1. Hem
  2. /
  3. Provkört
  4. /
  5. Test: SweTrack Lite gps-positionering - Håller koll på ditt fordon

Test: SweTrack Lite gps-positionering - Håller koll på ditt fordon

— 25/03-2021

Att rigga sin husbil eller annat fordon med en liten GPS-puck hindrar självklart inte stölden av fordonet. Men om tjuven är framme kan du relativt enkelt se vart ditt fordon tagit vägen. Redaktionen har testat SweTrack Lite. En liten GPS-enhet som du kan gömma nästan var som helst i ett fordon. Frågan som kvarstår: Har vi hittat rätt?

Swetrack lite GPS-positionering.
Enheten kostar 499 kronor i inköp. Det här är vad du får. En sändare, strömkablar samt en mindre manual. Mer behövs inte. Femkronan på bilden får ge ett storleksperspektiv.

SweTrack har flera olika gps-positioneringsenheter i sitt program. Den enklaste heter Lite och det är den som vi satt på prov. För enkelhetens skull hittar du grundläggande fakta om Lite-enheten i den särskilda faktarutan här i reportaget. Där framgår enhetens egenskaper som tydligast.

Låt oss här fokusera på hur enheten är att installera och att använda. Vi lovar att inte hålla er på halster: Den här enheten är riktigt bra, till en väldigt rimlig peng. Vi har rent av svårt att hitta baksidor. Just så enkel, smidig och träffsäker visar sig Lite-pucken vara.

Enkel montering 

Enkel montering av Swetrack Lite.
Monteringen är busenkel. Bara tre kablar att hålla reda på. Röd för plus. Svart för minus. Och orange kabel mot tändningen, om du vill få ett larm om den slås på. Det sistnämnda är frivilligt och behöver inte anslutas om du inte vill.

Monteringen sker precis så enkelt som tillverkaren lovar. Strömkabeln består av en röd pluskabel, en svart minuskabel och så en orange strömkabel . Den sistnämnda kan du ansluta mot fordonets tändning och du får då larm om tändningen slås på. Det är dock inte nödvändigt att ansluta denna kabel. Normal strömförsörjning genom röd plus och svart minuskabel räcker för den som nöjer sig med det.

Monteringstiden beror helt på vart du bestämmer dig för att gömma gps-pucken. Detta låter sig göras nästan var som helst, då måtten är mycket begränsade.

När du hittat rätt plats i fordonet så är själva anslutningen busenkel. Visserligen är det lösa kablar, inte kontaktstycken. Ändå kommer jag att tänka på Lorry-gängets odödliga ”Men kan det inte vara så att röd kopplingshane ska in i röd kopplingshona?” Ungefär så enkelt är det, även om du får identifiera plus och minusströmmen från källan själv.

Enheten har även ett internt batteri, så det hjälper inte att buset ställer fordonet strömlöst.

Tänk bara på att hitta ett bra gömställe, så att enheten inte syns. Formatet är så pass litet att den låter sig gömmas nästan var som helst. Och för bästa resultat, se till att rätt sida – som är uppmärkt - är riktad uppåt.

Mycket exakt positionering men klarar den ett garage med tjocka betongväggar?

Swetrack lite mobilapp.
När enheten rör på sig sänder den signaler senast varannan minut. Du kan hela tiden följa färden direkt i mobilen, med otrolig exakthet.

Enheten skickar regelbundet ut signaler. Under färd senast var annan minut. Stillastående senast var nionde minut, eller så snart någon startar eller flyttar fordonet.

Det innebär att du upplever ett visst lagg i positioneringen, som du enkelt följer via dator eller SweTracks särskilda gratisapp SweTrack Live.

Låt det stå klart att positioneringen, trots det, visar sig vara mycket exakt. I appen kan du förstora/förminska kartbilden steglöst från världskarta till att gå in på gatunivåer.

Du som istället vill positionera enheten via en dator får samma kartbild som Google Maps.

Det, i sin tur, innebär att du sannolikt med egna ögon kan se hur omgivningen ser ut genom Google Streetview förutsatt att den gatan täckts in av Googles kamerabilar.

Appen i mobilen är dock klart smidigast. En bonus är att du på samma kartbild i appen ser vart du befinner dig i förhållande till sändaren. Du är blå prick, sändaren en något större röd markering. Förstorar vi kartbilden kan vi till och med se på vilken sida av vägen som vår riggade testbil står parkerad.

Något elakt kör vi ned bilen i ett garage med tjocka betongväggar. Ett garage som är ökänt för att slå ut mobiltelefonsignalen. Det är förstås inte något vetenskapligt säkrat test, men ger ändå en signal. I det här fallet bokstavligt, då vi fortfarande kan se vart vår bil är gömd.

Swetrack lite webbvy.
SweTracks egen webbsida arbetar med Google Maps, vilket ger dig möjlighet att se hur omgivningen faktiskt ser ut genom Google Streetview. Riktigt bra.
Positioneringsdata Swetrack lite.
Skärmdump från positionering genom appen. Den röda punkten är GPS-enheten. Den blå är din position.

Gratis mjukvara men kräver abonnemang

Positioneringen kräver ett abonnemang för att fungera. Det kostar 49 kronor per månad och går att säga upp direkt i appen eller på webbsidan när som helst.

Abonnemang Swetrack lite.
För att enheten ska fungera måste du koppla din unika enhet mot ett betalkort. Tjänsten kostar 49 kronor/månad och har ingen bindningstid.

Abonnemangskostnaden är det närmaste en nackdel som vi kommer och det är verkligen ingen stor sak.

All mjukvara är kostnadsfri. Antingen positionerar du enheten online, inloggad på ditt egna konto där även positioneringshistorik och geostängselinställning kan göras.

Eller så laddar du hem gratisappen och sköter enkelt alla funktioner direkt i din mobil.

Självklart får du ut mest om du använder appen, men det ena utesluter förstås inte det andra. Appen har dessutom ett mycket enkelt och lättbegripligt användargränssnitt.

Från att vi registrerat vårt konto tog det maximalt 25 minuter innan enheten var fullt operativ. Smidigt!

Kan användas på det mesta i fordonsväg

Enheten kan monteras på det mesta i fordonsväg som du vill hålla extra bra koll på. Visserligen finns ett internt batteri, men tänk på att det främst är objektet som enheten monteras i som ska stå för strömförsörjningen.

Sök och du skall finna!

Över hela Europa.

Fakta SweTrack Lite

Mått (L/B(H i mm): 75 / 25/ 10

Vikt: Ca 75 g

Extern strömförsörjning: Ja, ansluts till fordonets elsystem.

Internt batteri: Ja, går in när extern ström bryts.

IP-klassning: IP57, tål fukt men ska ej dränkas i vatten. Torr placering är alltså att föredra.

Geostängsel-funktion: Ja.

Larmfunktioner: Obehörig start av bilen, obehörig rörelse av enheten, enheten lämnar förbestämd geozon,

Pris inköp: 499 kronor.

Abonnemang: Ja, 49 kronor/månad. Ej bindningstid.

Ingår i abonnemanget: Positionering i hela Europa.

Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige nr 3 2019. Faktakollad mars 2021. 

Taggad i: tillbehör