Knaus L!ve I 700 MEG - En klassresa uppåt
Det gäller att syna noggrant för att skilja Knaus L!VE I 700 MEG från syskonbilen Weinsberg CaraCore 700 MEG. Men visst finns det skillnader. Framförallt det faktum att Knaus-bilen tar dig med på en klassresa uppåt.
Förvirrande lika till utseendet
Visst är det så att Weinsberg CaraCore 700 och Knaus L!VE I 700 är syskon. Vid en hastig anblick så är bilarna förvirrande lika. Men Knaus L!VE I-serien ska hålla en högre klass än sitt syskon. Det är också något jag noterar direkt, när jag stiger in i husbilen, som redaktionen i det här fallet fått låna av Lödde Husvagnar i skånska Löddeköpinge.
Det både känns som och är ett faktum att tillverkaren lagt ned mycket mer energi på design och materialval.
Detaljerna som lyfter
Det är de små – men många – detaljerna som hjälper till att lyfta produkten. Möblerna i såväl sovrum, kök som dinett känns mer omsorgsfullt designade med mjuka designlinjer och högre finish. Det både känns som och är ett faktum att tillverkaren lagt ned mycket mer energi på design och materialval. Något du lär notera direkt redan vid anblicken av kökets mjuka designlinje och skåpluckornas påkostade finish. Dessutom är valmöjligheten större i Knaus-programmet. Knaus L!VE I-serien erbjuder sex olika textilklädslar. Klädseln i vår testbil heter Active Rock. Knaus L!VE I 700 är som standard utrustad med märkets eget så kallade 3D-badrum. En fast badrumslösning med en fast duschkabin vars skiljevägg består av en cylinderformat jalusi som roteras för att stänga/öppna duschkabinen. Den som vill ha extra mycket plats i badrummet kan dock välja det så kallade komfortbadrummet. Ett badrum med traditionell svängbar vägg som förvandlar ytan till antingen ett badrum eller en extra rymlig duschkabin.
Sov gott i långbäddarna
Du kan även räkna med en god natts sömn. Vår testbil är försedd med långbäddar med måtten 210/195 cm, med 81 cm bredd. Inte tillverkarens egna uppgifter bör vi kanske tillägga, utan de mått undertecknad fick fram med eget måttband på plats. Madrasserna formar sig bra efter kroppen och utan att ha testat själva övernattningsmomentet i sig så vågar vi gå i god för att ni kommer att vakna utvilade i L!VE I-serien. Det finns även en överbädd ovan bildelen. Trots att undersidan av överbädden har två urgröpningar, tänkta att ge utrymme åt främre fåtöljers ryggslut, så gäller det att vara noggrann med att fälla fåtöljernas ryggslut ordentligt och att de hamnar på rätt plats. Fåtöljernas ryggslut får absolut inte trycka emot överbäddens undersida. Tyvärr är det materialet väldigt känsligt. Det är varken förlåtande eller självläkande, utan lämnar irriterande märken direkt.
Smart rumsavdelare
Vissa detaljer känner vi dock igen från den enklare Weinsberg-modellen. Inget fel i det, då lösningen som sådan är briljant. Som den smarta rumsavdelaren mellan dinett och kök. Avdelaren döljer det höj/sänkbara tv-chassit, anpassad för en 24-tums platt-tv. Locket ovanpå avskiljaren blir också en extra avlastningsyta att använda när du står i köket och gör mat.
Var ska jag hänga jackorna?
Det finns dock en sak som vi ställer oss lite frågande till. När du kommer in i husbilen finns det två krokar på vänster sida, direkt innanför entrén till bodelen. Men om du vill gömma undan jackor så är du hänvisad antingen till de två stora förvaringsskåpen vid trappans respektive sidor i sovrummet. Alltså skåputrymme under de båda långbäddarna. Alternativt så får du trycka in kläderna i tidernas smalaste garderob, bredvid kylskåps och ugns-tornet. Jag mäter bredden inuti garderoben till 14 cm och själva garderobsöppningen i sig till blott 8 cm. Reservation för att tanken är att det ska användas som ett skafferiskåp, men då saknas det möjlighet att ha hyllplan, så det känns fortsatt märkligt. Det är så smalt att jag på allvar undrar om det inte hade varit mer värde- fullt att använda den ytan som detta skåp nu upptar till något annat.
