Dethleffs Pulse T 7051 DBM - Husbilen som sätter dig i centrum
Dethleffs Pulse T 7051 bjuder på flera omtänksamma detaljer, som skämmer bort dig som användare. Men det finns också saker som kunnat finslipas och på sina håll märks det att utrymmena är begränsade.
Dethleffs kompletterar sitt modellprogram med delintegrerade Pulse. En husbil tänkt att placera sig strax ovan instegsmodellen Trend och som erbjuds i både del- och helintegrerat utförande. Vi har kikat på en av fyra möjliga alternativ av den första fordonstypen, alltså delintegrerat. Testbilen är en Dethleffs Pulse T 7051 DBM, vilket innebär 7,4 meters längd och queenbed för sovrummet. I det delintegrerade programmet finns även ytterligare en version med queenbed, där husbilen mäter precis under 7 meter. Då under namnet T 6651 DBM. Självklart finns lösningar med två långbäddar, då med endast tillägget EB i slutet av modellnamnet. Samtliga versioner har en elektriskt nedfällbar taksäng. För bilar under 7 meter är det en enkelbädd. I vår 7,4-metersbil finns dock en tvärställd dubbelbädd. Taksäng sänks ned, som vanligt på bekostnad av att du förlorar möjligheten att använda dinetten. Däremot behöver du aldrig tilta fåtöljerna i bildelen, eftersom bädden är placerad mitt över dinetten. Tacksamt.
Generöst ljusinsläpp
Utrymmena är dock begränsade, även i vår testbil. Något som främst märks av att vattenledningarna till konvektorerna i Aldes vattenburna värmesystem inte alltid kunnat döljas. Strax bakom bilsätena blottas ledningarna helt och vid båda sidor i bildelen sitter metallplattor ovanför ledningarna som skydd vid i och urstigning. Det vilar ett både generöst och behagligt ljusinsläpp från takfönstret, ett naturligt ljus som skapar extra trivsel vid dinetten. Sittplatslösningen med en L-formad soffa samt en ensam sits på motsatt sida av bordet känns aningen snålt tilltagen, men självklart fungerar även bildelens båda säten även som fåtöljer som trots ett begränsat utrymme kan vridas problemfritt 180 grader.
Bra planerat kompaktkök
Under det ensamma sätet, direkt till höger när du kommer in genom entrédörren, finns ett extra förvaringsutrymme. När det gäller förvaring har Dethleffs förvaltat husbilens 7,4 meter väl. Köket blir förstås väldigt kompakt, men är i det lilla formatet ändå vettigt planerad. Diskhon har ett traditionellt täcklock som när det sitter på sin plats, ger extra avlastningsyta. Men om du behöver använda diskhon får locket förstås tas bort. I det läget hade det varit tacksamt att kunna förvandla täcklocket till ett extra avlastningsbord. Men någon sådan extrafunktion ser täcklocket inte ut att ha. Spisen består av tre generöst tilltagna brännare och har gnisttändningsfunktion. Vi noterar även att det finns två 220V-uttag i köksdelen. Alltid bra att ha! Snäppet bakom köket hittar vi hygiendelen. Här väntar en mindre tröskel, således är golvet inte helt plant genom hela bodelen. Duschkabinen känns generöst tilltagen, men är ändå inget för den som lider av klaustrofobi. Varför? Helt enkelt därför att jalusin som du drar för inte är transparent eller frostad, utan av vanlig grå plast som omger dig. På motsatt sida hittar du toalett och handfat på en hygglig tilltagen yta. Omtänksam detalj Tack vare dubbla jalusier kan sovrummet skärmas av helt från hygiendelen. Sovrummet bjuder på flera omtänksamma detaljer. Vår testbil har en queenbed, som omges av två garde- rober i halvformat. Här finns även dubbla överskåp, men det som verkligen vinner vårt pluspoäng är de omtänksamma små sidofacken med möjlighet för strömförsörjning. Närmast helt adresserade för era mobiler eller annan teknisk utrustning som kan kräva laddning och som du vill ha nära till hands. I sovrummet finner vi även husbilens enda golvfack, lämpligt för en mindre väska eller några kassar.
