1. Hem
  2. /
  3. Provkört
  4. /
  5. Webbexklusiv! Niesmann+Bischoff iSmove 6.9 E - En framtid som bjuder på en ständig förändring

Webbexklusiv! Niesmann+Bischoff iSmove 6.9 E - En framtid som bjuder på en ständig förändring

— 07/12-2020

Niesmann+Bischoff iSmove känns som en frisk förvandlingsbar fläkt i husbilsfloran. En rad spännande lösningar gör husbilen till unik inom sitt segment. Frågan är: Hur fungerar det i praktiken?

Modell 6.9 E mäter precis under sju meters längd. Bodelsdörren är husbilens enda entrédörr. Mot 9 300 kronors tillägg delar garagedörrar och entrédörr centrallås.
Tyvärr ingen förardörr för bildelen. Traditionell kassettlatrin, vilket känns lite sådär i en tid då mer hygieniska och trevligare alternativ finns på marknaden. Vänster garagedörr är tillval.

Nytt grepp med många banbrytande lösningar

Ordet innovativ är ett väldigt missbrukat och uttjatat ord inom fordonsindustrin. Men med nya iSmove har Niesmann+Bischoff definitivt tagit ett helt nytt grepp om hur en husbil som ska möta flera olika behov ska se ut. Här finns många banbrytande lösningar samlade i en helintegrerad husbil som mäter precis under sju meter på längden och som i standardutförande håller sig inom 3,5 ton.

Insidans väggar och tak är filtbeklädda och bodelsdörren (den enda dörren som husbilen har) saknar fönster. Istället är även dess insida filtbeklädd. Allt det bidrar till att dämpa ljudet i boytan. Beskrivningen kanske låter som en ganska instängd miljö, men i verkligheten ger det ett väldigt sobert och elegant intryck.

Bodelsdörren saknar fönster. Istället är även dess insida filtbeklädd. Allt det bidrar till att dämpa ljudet i boytan.

Bildel och dinett

Dinetten i face-to-face-setup. Den grovmönstrade läderklädseln Sensation är en av sex tillgängliga klädslar i programmet.

Soffgruppen kan antingen vara enligt face-to-face-principen eller vridas ett kvarts varv så att den bildar en tvåsitssoffa riktad i bilens färdriktning. Allt sker med ett par handgrepp, som kommer att kräva en del invänjning innan operationen går på rutin. I tvåsitsläget, riktat i bilens färdriktning, förlängs även ryggdynan, så att sätet blir bredare i förhållande mot bredden av det väggstycke som sitter precis bakom. I väggmodulen sitter även ett integrerat tv-chassi för en 32-tums tv som i sin tur kan fällas ut och vinklas i önskad riktning mot dinetten.


Denna sittgrupp med längsgående soffor kan enkelt förvandlas till det ni ser i bilden nedan.
Soffans sittdyna vrids ett kvarts varv, ryggstödet förlängs och vips har du två bältade sittplatser i färdriktningen. Bordet kan självklart anpassas även efter denna lösning.
Skohylla under den väggmonterade tvåsitssoffan.

Touchpaneler är ett kanske mer elegant snarare än banbrytande inslag. De aktiveras av en handrörelse framför dem. Sedan trycker du bara på ditt val och notera hur du får en extra bekräftelse över ditt val genom att knapparna även har en viss responsiv funktion med tydligt klickljud. Elegant!

Sådana här manöverpaneler sitter lite varstans i boytan. Aktiveras genom en handrörelse framför, inte mot, panelen. Varje knapp ger ett responsiv bekräftelse över ditt val.

Från förarplats kan du på motsvarande kontrollpanel justera solskyddsgardinen (som i praktiken utgörs av mörkläggningsgardinen, som i färdläget sjunker ned maximalt cirka 40-50 centimeter i ovankant på vindrutan), fälla in entrétrappan och skulle någon utvändig dörr eller lucka vara öppen så indikeras detta genast genom en skarp varningssignal. Både förare och främre passagerare har gott om förvaringsutrymmen, mycket tack vare det nya utdragbara förvaringsfacket som finns på båda sidor. Plus i kanten blir det också för stället för hållaren med induktiv laddningsförmåga, för läsplatta eller smartphones.

Hållare för smartphone eller läsplatta finns på instrumentbrädans båda ytterkanter, tillsammans med strömuttag.
Vid bildelen finns utfällbara förvaringsfack samt en textilbeklädd yta lämplig att lägga saker du måste ha enkelt till hands. Textilytan lär dock dra till sig smuts väldigt fort. Förarsidan har dessutom en manöverpanel.
Fiat Ducatos interiör är en välbekant syn, men här kryddad med ett omfattande infotaimentsystem med 9-tums touchskärm.

Överbädd är tillval. I stängt läge märker du inte ens av bädden, vilket Niesmann kallar för en flytande övergång. Bäddmåttet lyder 187x130 centimeter. Tyvärr saknas all form av förvaring för småsaker för de som ska sova i överbädden, men kanske mer allvarligt läslampor.

Överbädd, med bäddmått 187x130 cm, är tillval. Här saknas läslampor helt.

Kök, bad och sovrum

I husbilens mittdel finner du på ena sidan köket och på motsatt sida badrum. Badrum och duschrum delar på en gemensam yta. Istället för en traditionell svängvägg så har Niesmann löst förvandlingen genom en skjutvägg där hela väggen skjuts rakt i sidled. Niesmann kallar lösningen för Variobad. Den stora vinsten är att duschkabinen känns lika lyxig som badrummet.

