Adria Coral Supreme S 670 DL - ett rum med utsikt utöver det vanliga
Adria Coral Supreme S 670 DL kikade vi närmare på redan under Elmia Husvagn Husbil hösten 2018. När vi äntligen kunde lägga rabarber på ett testexemplar passade vi på att ta med oss husbilen på en veckas hårdtest. Vi noterar att det positiva intrycket består, men hittar även några plumpar i protokollet.
Vad är det bästa med att vakna upp, en i ärlighetens namn ganska bister och grå vintermorgon? Klockan har precis letat sig norr om niosnåret och himlen har börjat att ljusna.
Jo, om du skulle äga en Adria Coral Supreme S 670 DL så kan du njuta av ett fantastiskt panoramatak som tar husbilsboendet till nästa nivå.
Egentligen har det varit så självklart. Bilar har erbjudits med panoramatak under lång tid nu. Taken har också blivit allt billigare att producera och med valmöjlighet att kunna stänga ljusgenomsläppet genom jalusiinnertaket får du plötsligt det bästa av två världar.
Sängar
Det ska dock tillskrivas att för att få uppleva att vakna med himlen som tak, trots att du fortfarande befinner dig i en husbil, måste du bädda dinetten. Den bildar då en tvärställd enkelbädd och får nog sägas vara avsedd för barn. Adria gör heller ingen hemlighet av att Coral Supreme S 670 DL främst riktar sig mot tvåpersonshushåll, som på sin höjd tar med ett barnbarn på semestertrippen.
Det riktiga sovrummet finner vi på traditionell placering, längst bak. Där finns två längsgående sängar som är riktigt bekväma. En mycket god natts sömn väntar, det kan undertecknad försäkra. Låt sedan vara att den där upplevelsen att vakna med himlen som tak reducerats till utsikt genom en mindre taklucka.
Förvaring och belysning
Panoramataket har tillkommit genom att helt saka en överbädd. Det innebär också att husbilen som från början främst lämpade sig mot barnfamiljer nu upplevs som extra, rent av lyxigt, rymlig. Här finns gott om förvaringsutrymmen som bör räcka för två personer och garaget är lika stort som normalt. Har du bara rätt körkortsbehörighet så kan du lasta 1,2 tons bagage minus de åkandes vikter innan totalvikten är uppnådd. Summa summarum: Du får med dig en hel del.
Det märks att Adria tänkt till när det gäller förvaringsytorna. Men de båda sidofacken vid trappsatsen i sovrumsdelen är djupa och dörrarna öppnas inåt bodelen. Det gör det svårlastat och är inget som den med dålig rygg bör ge sig på. Sidofacken är dock belysta, vilket är tacksamt.
När vi ändå är inne på belysning: Innerbelysningen är generös. Över dinett och salong finns en kontrasterad stämningsfull bakgrundsbelysning. Panoramataket till trots finns även fyra kraftiga led-spotlights som kan aktiveras parvis i taket. Över köksbänk och ena soffan finns en rad led-spotlights som var och en kan tändas individuellt med thouchfunktion. Testbilen visar sig vara en tidigare prototypbil som svenska generalagenten köpt loss från Adria. Därför saknas dimmerfunktion på belysningen, som istället är strikt på eller av.
Däremot är alla hittills nämnda spotlights ej riktningsbara. Du kan alltså inte rikta ljusskenet mot en specifik punkt, utan får nöja dig med det som erbjuds. Sovrummets båda läslampor är dock riktningsbara och bjuder dessutom på en tvåstegsfunktion, med nattlampa eller läslampa.
Badrum, kök och dinett
Dusch och toalett är belägna mitt emot varandra. Hyggligt rymliga ytor och hela hygiendelen kan skärmas av. Mot kök och salong genom att ställa upp toalettdörren 90 grader. Mot sovrummet tack vare en jalusidörr.
Hjärtat av husbilen är dock salongen. Än en gång måste vi berömma panoramataket för ett underbart ljusinsläpp som definitivt ger salongen mervärde.
Bordskivan är vikbar och kan således erbjuda två olika bordsytor efter behov. Den rektangulära skivan kan också vridas 90 grader, så att långsidan är vänd från eller mot sofforna, som i sin tur är placerade enligt face-to-face-lösning.
Adria tillägger att klädseln i testbilen enbart är en prototypklädsel, som de seriemässiga bilarna inte får.
Här är det också på sin plats att berömma de två främre kaptensstolarna. Inte nog med att de är riktigt bekväma med goda möjligheter att hitta en bekväm sittergonomi. De kan självklart vridas 180 grader, så att de riktas inåt bodelen. Det sker helt utan att slå i dörrsidor eller ratten. De som sitter i kaptensstolarna får dock räkna med en riktigt tight passage för att ta sig förbi bordet, på väg in mot bodelen.
