Kabe Imperial i910 GB - All inclusive med extra allt
Bekvämlighet, omtanke och rent av lyx. Det har du för all del rätt att begära, när prislappen nosar runt 3-miljonersstrecket. Precis däromkring befinner sig Kabes mest påkostade modellserie: Imperial i910 GB. Det sägs att även solen har fläckar. Gäller det även Kabes yttersta toppmodell i premiumsegmentet?
Pengar garanterar inte lycka, men det har tveklöst förmågan att öppna nya intressanta dörrar.
Men vädrets makter styr slantarna inte över. Allt detta står fullständigt klart, just den här dagen då vi begett oss till Kabe i Tenhult för att spana in det mest påkostade och premiumbetonade som den svenska husbilsfabriken i Småland förmår att leverera.
Om det är något Kabes husbilar gjort sig kända för så är det att stå väl rustade inför ett rejält busväder. Tillverkaren har gjort sig kända för att lägga mycket möda på just isolering och uppvärmning. Vid det här laget bör Kabes iWall vara känd, sandwichkonstruktionen vars främsta hemlighet är innerväggen i aluminium. Genom att nyttja tekniken med aluminium istället för konventionell plywood så sprids värmen jämnt, även utefter väggarna och behålls även längre. Du slipper helt enkelt att elda för kråkorna.
Toppmodellen Imperial i910 GB utgör givetvis inget undantag från den regeln. Håller vi oss kvar vid just uppvärmning och isolering så har du här zondelad vattenburen uppvärmning med golvvärme, varmvattenberedare, värmeväxlare och rambyggda fönsterrutor. Ordning och reda.
Så nej, det är inte vädrets makter för dagen, i klartext ett envist ihållande regn och rusk, som gör att vi håller husbilen fortsatt inomhus. Kamerautrustningen mår dock bäst av en torr och fin miljö. Tekniskt avancerad, men uppenbarligen inte lika vädertät som Kabes husbil.
Nåväl, vad är Imperial? Imperial är den högsta nivån på Kabes husbilar och består av ett helintegrerat program i fyra olika längder, alla byggda på Mercedes-bas med AL-KOs lågbyggda chassi med tandemaxel bak. Vår visningsbil utgörs av grädde på detta mos, i form av en Imperial i910 GB. En 9,32 meter lång bjässe som redan i sitt standardutförande bjuder på extra allt.
I grundpriset, motsvarande 2 931 000 kronor, ingår saker som hydrauliska stödben, solcellspanel med inverter och dubbla 130 Ah AGM-fritidsbatterier, centrallås för yttre luckor, backkamera, navigation, utedusch i garaget, 9-stegad automat, Kabes särskilda Smart D-servicepanel med touchfunktion (härifrån styr du bodelens alla funktioner) och elstyrning för både överbädd samt långbäddarnas huvudändor. Du får till och med utvändigt tv- och antennanslutning. Uppvärmning och isolering har vi redan avhandlat, och givetvis ingår även detta påkostade system redan i grund.
Men visst finns det tillval. Om än få till antalet. På vår visningsbil sträcker de sig endast till åtta stycken: Gasolomkopplare, utvändigt gasoluttag, markis, belysning för markisen, mikrovågsugn, stolsvärme/kyla, utskjutbart fotsteg för förardörren och förbränningstoalett. Allt detta till en extra kostnad av 133 791 kronor. Närmast ett fynd, där den största enskilda extra kostnaden utgörs av förbränningstoaletten, till en kostnad av 59 167 kronor.
Minnesgoda som läst tidigare nummer av Min Husbil i Sverige vet vilka fördelar som en förbränningstoalett medför. Kiss, bajs samt torkpapper (som inte ställer krav på särskilt torkpapper för husbilsbruk, du kan alltså använda samma toapapper som där hemma) förbränns till aska, vilket ger en luktfri process. Vill du inte ta kostnaden för en så pass avancerad toalettlösning får du istället en Thetford-toalett med keramisk skål och svartvattentank. Baksidan med det är att du då är tillbaka till krav på särskilt toalettpapper samt kemikaliska rengöringsmedel för att hålla toalett och hela tillhörande systemet fräscht och stinkfritt. Du slipper dock hantering av någon enkel toalettkassett som ska dras till serviceplatsen. Men lika smidigt och påkostat som en förbränningstoalett blir det förstås inte.
I en Kabe får du också mycket som inte syns, men som du lär uppskatta. Ett exempel är att kylskåpstorn (Dometic med dubbelhängda dörrar), med särskilt frysskåp samt ugn, sitter monterat i en särskild säkerhetsram. Den är avsedd att hålla konstruktionen på sin fasta plats om olyckan mot förmodan är framme.
Liknande säkerhetstänk förekommer även för flera övriga komponenter i husbilen. Vid ett hastigt stopp skapas oönskad rörelseenergi. Säkerhetsramarna är tänkta att absorbera sådant, så att du slipper få allt i ryggen om färden skulle ta ett plötsligt stopp. Kabe har till och med tänkt på att hålla sätesdynorna på sin plats vid en krock.
