Weinsberg CaraCore 650 MF - Helintegrerad nykomling i attraktiv enkelhet

— 28/05-2020

Den som längtar efter något gott. Okej, vi går händelserna lite i förväg. För när vi hämtar ut Weinsbergs första helintegrerade modell, CaraCore, vid Dags Husvagnscenter i Norrköping så vet vi ju egentligen inte vad som möter oss. Möten med Weinsberg CaraCore på mässor må ha gett en försmak, men hur påverkas intrycket vid en närmare titt?

Egen design för både grill och frontspoiler. I övrigt är släktskapet med syskonet Knaus L!ve tydligt. Bilen bygger på Fiat Ducato, där bränsletanken nu är krympt till 75 liters volym. Allt för att hålla vikten på fordonet nere. Som tillval kan du få den mer traditionella 90-literstanken.
Bakljusstammen är Weinsbergs eget designdrag, som delas över hela modellprogrammet för årsmodell 2020. Från husvagnar till olika former av husbilar.

Under 2019 års Düsseldorf-mässa så var Weinsberg CaraCore en gjuten måste-se-husbil. Knaus Tabbert-koncernens budgetmärke, som då lanserade sin första helintegrerade husbil i sitt program. Till det yttre så är släktskapet med just Knaus L!ve I-serien inte att ta miste på. Detta trots att Weinsberg har en egen design för grill, frontspoiler och så den karaktäriska Weinsberg-bakstammen, vars design knyter ihop hela märkets modellprogram. Men visst finns det betydligt mer märkbara skillnader som kännetecknar just Weinsberg CaraCore. Skillnader som förutsätter att du ser husbilen genom de ögon som den är tänkt att attrahera. Rimligen de kunder som fram tills nu bara funderat på en husbil i det helintegrerade segmentet. Antingen de som tidigare bara haft husbilar inom de enklare segmenten, som campervans och delintegrerat som exempel. Eller de som aldrig haft husbil, och som vill börja med en helintegrerad sådan.

Flera riktigt genomtänkta lösningar och lagom dos lull-lull

Relativt liten, men ändå trevlig dinett. Här ryms 5-6 personer som mest. Notera avskärmningen bakom soffan, där man lätt kan gömma en tv.

CaraCore-programmet bygger nämligen på enkelhet. Hållbart, lättbegripligt och en precis lagom dos av lull-lull. Tillräckligt mycket för att det ska kännas hemtrevligt, men fortfarande så sparsamt att det är uppenbart att det är en instegsmodell. 

Det är med dessa ögon som vi stiger in i den 699 cm kompakta helintegrerade husbilen. Visst märks det vart Knaus Tabbert sparat in på detaljer och materialval för att klara uppdraget att kunna erbjuda en helintegrerad husbil från 843 000 kronor. Materialvalen är enkla. Skåpluckorna har visserligen softclose, men kan behöva lite hjälp på vägen ibland. Och de enda riktningsbara läslamporna finns att hitta i sovrummet. Övriga läslampor, inklusive de som finns för den manuellt nedfällbara överbädden samt de övriga läslamporna vid dinetten, är fast riktade. Samtidigt finns det flera riktigt genomtänkta lösningar. Ett stort plus för att båda främre fåtöljer, vid bildelen, enkelt kan vridas runt utan att ta i någonting. Dessutom så är stolschassinas reglage funktioner tydligt utmarkerade. Rejäla uppmärkta handtag vid stolschassit gör att även den som kliver in i en Weinsberg CaraCore direkt förstår hur de fungerar. Mellan L-soffan och köket finns en avskärmning, en förvaringsbox för höj- och sänkbart stativ där ni med fördel monterar en tv. Här har Weinsberg tänkt till. Förvaringsboxen har ett avlångt lock som du fäller upp i 180 grader för att kunna hissa upp tv-hållarchassit ur boxen. Den omtänksamma detaljen är att det avlånga locket, när det lämnas öppet indirekt blir en extra avlastningshylla för enklare saker vid matlagning. Tummen upp! Däremot hade vi önskat något bättre stabilitet för den smarta multifunktionella avlastningshyllan.

Köket har tre brännare och liten rund diskho. Plus för extra avställningshylla, mellan kök och dinett. Även om den inte är i stabilaste laget.

Säng och badrum delar på utrymmet

Dubbelsäng och badrum sidleds bredvid varandra fyller upp husbilens inre bredd om 218 cm. Det blir aningen trångt och varken hackat eller malet. Vårt förslag är att du kikar på Weinsberg CaraCore 650 MEG. Då fylls hela rummets bredd upp av två, bredvid varandra, långbäddar.
Till höger, i badrummets hörna, skymtas handfat och triangelformad komod. Duschkabinen skärmas av med hjälp av en duschvägg i transparent plast.
Garderoben i CaraCore 650 MF är rymlig och har innerbelysning. Längst ned samsas vänster bakre hjulhus och flertalet slangar om utrymmet.

