Frankia Neo MT 7GD - Påkostad och genomtänkt in i detalj
Ibland känns livet sådär riktigt härligt bra och bekymmersfritt. Precis en sådan känsla sprider sig i kroppen nästan från första stund då jag lämnar Forsbergs Fritidscenter i Bjuv, med den helt nya Frankia Neo MT 7GD som de vänligt nog lånat ut. Består den goda känslan hela resan igenom?
Det ska erkännas att min och nämnda husbils start blir aningen skakig, då det nyckellösa systemet och jag från början inte riktigt kommer överens. Vid mer än ett startögonblick under resan efterlyser systemet nyckeln, trots att den finns inom räckhåll. Till slut är vi på samma planhalva och från den stunden lyder bilen mitt startkommando utan minsta protester. Det är också från den punkten som det är väldigt lätt att komma bra överens med delintegrerade Frankia Neo MT. Här finns flera detaljer som förtjänar både omnämnde och beröm. En av undertecknads käpphästar är en lämplig skogarderob. För du vill väl kunna ta av dig skorna i tidigt skede när du går in i husbilen och även ha någonstans att hänga ytterkläderna? Och se, det är nästan som att Frankia suttit på min axel och lyssnat. Inte nog med att det finns ett ordentligt förvaringsutrymme under sitsen till det enkelsäte vars ryggslut är riktat mot väggen, intill entrédörren. Du kan dessutom nå samma förvaringsutrymme från utsidan, tack vare en yttre lucka. Smart!
Bodelsdörren bjuder i gengäld på steglöst stopp. Dörren håller sig i det läge som du lämnar den på, samtidigt som den ger ett väldigt robust och gott intryck.
Automatlåsta dörrar och eldriven instegstrappa
Entrédörrens insida saknar visserligen klädkrokar. Dessa finner du istället i infällbar form bredvid dörren till det multifunktionella badrummet. Bodelsdörren bjuder i gengäld på steglöst stopp. Dörren håller sig i det läge som du lämnar den på, samtidigt som den ger ett väldigt robust och gott intryck. Bodelsdörrens lås är frånskilt från bildelens centrallås. Alla yttre lastluckor får låsas upp manuellt. Att låsa dem kräver endast ett tryck på låscylindrarna. Smidigt och bra. Tilläggas kan att den eldrivna instegstrappan vid bodelsdörren skjuts in automatiskt om du glömmer att fälla in den vid uppstart av bilen.
Av yttersta vikt att uppvikta
Jag letar mig ut på den skånska landsbygden. Testbilen är uppviktad, till 4,5 ton. Som alltid är det att föredra, för att ge en lastvikt värt namnet. Originalbilens 3,5 ton medger endast 524 kilos last (inklusive alla åkande). Uppviktad till 4,5 ton är bilen istället godkänd för 1 524 kg lastvikt. Välj det.
Personbilsliknande förarmiljö och generös takhöjd
Bilen är i grund Mercedes Sprinter och den personbilsliknande förarmiljön är exemplarisk. Här finns alla säkerhetssystem som du normalt finner i en påkostad personbil, bland annat avståndsradar och filassistans. Med 143 dieselhästar och Mercedes 9G-Tronic automat (en riktig automat, alltså ingen robotlåda) sker färden bekvämt, säkert och med god premiumkänsla. Ytterspeglarna får godkänt, men på grund av att bildörrsidornas rutor är delade i två delar, med en tjock stolpe så är det inte omöjligt att högerspegeln delvis skyms av fönsterstolpen för den som måste ha förarsätet skjutet långt bakåt. Bildelens säten låter sig enkelt vridas runt 180 grader. Dinetten kan upplevas som aningen liten, men tack vare det extra sidosätet ryms här fem personer. Väggen bakom tvåsitssoffan är som gjord för ett tv-chassi och här hittar vi även antennuttag. Däremot saknar ytan helt något 230V-uttag eller usb-uttag. Bordsskivan har ett extra klaffbord att ta till. Takrymden vid dinetten är mycket generös, tack vare avsaknad av överbädd. Var dock beredd på en mindre tröskel mellan bildel och övrig bodelsyta.