Allt detta gör sammantaget att du lär sova extra gott i de högt placerade långbäddarna bak, med bäddmått 196x70 respektive 76 cm bredd. Eller i den motordrivna taksängen ovan bildelen, en bädd som har bäddmått 206x117/105 cm. Överbädden manövreras direkt från den digitala kontrollpanelen med touchfunktion, placerad ovan bodelsdörren.
En synnerligen avancerad kontrollpanel, men med ett lättbegripligt användargränssnitt som gör att du snabbt kommer in i funktionerna som erbjuds. Härifrån aktiverar du exempelvis också kökslådornas eldrivna centrallås.
Kabe har också lagt ned mycket möda på att ge både boende samt gäster ett förstklassigt välkomnande, vid ankomst via bodelsentrén. Visst, dörrpostens ungefärliga bredd på 55 cm är inte den bredaste på marknaden, men den har särskild uppvärmning för att ge ett bokstavligt talat varmt välkommande. Direkt innanför finner du dessutom både skogarderob och garderob med klädstång, synnerligen lämplig för ytterplagg. Precis sådant man vill bli av med direkt när man stiger in, både av bekvämlighetsskäl och för att slippa dra in smuts i bodelen. Behöver du ladda mobilen? Bara använd någon av befintliga strömkällor alternativt nyttja QI-plattan vid passagerarsätets sida om din mobil stödjer trådlös laddning. Och titta, riktiga läslampor på ledad fot. Något alltför många husbilstillverkare tyvärr annars snålat in på, så icke Kabe.
Trots allt detta så kanske du ändå känner dig lite frusen efter den där uppfriskande promenaden utomhus? Stega då fram till köket och per elektrisk väg hissa ned kaffemaskinen, som vi i vår visningsbil mest får föreställa oss finns på sin plats. Det är detaljerna som gör det, och detaljer är något som Kabes Imperialserie är fylld med.
Baksidor då? För det måste väl ändå finnas baksidor? Prislappen är förstås svår att blunda för. Över 2,9 miljoner hostar man inte upp bara sådär, så är det. Men den som köper en Imperial söker det bästa av det bästa. Valet för den tänkta kundgruppen står inte mellan budget eller medelmåttligt. Den tilltänkta kundkretsen är helt enkelt inte priskänslig. Det kostar som bekant att dansa i stan, så enkelt är det.
Det är också en väldigt stor husbil att ratta runt. Just i910-serien mäter 9,32 meters längd. Lillebröderna heter i790 (7,92 meter) och i810 (8,32 meter), även dessa har tandemaxel bak. För i910 får du också räkna med en tjänstevikt på strax över 4,8 ton, med allt vad det innebär.
Imperial är också belöningen för dig som redan har en bred husbilshistorik. Med det sagt, det är grädden på moset för dig som vet exakt vad du vill ha och som också har god husbilsvana.
Jag skulle inte rekommendera någon utan tidigare husbilsvana att börja sin husbilskarriär med en Imperial. Trots, eller kanske just på grund av, alla lyxiga funktioner. Det är fel husbil att experimentera sig fram i. Sannolikt har du redan god husbilsvana, vet hur system fungerar och hur saker ska skötas. Du rör dig redan tidigare hemtamt på vägar, ställplatser och för all del också campingar, med allt vad det innebär. Du vet, helt enkelt, vad du vill ha.
Du väljer en Imperial eftersom du är redo att ta steget uppåt. Och för att du söker en påkostad upplevelse, och en bekväm tillvaro. Bara hissar ned stödbenen vid ankomst (glöm inte husbilarnas motsvarighet till husvagnsfolkets stödbensöl), anslut landel vid uttaget på husbilens vänstra sida (om du inte fricampar förstås) och säkerställ att huvudströmbrytaren i garaget är påslagen. Sedan är det bara att njuta av tillvaron.
Ta vara på den chansen. Undertecknads ömtåliga kamerautrustning må vara dåligt rustad när vädrets makter visar sin sämsta sida.
Kabes Imperial är det däremot inte.
Var så säker.
Bilder
Kabe Imperial i910 GB Testad av Fredrik Lund
Kabe Imperial i910 GB
Årsmodell: 2024
Planlösning: Dinett med L-soffa + extra soffa, eldriven överbädd, högt placerade långbäddar bak.
Chassi: Mercedes-Benz, Al-Ko-chassi, tandemaxel bak, elhydrauliska stödben vid campingläge.
Motor: 2-liters 170 hk turbodiesel, 9G-tronic automat.
L/B/H (m): 9,320 / 2,329 / 3,065.
Totalvikt: 5 500 kg.
Lastvikt: 660 kg.
Värmesystem: Aldes vattenburna värme med zonindelning, golvvärme, varmvattenberedare, trestegs 3 kW 230V-elpatron, isolerade och uppvärmda vätsketankar.
Färskvatten: 150 liter.
Gråvatten: 90 liter.
Tankvolym: 92 liter.
Drivmedel: Diesel.
Bältesplatser: 4 st.
Sovplatser: 4 st.
Pris testbil: 3 064 791 kr.
Grundpris: 2 931 000 kr.
Det här gillar vi
- Mycket påkostad.
- Uppvärmningssystemet.
- Välplanerad bodel.
Det här kan förbättras
- Prislappen
- Yttermåtten