten. Fyra kan färdas i husbilen och som tillval kan det skapas sovplats för fem personer.

När maten är klar är det bara att samla familjen vid dinetten. Den bjuder på en L-formad soffa som rymmer tre personer. Mitt över den finns ett ensamt säte och därtill tillkommer så klart bildelens vridbara fåtöljer. I körläget är det bara bildelens fåtöljer och två platser i soffan som är bältade platser. Bordet är skjutbart för att skapa det benutrymme som önskas. Som tillval finns även en lösning med bäddbar dinett, vilket i så fall skapar en femte sovplats. Allt som allt kan sex personer samsas runt dinetten utan att det känns trångt. Dinetten kan även användas om överbädden fälls ned, dock tappar du då de två fåtöljerna i bildelen. Överbädden är standard och väldigt generöst tilltagen. Dessutom hyggligt bekväm, även för vuxna. Något som inte alltid är en självklarhet.

Överbädd i måttet 195x140 cm är standard. Var noga med att fälla bildelens säten ordentligt så att de inte tar i överbäddens undersida. Annars lämnas permanenta märken i materialet. Ett mer förlåtande material borde vara på sin plats, Etrusco.

Det som däremot är mindre bra är att undersidan av överbädden är väldigt känslig för tryck. Då det är lätt att glömma eller rent av slarva en smula med fällningen av bildelens fåtöljers ryggslut, vilket är ett måste för att nyttja överbädden, känns det märkligt att Etrusco inte arbetat med ett mer förlåt- ande material som ”självläker” om det utsätts för tryck. Missar du detta så blir det märken direkt som riskerar att bli permanenta.

När vi ändå klagar: Eluttagen. Etrusco skämmer bort oss med en hel del el- uttag av olika slag, men har inte placerat ett enda i sovrummet. Däremot kan vi inte anmärka något på belysningen. Här finns gott om både arbets- och läslampor på alla rätt ställen. Dessutom har bodelen stämningsbelysning i form av en kontrasterande upplyst linje. Enkelt och snyggt.

Uppvärmningen är luftburen genom Trumas Combi 6-system. Värmen bygger på snabbt, men som alltid med luftburet system får du räkna med ett ständigt susande ljud.

Summa summarum 

I det stora hela finns dock inte mycket att klaga på. Särskilt inte i förhållande till prislappen, som startar redan från 683 000 kronor. Sett till den prislappen får du väldigt mycket husbil för pengarna. En bra husbil som däremot aldrig utger sig för att vara mer än så. I viss mån märks det i form av skåpluckor som skorrar under färd. Något som påverkar intrycket snarare än bilens praktiska duglighet. Sätt hela tiden allt i relation till vad du betalar. Väg in att det under vår fyra dagars resa, med tre övernattningar, aldrig går någon nöd på oss. Då imponerar Etrusco I 7400 QB, med sin fina balans mellan enkelhet och ombonad känsla. Husbilen är inte bäst, men håller tillräckligt jämna steg med konkurrenterna för att vara en mycket intressant uppstickare på den svenska marknaden. 

Plus

  • Prislappen
  • Gott om förvaringsytor
  • Rikligt med innerbelysning och strömuttag

Minus

  • Ömtåligt material på överbäddens undersida
  • Luftburet system är högljutt
  • Körstilen kräver planering

Fakta & specifikationer

Märke: Etrusco 
Modell: I 7400 QB 
Planlösning: L-formad 3-sitssoffa, enkelsäte, fåtöljer och queenbed 
Chassi: Fiat Ducato Motor: 2,3-liters Multijet, 130 hk. 
L/B/H: 741 / 232 / 293 cm (invändig höjd 213 cm) 
Totalvikt: 3 495 kg 
Max lastvikt: 580 kg 
Värmesystem: Truma Combi-6, el och gas, luftburen värme 
Färskvattentank: 122 liter 
Gråvattentank: 92 liter 
Drivmedel: Diesel 
Bränsletank: 90 liter 
Antal bältade platser: 4 
Sovplatser: 4 (5 som tillval) 
Grundpris: 683 000 kronor (774 000 kronor inkl. Sverige-paket) 
Pris testbil: -


Planlösningen i Etrusco I 7400 QB

Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige, nr 4 2019



Taggad i: helintegrerat