Påhittig bodelsyta
Med en total längd på strax under sju meter, och två långbäddar bak, där en av bäddarna mäter två meter på längden, så har Frankia fått vara påhittiga när det gäller bodelsytan. Det ska omgående sägas att husbilstillverkaren skött den uppgiften med bravur. Köket har ett mindre kylskåp med frysfack, spis med två brännare och en relativt generös diskho, vars täcklock också kan fungera som en extra avlastningsbänk som enkelt fästes i en springa under bänkytan. För utrymmet sett får andelen förvaringsytor godkänt. Vi gillar särskilt det extra utrymmet för torrvaror som skjuts ut från vänster långbädds (ur färdriktning sett) sockel.
Husbilens kanske mest innovativa yta är dock badrummet. Tack vare att handfat och toalett vardera löper på skenor och därmed skjuts in i väggen när de inte används, så är utrymmet i sitt ”neutralläge” en enda stor duschkabin. Badrumslösningen är genial, men var beredd på smutsfläckar efter ha skjutit handfatet fram och tillbaka ett par gånger. Då handfatets skenor i vår testbil delvis kärvar en smula allaredan sätter vi även ett frågetecken på hur väl kvalitetssäkrat systemet är för att fungerar i det långa loppet.
Under den högre långbädden (fortsatt färdriktningen) finns en klädgarderob. Tack vare en vanlig dörr samt att bäddens fotända går att höja, och att den sedan håller sig där tack vare en gasdämpare (som visserligen kunde varit lite kraftigare) så har du utmärkt access till denna mindre garderob.
Påkostad reskamrat
Apropå god access: Låt oss gå ut från husbilen. Utvändigt så är det främst garaget som skämmer bort dig med två lastluckor. En traditionellt placerad på höger sida, men också en större, akterplacerad lucka. Här får jag äta upp mitt tidigare önskemål om en kraftigare gasdämpare som ska hålla luckan uppe. Akterluckans gasdämpare är nästan för effektiva. Luckan går bestämt upp och kräver om än blygsam, men så ändå blygsam muskelstyrka för att stänga. Men tummen upp för en extra akterlastlucka. Det finns mycket att gilla med Frankias nya Frankia Neo MT 7GD. Det är en påkostad reskamrat som riktar sig mot tvåpersonshushåll. Den över lag goda kvalitetskänslan naggas endast något av att handfatsmodulen i badrummet bestämde sig för att kärva en smula. I övrigt finns inget att anmärka på. Men allt kommer som bekant med en prislapp.
Grundpriset för Frankia Neo MT 7GD börjar på 1 119 000 kronor. Då får du som förare dessutom nöja dig med 6-växlad manuell låda. Vår testbil har både komfortpaket, chassipaket och körassistanspaket, utökad bränsletanksvolym, markis och automatlåda.
Vips så är prislappen uppe på 1 270 100 kronor.
Men kom ihåg att talesättet smakar det så kostar det också går åt båda håll. För du får en väldigt påkostad och kompetent delintegrerad husbil med hög premiumkänsla för pengarna.
Det här är definitivt en husbil som undertecknad hade velat ge mig iväg på en långresa i, där kraven är lika högt ställda på ett bekvämt boende och en bekväm resa mot målet.
Plus
- Flera smarta lösningar
- Underbar att köra
- Riktigt bra lastmöjligheter för bakre garage
Minus
- Hög prislapp
- Hur väl kvalitetssäkrat är badrummets multifunktionslösning?
- Ingen möjlighet att skärma av sovrummet från övriga boytan.
Fakta & specifikationer
Märke: Frankia
Modell: Neo MT 7GD
Planlösning: 2-sitssoffa, enkelsäte, bilfåtöljer, 2 långbäddar bak.
Chassi: Mercedes Sprinter-chassi.
Motor: 414 CDI, 143 hk.
L/B/H: 6 980/2 240/2 900 mm.
Totalvikt: 4 500 kg (uppviktad, standard: 3 500 kg).
Maxlastvikt: 1 524 kg (uppviktad, standard: 524 kg).
Värmesystem: Truma Combi 6E Luftburen värme.
Färskvatten: 125 liter
Gråvatten: 100 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 65 liter (standard), 92 liter (tillval, vilket även gällde testbilen).
Bältesplatser: 4.
Sovplatser: 2.
Grundpris: 1 119 000 kr
Testbilspris: 1 270 100 kr
Tidigare publicerad i: min Husbil i Sverige, nr 4 2020