Luftfjädring är biljetten till en förstklassig komfort
Luftfjädring är något som inte är förbehållet Liner-bilarnas större lastbilschassin. Det finns system även för enklare husbils- chassin och även för eftermontering. Men vilka är fördelarna med systemen och vad är bra att tänka på? För att få svar på frågorna begav sig Min Husbil i Sverige till Höja Bil & Motor i Järfälla. Ett företag med tio års erfarenhet av luftfjädring för husbilar.
Luftfjädring är något du i huvudsak investerar i för bekvämlighetens skull. Något du hittar på alla husbilar baserade på lastbilschassin, men också något du kan låta eftermontera på övriga husbilar med AL-KO eller ordinära transportbilschassin.
Gunnar Jansson driver Höja Bil & Motor i Järfälla. Han har, tillsammans med sina kollegor, arbetat med luftfjädring för husbilar under de senaste tio åren. Och även om luftfjädring främst är en investering för att få en bättre komfort så finns det fler poänger med tekniken.
Men först gäller det att bestämma sig för hur omfattande system som du är intresserad av.
Hjälpluftfjädring
- Vill du endast förstärka fjädringen och få en bättre åkkomfort, då räcker det med en semiluftfjädring, säger han. Det är en hjälpluftfjädring som monteras på bakaxeln för att husbilen bättre ska hantera den extra vikt som den alltid bär på.
Husbilar som inte från början har luftfjädring är inte optimerade på samma sätt för att klara den extra tyngd som påbyggnad och last innebär. Bilarna går i mångt och mycket med full last hela tiden.
- Bilar som Fiat
Ducato och Mercedes Sprinter har bladfjädring bak. En sådan fjädring ger ofta
en tråkig, stötig komfort, menar Gunnar. Genom att montera en luftbälg först så
får du en mer progressiv fjädring, där luftbälgen tar en stor del av ojämnheten
och bladfjädringen tar den övriga kraft som uppstår. Du får sammantaget en
mycket mjukare
fjädring och högre komfort.
Ju mer du lastar bak i bilen, desto större blir poängen att investera i en hjälpluftfjädring.
- Det gäller i synnerhet om du har cykelställ med cyklar där bak eller om du drar en släpvagn efter husbilen, säger Gunnar.
Alternativet är att ta steget fullt ut, genom en helluftfjädring. Du vinner samma fördelar som med en hjälpluftfjädring, men kan dessutom höja samt sänka markfrigången på din husbil. Vad ska det vara bra för?
- Systemet klarar
att automatiskt hålla
husbilen i helt jämn nivå, med du kan själv höja markfrigången för att främst
överhänget bak ska klara svåra vinklar som kan uppstå vid färjor och liknande,
säger Gunnar. I campingläge så sänker du markfrigången och får samtidigt ett
lägre insteg.
Ett grundläggande hjälpluftfjädringssystem kräver i regel endast påfyllning vid närmaste mack, säg en gång per år. Men om du på mer regelbunden och oberoende bas själv vill sköta höjdjusteringen så måste systemet kompletteras med en egen kompressor.
Helluftfjädring
- Helluftfjädring med egen kompressor är bra om du regelbundet kör med släpvagn eller vet att du regelbundet måste klara svåra vinklar som kan uppstå i samband med exempelvis färjor.
Alla av marknadens moderna husbilar som idag saknar luftfjädring kan enligt Gunnar också få systemen eftermonterade.
- Det som kan
spela roll är antalet hjulaxlar, säger han. Komfortmässigt har du redan en bra
komfort i ett treaxlat AL-KO-chassi, men många av dessa är ganska låga bak.
Bilar med ett par år på nacken kanske också har en ganska trött fjädring som
kan behöva förbättras.
En tumregel lyder att ju tyngre bilen är, desto dyrare blir insatsen. Men för
den som nöjer sig med hjälpluftfjädring utan kompressor kan ett system enligt
Gunnar klara sig runt 11 000 kronor, monterat och klart.
På andra sidan av
mätstickan finner vi förstås helluftfjädringslösningarna med kompressor. Då
hamnar prislappen
garanterat på över 100 000 kronor och uppåt, beroende på hur avancerad
lösning som är aktuell.
Luftfjädring till plåtis?
De så kallade plåtisarna då. Hur mycket vinner du på att montera luftfjädring på en sådan?
- De har en mer personbillik komfort från början, men du får en bättre komfort även här, säger Gunnar. Men det är också en fråga om vad du vill lägga i proportion till bilens värde.
Som allt annat så kräver luftfjädring, oavsett typ, service. Serviceplanen för de system som Gunnar arbetar med råder service vartannat år.
- Främst handlar det om att undvika att få in fuktrelaterade skador i ventilpaketet, säger Gunnar. Om fukt kommer in så kan bland annat en trycksensor frysa sönder. För att förhindra detta så byter vi ut torkmedel, något som görs vid varje servicetillfälle.
Anpassade för svensk vinter
Systemen är byggda för att klara en svensk vinter. De luftbälgar som Gunnar jobbar med kommer från samma tillverkare som också är producenter inom lastbilsindustrin. Så den som vill köra sin husbil året runt behöver inte oroa sig för eventuellt vägsalt.
Men hur blir det med bilens eventuella nybilsgarantier vid eftermontering av luftfjädring?
- I vårt fall så
tar företaget som tillverkat luftfjädringen över garantin för bilens
hjulupphängning, svarar Gunnar. Så uppstår något som berör hjulupphängningen så
flyttas en stor del av
garantianspråket över till fabrikören. Men det handlar förstås om att först
lokalisera varifrån problemet kommer.
Montering av behörig fackman
Ett luftfjädringssystem, oavsett typ och omfattning, ska dock monteras av behörig fackman. För en semiluftfjädring tar arbetet ett par timmar, medan ett helluftfjädringssystem kan kräva två-tre arbetsdagar att få på plats beroende på arbetets omfattning.
Vinsten blir en bättre komfort som ska hålla husbilens livslängd ut givet att servicetillfällena hålls.
Och den positiva skillnaden?
Den kommer du med all sannolikhet att märka från samma stund som systemet sitter på sin plats.
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige nr 7 2020