Vår testbil är en 650 MF. Det innebär en planlösning där bakre utrymmet i bodelen delas mellan en dubbelsäng samt ett badrum. Sida vid sida samsas de, på ett inre sidoutrymme om 218 cm. En lösning som är att gilla eller hata. Det blir trångt och skapar en risk att upplevelsen slutar i varken eller. Visst fungerar det, men det riskerar att sluta med en säng som bara är sådär och ett alldeles för litet badrum. CaraCore 650 MF klarar dock utrymmesekvationen förvånansvärt bra. Sängen, vars bredd vi mäter till cirka 111 mm längst ned mot fotändan och 138 cm vid huvudkuddarna) har förstås en väldigt kilformad design. Fasningen av bädden ned mot fotändan hänger helt ihop med att skapa en mindre hall till badrum och duschkabin. Redaktionens tips är dock att ni kikar på CaraCore 650 MEG innan ni bestämmer er. Version 650 MEG har två traditionella långbäddar bak istället och badrum samt toalett och dusch i en mellanyta innan köket. En mer traditionell planlösning alltså. Bädden i vår testbil, 650 MF är inte bara kilformad. Den är också högt placerad och det krävs en viss smidighet att bokstavligt talat ta sig upp i. Med madrassen medräknad så är höjden 82 cm. Ekvationen för den manuellt nedfällbara överbädden ovan bildelen är ännu mer ofördelaktig. Här krävs en del akrobatik för att nå sängplatsen. Och innan du fäller ned överbädden är det av yttersta vikt att du dessförinnan fäller framfåtöljernas ryggslut. Materialet på undersidan av överbädden är mycket, mycket känslig för tryckbelastningar. Är du inte försiktig så blir det märken i materialet om framstolarnas ryggstöd/nackstöd skulle slå emot. 

Överbädd som regleras helt manuellt. Notera att de två läslamporna inte är riktningsbara.

Truma värmer upp och överhäng

Uppvärmningen består av ett Trumatic Combi 6E Plus-system. Systemet har 12-liters integrerad varmvattenberedare samt återcirkulation av luft i bodelen. Hur är Weinsbergs första helintegrerade modell att köra då? Husbilen upplevs som trevlig och mycket lättplacerad. Möjligen rekommenderar vi er att skaffa en backkamera, men trots ibland små utrymmen så är CaraCore mycket lätthanterlig. Ett problem som CaraCore delar med flera andra helintegrerade modeller från andra tillverkare är att A-stolparna blir mycket tjocka. De riskerar därmed att döljas helt enkelt en hel del från förarens perspektiv. Ett överhäng på cirka 85 cm bakom bakre hjulhus gör att du förstås bör ha koll på husbilens rumpa vid svängar i begränsade utrymmen. Det är dock inte unikt för just CaraCore. Överhänget fram är väldigt marginellt. Jag som förare har hela tiden full koll på hur långt fram jag vågar köra. Bra i flera sammanhang där ytorna är begränsade, exempelvis om du kör ombord på en bilfärja och ombeds komma så nära framförvarande fordon som möjligt. En utmaning som du kan anta med glädje, i trygg vetskap att du fixar det tack vare det nästan obefintliga främre överhänget. Kan man önska sig något mer av Weinsberg CaraCore? Det enkla svaret är ja. Massvis, eftersom mycket i husbilen upplevs som enkla lösningar och billigt materialval. Men kom ihåg: Det är just det som är hela poängen med Weinsberg CaraCore. Livet ska väl inte bara vara gott att leva, utan även enkelt att leva. I synnerhet för den som är helt nyinvigd i segmentet.

Plus

  • Bra nybörjarbil
  • Smarta lösningar
  • Ytterformatet. Lätt att veta var hörnen är.

Minus

  • Begränsade utrymmen bak med säng och toa.
  • Hög bädd (82 cm inkl madrass från golvnivå).
  • Vindrutans mörkläggningsjalusi.

Fakta & Specifikationer

Märke: Weinsberg
Modell: CaraCore 650 MF
Planlösning: Dinett med L-soffa och 2-sitssoffa. Dubbelsäng och badrum bredvid varandra längst bak.
Chassi: Fiats lågbyggda lättviktschassi.
Motor: 2,3 Multijet, 160 hk, Bluemotion.
L/B/H: 6 990 / 2 320 / 2 790 mm
Totalvikt: 3 500 kg
Maxlastvikt: 460 kg
Värmesystem: Trumatic C Combi 6EPlus
Färskvattentank: 124 liter
Gråvattentank: 95 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 75 liter (90 liter som tillval)
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 5
Grundpris: 843 000 kr
Testbilspris: 863 700 kr

Planlösningen i Weinsberg CaraCore 650 MF

Läs även om: Knaus L!ve I 700 MEG

Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige, nr 7 2019

Taggad i: