Webbexklusiv! Bürstner Eliseo C 641 - Där smidighet möter bekvämlighet
Kombinationen långbäddar och plåtisar hör inte till vanligheten. Men det är precis vad som erbjuds när Bürstners Campeo nu får sällskap av helt nya Eliseo C 641. En helt ny plåtis med hittills tre syskon i programmet, men den enda i familjen Eliseo som tillåter dig att ordentligt sträcka ut dina ben i sängen.
Vår testbil är så ny att den har hämtats direkt från Tyskland för att vi ska få bekanta oss med den, långt innan leveranser av svenska bilar hunnit starta. Den tyska specen visar sig genom att vår Eliseo C 641 har Fiats 120-hästars motor, i motsats till den Euro6D Temp 130-hästarsmaskin som kommer att vara aktuell för samtliga svensksålda bilar. En motor som mot 41 200 kronors tillägg kan kombineras med Fiats 9-stegade automatlåda.
Avsaknaden av hyllplan över bildelen ger självklart en betydligt mer generös takrymd och tillåter därmed även dig som är lång att stå upprätt.
I allt övrigt är det inget mer som
skiljer bilarna mellan de olika världsmarknaderna. Utvändigt utmärker sig nya
Eliseo framförallt genom ett panoramafönster som Bürstner valt att kalla
Skyroof. Liksom kusinen Campeo kan Eliseo också beställas med ett popuptak,
vilket skapar två extra bäddplatser på övervåningen. Popuptaket ersätter
panoramafönstret, men Bürstner håller på att lösa en sådan
kombinationsmöjlighet. Räkna inte med någon lösning på det under modellår 2021.
Avsaknaden av hyllplan över bildelen
ger självklart en betydligt mer generös takrymd och tillåter därmed även dig
som är lång att stå upprätt.
Bekvämare skillnad
Eliseo skiljer sig från syskonet Campeo på flera andra punkter. Den första skillnaden hittar vi redan vid dinetten, där tvåsitssoffans sittdyna är justerbar i längdled. Det blir knappast något reclinerläge, men tillåter dig att sjunka ned lite extra i soffan. Om det blev särskilt mycket mer bekvämt för det är nog upp till var och en att avgöra. Med ryggslutet i ett fast vertikalt läge blir sittställningen något som mer påminner om en halvliggande sittställning som en tonåring kunnat inta samtidigt som hen är helt förslukad i sin mobil. Men soffan har ytterligare en finess, till stor glädje för alla småbarnsföräldrar: Här finns ordentliga Isofix-fästen.
Stort kylskåp i övrigt traditionellt husbilskök och rymligt badrum med platsbesparing
Köket är, för husbilstypen, i
grund väldigt traditionellt uppbyggt. Nykomlingen
får dock ett kompressordrivet kylskåp med riktigt generös volym. Hela 135
liter, vilket är nästan 40 liter mer volym än vad du kan få i Campeo.
Kylskåpets generösa storlek gör dock att det har tvingats placerats till höger
om köksbänksytan, men möjlighet till mer livsmedel på färden lär förstås passa
bra om ni är fyra som reser (föreställande bilar med popuptak och därmed extra
bäddutrymme). Eller så blir det bara enklare att planera matinköpen, med färre
tråkiga tvingade stopp bara för att ni måste handla mat.
Även badrummet, där badrum och duschkabin utgör samma yta, känns typisk i sin uppbyggnad för husbilstypen sett. Men här finns mer rymd och hela modulen är omgiven av ett ordentligt jalusi som tillåter dig att skärma av ytan helt, samtidigt som jalusilösningen också är väldigt utrymmesbesparande.
Långa men smala sängar
Eliseo finns i fyra olika
versioner. Vår testbil är en Eliseo C 641, en version som bjuder på två
långbäddarna längst bak. Undertecknad är inte lång, men upplever ofta att de
tvärställda bäddar som normalt förekommer i plåtisar är något för korta. Är du
långt byggd är det ofta ett problem eller i sämsta fall en omöjlighet att ligga
raklång i en sådan tvärställd säng.