Samspelet saknas
Hur är då bilen att köra? Egentligen borde här inte vara några konstigheter. Det är Fiats lågbyggda chassi, Fiats välkända 2,3-liters multijetdiesel och automatlåda. Samma lösning som vi hittar i en rad andra husbilar. Om det gäller just vår testbil eller är ett mer utbrett problem låter vi vara osagt. Men i vår testbil lämnar samspel- et mellan motor och automatlåda mer att önska. De lirar helt enkelt inte riktigt bra tillsammans. Särskilt påtagligt blir det vid låga varv, då automatlådan hugger märkbart. Detta är inget vi känt i någon annan husbil med liknande motor/transmissionslösning. Just därför vill vi inte adressera det som ett modellfel, då det mycket väl kan röra sig om en isolerad upplevelse. För normalt sett ska den här setupen fungera bra.
Störande moment
Däremot finns andra detaljer som stör. Det dröjer inte länge innan jag vinklar upp mittbackspegeln. I normalläget faller spegelbilden direkt mot det blanksvarta kylskåpets reflektion, som i sin tur visar sig vara ett av sidofönstren. Därför fladdrar miljön utanför förbi och stjäl konstant blickens koncentration. Så spegel vinklad upp och det problemet är ur världen. Trots att sikt rakt bakåt i mittbackspegeln är en omöjlighet säger lagstiftningen att fordonet måste ha en sådan spegel. Tyvärr. De yttre sidospeglarna är generöst tilltagna. Men sidofönstren är tvådelade, en mindre del som kan hissas upp/ned. Samt en fast triangelformad sidoruta. De är skilda av en bestämd rutram, vars mittstolpe tyvärr hamnar precis framför vänster ytterspegels siktfält. Detta närmast oavsett om förarsätet är långt fram eller bakåtdraget. I övrigt har vi inte många fler anmärkningar. Vår testbil må vara lite nervig på låga varv, men vi hoppas att det är isolerat till just testbilen. Över lag bjuder Dethleffs Pulse T 7051 DBM på flera former av omtänksamma detaljer som bidrar till att höja trivselfaktorn.
Plus
- Genomtänkta detaljer Som exempelvis de två förvaringsfacken med laddningsmöjligheter för mobiler i sovrummet.
- Köket Vettigt planerat, med en hemtrevlig känsla.
- Ljusinsläppet Led-ljuset ger en behaglig och stämningsfull känsla, men det naturliga ljuset från takfönstren är pricken över i.
Minus
- Mittbackspegeln Tyvärr. Den måste sitta där, även om den inte längre fyller någon funktion. Och reflektionerna blir störande.
- Elstyrning Vi vet att vissa älskar det. Men elstyrd taksäng är tidskrävande och blir med tiden något som riskerar att krångla.
- Avlastningsyta saknas Täcklocket över diskhon kunde haft en dubbelfunktion, där det förvandlades till ett extra litet hyllplan.
Fakta & specifikationer
Märke: Dethleffs
Modell: Pulse T 7051 DBM
Planlösning: L-soffa + säte + 2xfåtöljer, queenbed, elektriskt manövrerad överbädd
Chassi: Fiat Ducato, lågbyggt chassi
Motor: 2,3-liters Multijet, Eur6
L/B/H: 7 410/2 330/3 000 mm
Totalvikt: 3 850 kg
Max lastvikt: 569 kg
Värmesystem: Alde 3020 HE, el och gas, vattenburen centralvärme
Färskvatten: 116 liter
Gråvatten: 90 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 90 liter
Antal bältade platser: 4
Sovplatser: 4
Utrustning testbil: Belysnings- paket (3-nivå belysning, sockel- belysning mm), Familjepaket (bl.a. panoramataklucka över sittgrupp mm), Chassipaket, Alde Vinterkomfortpaket.
Grundpris: 889 000 kr
Pris testbil: 951 339 kr
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige, nr 3 2019