Värmesystem
Uppvärmningen står Alde för. Allt styrs från en mycket lättbegriplig kontrollpanel och värmen arbetar sig upp snabbt i bodelen. Värmesystemet kan drivas med gasol, el eller i kombination. Du kan också programmera systemet så att det ska hålla en bestämd temperatur över natten. Detta fungerar riktigt bra. Utetermometern visar nattetid under testperioden nedåt 7 grader. I bodelen håller systemet stadiga de 24 grader som jag förprogrammerat. Jag upplever värmen som jämnt fördelad över hela bodelen. Möjligen dippar temperaturen något i sovrummet. Det skall understrykas att det bara är en känsla. Kanske inbillar jag mig bara, just så marginell är känslan. Klart är dock att temperaturen hela tiden håller en behaglig rumstemperatur, och några direkta kallras kan jag inte notera.
För- och nackdelar
Är då allt frid och fröjd? Inte helt, men det kräver en viss tids invänjning av husbil och bodel innan betyget naggas i kanten.
Panoramatakfönstret är underbart. Ljusgenomsläppet har vi redan berömt. Tyvärr kan vi inte tala lika varmt om takfönstrets mörkläggningsskydd som dras fram för hand. Det är helt enkelt aningen trögt och kräver bestämdhet för att samarbeta.
Den bäddbara dinetten får i sängläget ses mest som en nödlösning. Det fungerar, men det märks att Adria inte lagt något krut på den sänglösningen.
I köket dröjer det inte länge innan önskemålet om mer generösa avlastningsytor dyker upp.
Det krävs iläggsskiva över halva diskhon för att skapa sig en arbetsbänk som både rymmer arbetsyta och avlastningsyta.
Spisen har tre brännare och köksfläkt finns. Den hjälper mot det absolut värsta matoset, men en mer effektiv köksfläkt står på önskelistan. Var förresten noggrann med att inte bara drämma igen kylskåpsdörren, för då kanske den inte stängs alls.
Andra detaljer har mer med bildelen att göra. Jag och blinkersen kommer aldrig riktigt överens. När jag duttar till spaken, i förväntan att riktningsvisaren endast ska blinka tre-fyra gånger (så kallad komfortblinkers) så låser sig blinkersen. Och ibland, när jag korrigerar så tänder jag oavsiktligt motsatt riktningsvisare.
Hur är bilen annars att köra? Jodå, förvånansvärt smidig, trots relativt tilltagna yttermått. Adrian är väldigt lättplacerad, om än något vindkänslig. Det märks inte minst när du möter en långtradare och ni håller en marschfart runt 90 km/h vardera i mötesögonblicket. Men Fiats 150-hästarsmaskin gör jobbet förvånansvärt bra. Var beredd att arbeta aktivt med den 6-växlade lådan bara, men inte ens mördarbacken i Jönköping visar sig vara ett problem. Visst hade mer effekt varit önskvärt, men på den punkten skiljer sig inte Adrian från något annat ekipage.
Något som också förtjänar att lyftas fram är en imponerande snål svängradie. Ekipaget är trots allt över 7 meter långt, men bilen klarar normalstora vändplaner utan en massa trixande fram och tillbaka.
Backspeglarna ger tydlig sikt bakåt. Se däremot till att komplettera med en ordentlig backkamera. Och är backsensorerna så hispiga som på vår testbil så är rekommendationen från vår sida att sluta lita på dem helt. Alltför ofta signalerade de ljudligt för hinder som inte fanns, vilket skapade onödig oro och för all del även stress hos föraren.
Det finns alltså några enkla plumpar i protokollet. Men det totala betyget för Adria Coral Supreme 670 DL blir gott.
Är ni två ressugna i hushållet och söker husbilen med det där lilla extra, då är valet klockrent.
Kom ihåg att njuta av den fina utsikten, även den som himlen bjuder på genom panoramatakfönstret.
Plus
- Kaptensstolarna - de är riktigt bekväma med goda möjligheter att hitta en bekväm sittergonomi.
- Värmen - temperaturen hålls på en ständigt behaglig nivå och inget direkt kallras märks.
- Panoramafönstret - tar husbilsboendet till nästa nivå
Minus
- Köket - dåligt med både arbetsyta och avställningsytor.
- Blinkers – låser sig när jag duttar till spaken.
- Bäddbara dinetten – känns mest som en nödlösning
Fakta & specifikationer
Märke: Adria
Modell: Coral Supreme S 670 DL
Planlösning: 2 x långbäddar, 1 x bäddbar tvärbädd vid dinetten
Chassi: Fiat Ducato
Motor: 150 hk Multijet, Euro 6
L/B/H: 7503/2375/2870 mm
Totalvikt: 4 400 kg
Maxlast: 1 239 kg
Värmesystem: Alde Compact 3020 HE
Färskvatten: 140 liter
Gråvatten: 85 liter
Bränsle: Diesel
Bränsletank: 120 liter
Antal bältade platser: 3 st
Sovplatser: 2/3 st
Extrautrustning: 120-literstank, Alde centralvärme+golvvärme, markis, stödben, Al-Ko airtop hjälpfjädring, vämematta förar-
hytt Alde, värmeväxlare Alde, textilpaket
Pris testbil: 984 000 kronor
Grundpris: 858 900 kronor
Tidigare publicerad i min Husbil i Sverige: nr 1 2019.