De 1,90-meter långa bäddarna i C
641 kommer därför som en välsignelse och lär vara tillräckligt långa för att
passa de allra flesta. Eftersom vi befinner oss i en två meter bred plåtis, med
begränsade utrymmen, har vi överseende med att bäddarna endast är 70 cm breda. Men visst kan det kännas lite i snålaste
laget, i synnerhet om du brukar vrida och vända på dig i sömnen.
De 1,90-meter långa bäddarna i C 641 kommer därför som en välsignelse och lär vara tillräckligt långa för att passa de allra flesta.
Värmesystem
En varm sommardag med tämligen vindstilla förhållanden blir det svårt att fastställa eventuella kallras. Bürstner brukar dock inte slarva och för uppvärmningen står Trumas dieselvärmare. Som tillval erbjuder Bürstner också ett särskilt vinterpaket bestående av eluppvärmd spilltank, stolsvärme för båda bilsäten samt Trumas 6D-system med elkassett.
Förvaring med begränsning
Plåtisar brukar av naturliga skäl ha begränsat med förvaringsutrymmen. Det blir extra tydligt i Eliseo, i synnerhet eftersom överhylla ovan bildelen saknas. Bilar utan popuptak är dock riktade mot tvåpersonshushåll och för dessa bör förvaringsytorna räcka, förutsatt att ni reser med någorlunda lätt packning.
Priset då?
Bürstner Eliseo börjar vid 609 900 kronor. Det är lägre än exempelvis plåtisen Chausson V697 Premium Blackline, som också har långbäddar (Grundpris: 639 900 kr). Det är dessutom i motsvarande prisregion som exempelvis VanTourer 630L (som har tvärställda bäddar). Visst går det att hitta billigare plåtisar, men Bürstner Eliseo C 641 känns över lag väldigt rätt prissatt. Inte billigast i klassen, men med genomgående bra känsla i materialen. Den stora vinsten bör dock vara just långbäddarna samt ett något större badrum än för Eliseo C 540 och C543.
En femte planlösning på g
Slutligen kan nämnas att en femte
planlösning kommer under våren 2021: Eliseo C 604.
Vi provade att muta svensk
försäljningschef med en gräddtårta i vår jakt på mer information om Eliseo C
604, men han höll tyst som muren. I en kommentar till Min Husbil i Sverige
skriver han:
”Jag har inte mera information
omkring denna ännu som jag kan/får delge.”
Vi får helt enkelt vänta och se. Det gör vi gärna, samtidigt som vi lägger oss i viloläge i långbäddarna och sträcker ut benen ordentligt i Bürstners nya Eliseo C 641.
Plus
- Långbäddarnas längd
- Smidiga och vettiga yttermått
- Vettigt prissatt
Minus
- Mindre förvaringsytor
- Eluppvärmd spilltank endast som tillval
- Långbäddarnas begränsade bredd
Fakta & specifikationer
Märke: Bürstner
Modell: Eliseo C 641
Planlösning: 2-sitssoffa, 2xvridbara
bilfåtöljer, 2xlångbädd. Popuptak med extra bäddutrymme mot tillägg (ej i kombination
med Skyroof)
Chassi: Fiat Ducato
Motor: Fiat 2,3 MultiJet, Euro 6D Temp,
130 hk (testbilen har tysk spec: 120 hk)
L/B/H: 6,38 / 2,05 / 2,65 m
Totalvikt: 3 500 kg.
Max lastvikt: 650 kg.
Värmesystem: Truma dieseldriven
luftvärme (Tillval: Truma 6D med el-kassett)
Färskvatten: 100 liter
Gråvatten: 90 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 75 liter + 15 liter AdBlue
(tillval: 90 liters bränsletank)
Antal bältade platser: 4
Sovplatser: 2 (4 för bilar med
popuptak)
Grundpris: 609 900 kr