Badrummet med Variobad-lösningen. En mellanvägg som skjuts helt i sidled, för att förvandla badrum...
... till elegant duschkabin. Snyggt!

Även köket döljer en rad spännande hemligheter. Du kan välja om du vill ha en helt öppen planlösning, där du i princip har fri sikt från bildel ända bak till sovrummet. Från det kan du välja om du vill halvt sluta eller helsluta sovrumsdel från övriga bodelsyta. Det sker delvis med hjälp av en traditionell skjutdörr, men också genom att reglera den motordrivna hyllan som indirekt även kan bilda en skiljevägg.

Köket är ett riktigt paradnummer i förvandlingskonst - från en till synes enkel köksmodul...
... till detta. Hyllan som även utgör mellanvägg är motordriven. Här skymtas även det 138-liter rymliga kylskåpsfacket i öppet läge.

Den motordrivna hyllan har tre lägen. Helt sluten, halvt sluten (ett mellanläge) och nedfälld. I nedfällt läge har du fortfarande ett belyst hyllplan till förfogande, övriga två sjunker då ned i chassit som rymmer hela konstruktionen. Även köksbänkens yta är förvandlingsbar. Lösningen där diskhons iläggsskiva även fungerar som skärbräda med eget utfällbart hållarchassi känns kanske inte banbrytande men är för all del väldigt praktiskt. Glashällen som skyddar spisens två brännare skjuts däremot ut mot hallen och fäst i sitt ändläge mot en hållare. Med sovrummets skjutdörr stängd och hyllan i sitt översta motordrivna läge så har du då ett väldigt trivsamt vinkelformat kök. En fläkt i taket förmår att suga ut matos.

Kylskåpet utgörs av en kompressordriven 138-liters kylskåpshurts. Dess inredning kan helt anpassas för att strukturera upp ordningen av livsmedel. Det ska medges att köket för all del upplevs som ganska kompakt, men den förvandlingsbara ytan skapar förutsättningar. Trots att övriga förvaringar i köket endast utgörs av ett överskåp, den motordrivna hyllan samt två lådhurtsar så känns det faktiskt tillräckligt. Samtidigt ger det förstås en signal om att Niesmann sannolikt haft ett tvåpersonshushåll i åtanke när iSmove skapades.

Tydligast blir detta när vi kommer till förvaring. För även om fyra personer kan färdas och sova i bilen så speglar de blygsamma förvaringsytorna och kökets begränsade storlek att bilen i huvudsak är till för två resande. Husbilens enda garderober utgörs av de du finner på långbäddarnas respektive sängsockel. Du har även förvaringsytor dolda i de båda trappsteg som leder upp till de högt placerade långbäddarna. Det hjälper heller inte om du går upp till syskonbilen 7.3 F. Visserligen får du en något längre husbil, men det du primärt vinner är att den har en drottningssäng med bäddmått 200x138 centimeter. Inte mer förvaringsytor. Bäddmåttet för långbäddarna i vår testbil mäter 206,5x73,5 respektive 197,5x73 centimeter.

Långbäddarna mäter 206,5x73,5 cm respektive 197,5x73 cm. Notera den vågiga bakväggen i finishen Nature. Överskåpens luckor är helt släta och presenteras här i valnötsfinish. Notera att takets textilklädsel även omger ramen till takluckan.
De enda klädgarderober som finns är de två mindre varianter som finns i långbäddarnas socklar.

Summa summarum

Att leva fyra personer i bilen lär bli en förvaringsmässig utmaning. Men för två personer lär wow-känslan bestå. Länge.
Är du redo för en förändring? 

Stort plus för ordentliga garagedörrar och en garageyta med låg tröskel. Garagegolvytan mäter 201x108 cm. Minusbetyg för den höga placeringen av 11-kg gasoltuber.
Smart extra förvaringsfack anpassat för 20 kg last göms längs med högersidans tröskellinje.

Plus

  • Innovativa lösningar
  • Övertygande materialval
  • Nytänk i både material, färg och form

Minus

  • Soffans förvandlingsprocedur upplevs komplicerad
  • Förvaringsytor begränsade till två personers behov
  • Ingen läsbelysning vid överbädd

Fakta & specifikationer

Märke: Niesmann Bischoff
Modell: iSmove 6.9 E
Planlösning: Adaptiv dinett (face-to-face eller 2-sitsoffa i färdriktning, adaptivt kök och badrum, överbädd, långbäddar.
Chassi: Lågbyggt Al-Ko 3,5T (Tillval: 4,5-tons heavy duty-chassi)
Motor: 2,3 MultiJet, Euro 6D Temp, 160 hk
L/B/H: 6,995 / 2,278 / 2,835 m
Totalvikt: 3 500 kg (tillval: 3.700-4.500 kg)
Lastvikt: 638 kg (tillval: 838/1.638 kg)
Värmesystem: Alde vattenburen centralvärme med elpatron
Färskvatten: 200 liter
Gråvatten: 130 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 75 liter + 19 liter AdBlue
Antal bältade platser: 4
Sovplatser: 4
Grundpris: 1 120 500 kr
Pris testbil: 1 527 100 kr

Taggad i: helintegrerat