Mycket att glädjas åt
Det finns mycket att glädjas åt också. Som Knaus utmärkta stolchassin för de främre fåtöljerna. Stolschassin vars reglagefunktioner är tydligt uppmärkta och mycket lättmanövrerade. Även dinettens bord med teleskopfot går att justera i alla ledder utan någon större problem. Bordet känns dessutom stabilt, vilket inte alltid är en självklarhet. Behövs det så kan dinetten enkelt förvandlas till en extra bädd.
Det tekniska
Vår testbil är även extrautrustad med Aldes vattenburna värmesystem samt golvvärme. Fiats nya 9-stegade automatlåda finns som tillval, vilket också är fallet för vår testbil. Nu börjar jag vänja mig vid den nästan lyxiga känslan av att husbilarna äntligen har en riktig automatlåda, som bjuder på närmast sömlösa växlingarna. Silkeslena växelövergångar som den äldre robotiserade lådan aldrig förmådde att bjuda på.
Särskilt nervöst känns det dock aldrig och jag styr med stadig hand hela ekipaget utan minsta obehag från vindstyrkorna som biter tag i husbilens sidor.
Automatlådan kostar dig 43 700 kronor extra. Prisvärt? Då får man nog tänja på plånbokens acceptansgrad. Men funktionen som sådan är absolut värd att investera i, då färden blir mycket mer behaglig. Automatlådan har tre körprogram: Sport, Normal och Eco. Hur de olika lägena påverkade bränsleförbrukningen kan vi inte svara på, men vår testrunda gav åtminstone svar på de olika programmens karaktärer, där jag främst finner mig komma överens med Normal-läget. Eco tar ned varvtalet en smula och växlarna ligger generellt högre än annars vilket förstås är kanon på långturer men känns hopplöst trött i tät trafik. Och Sport-programmet känns nästan meningslöst för biltypen sett. Visst blir husbilen piggare, men knappast någon raket och begreppet sport visar enbart att allt är relativt. Sätt joggingbyxor på en sengångare, så har du någonstans nått bingo. Normalläget känns dock som en kompromiss av de båda och är det program som över lag känns bäst. Med 2,8 meters höjd och nära 7,5 meters längd blir det förstås ett visst vindfång, något som känns just under testets gång då vi prickat in en dag med mycket starka vindbyar. Särskilt nervöst känns det dock aldrig och jag styr med stadig hand hela ekipaget utan minsta obehag från vindstyrkorna som biter tag i husbilens sidor. Ett gott betyg för en relativt stor husbil utan sidvindsassistent.
Summa summarum
Enkelt sammanfattat skulle jag vilja summera Knaus L!VE I som att bara en Knaus är en Knaus. Tillverkaren har tveklöst hittat en bra balans mellan budget (Weinsberg CaraCore) och det mer påkostade alternativet i form av L!VE I-serien.
Plus
- Snygg planlösning.
- Trevlig att köra, lättplacerad.
- Lågt prispåslag i förhållande mot Weinsberg CaraCore.
Minus
- Långsmalt skåp till nästan ingen nytta.
- Brist på riktningsbara läslampor.
- Efterlyser smidigare lösning för skogarderob.
Fakta & specifikationer
Märke: Knaus
Modell: L!VE I 700 MEG
Planlösning: Dinett med L-soffa och 2-sitssoffa. Långbäddar bak, manuellt nedfällbar taksäng,
bäddbar dinett.
Chassi: Fiats 4-tonschassi
(uppviktad)
Motor: 2,3 Multijet, 180 hk, AdBlue.
L/B/H: 7 520 / 2 320 / 2 790 mm
Totalvikt: 4 000 kg (uppviktad)
Lastvikt: Max 510 kg
Värmesystem: Alde 3020 HE
vattenburen värme, golvvärme (tillval)
Färskvatten: 100 liter
Gråvatten: 95 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 75 liter (90 l tillval)
Bältesplatser: 4
Sovplatser: 4
Grundpris: 895 000 kr
Testbilspris: 1 037 000 kr
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige nr 1, 2020