Niesmann+Bischoff Flair 880 BE - Lätt att känna sig som hemma

— 26/07-2021
Niesmann+Bischoff Flair 880 BE
De stora nyheterna är de som inte syns. Flair, som bygger på Fiat Ducatos heavy duty-chassi får nu dubbla krockkuddar och en ordentlig torpedvägg.
Niesmann+Bischoff Flair 880 BE
Modell 880 mäter logiskt nog 8,8 meter på längden. Totalbredden är nära 2,4 meter och höjden över 3,4 meter.

Niesmann+Bischoffs premiumbetonade modell Flair har blivit ännu bättre och ännu säkrare. De främsta nyheterna är dock de som du inte ser. Låt oss dessutom hoppas att du aldrig ska behöva nyttja flera av nyheterna. Flair har både dubbla airbags och antisladd som standard, liksom en helt ny torpedvägg, förstärkta stolschassin, bältessträckare som stramar åt bältena om olyckan är framme samt det Niesmann kallar för Pedal Release System. Det senare ett system som, vid en olycka, fäller pedalerna framåt för att minska trycket mot benen.

Även chassit har setts över, med en högre placering för förarhytt. Golv och sidoväggar är både limmade och skruvade mot varandra och garageytan längst bak har sänkts en smula. Samtidigt har lastförmågan i garaget ökat med 100 kilo.

Tre omedelbara insikter

Niesmann+Bischoff Flair 880 BE förarmiljö Iveco.
Förarmiljön lämnar inte mycket att önska. Bekvämt och överskådligt. Hög sittposition och generösa storlekar på rutorna gör att sikten är mycket god. Vid backning får du assistans av en backkamera.
Niesmann+Bischoff Flair 880 BE airbag
Dubbla airbags är standard. Notera mugghållaren. En på vardera sida.
Niesmann+Bischoff Flair 880 BE reglage förarmiljö Iveco.
I förarhyttens mittkonsol finns bland annat reglaget som styr det elektriskt manöverbara aluminiumjalusiet för vindrutan. Du kan även låsa alla lådhurtsar i köket genom en knapptryckning.

Allt detta är saker som finns där, men som vi kanske inte tar notis av, när vi styr ut vår testbil från Forsbergs Fritidscenter i Bjuv. Vi har lånat en Flair 880 BE och är snart på väg på torra härliga skånska vägar. Några saker slår en direkt:

Ett: Förarpositionen. Du sitter högt och bekvämt, med ett mycket generöst siktfält. Backspeglarna är av bussmodell med vidvinkelspeglar. Sikten lämnar inte mycket mer att önska. Vägarna vi kör är emellanåt smala och husbilens mått i det större formatet. Ändå känns husbilen lättplacerad, där jag som förare har bra koll på dess hörn.

Två: Bilen bygger på Ivecos 7,2-tonschassi med dubbelmontage av hjulen bak. Alltså fyra hjul på samma axel, som också är bilens drivande. Det ger en bättre stabilitet och tryggare gång. Vår testbil är även utrustad med helluftfjädring inklusive automatisk nivåjustering och spårviddsökning. Ett tillval som ensamt lättar plånboken på 109 600 kr.

Tre: Trots att effekten inte är mer än 180 hästkrafter så bjuder motorn på ett kraftigt vridmoment. Den är inte direkt stark, men väldigt uthållig i sitt register. Parad med automatlådan gör den jobbet bra. Låt vara att vi sätter en viss reservation, då bilen vi kör är olastad och med tomma vätsketankar. Hur upplevelsen blir om du fyller dessa samt drar full nytta av husbilens totala lastvikt är något som förblir obesvarat.

Centrallås till yttre luckor

Niesmann+Bischoff Flair 880 BE utvändiga luckor.
Plats för dubbla gasoltuber. Men varför ingen släde, Niesmann? Till vänster finns bagageutrymme, lämpligt för långsmalt gods. Exempelvis skidor. Alla yttre luckor är anslutna till centrallåset. Du låser samtliga med en knapptryckning, men får låsa upp manuellt.
Niesmann+Bischoff Flair 880 BE utvändiga luckor.
På vänstersidan samlas främst alla serviceluckor, men även luckan till bagageutrymmet för långsmalt gods. Samtliga yttre luckor är av bussmodell.
Niesmann+Bischoff Flair 880 BE garage
Garaget har en volym på 4 500 liter och här finns både 230V-uttag samt 12V-uttag. Utedusch är ett tillval, värt 3 300 kronor. Även garagedörr på vänster sida är tillval.
Niesmann+Bischoff Flair 880 BE skoförvaring.
Ett litet, med betoning på litet, skoställ precis innanför entrén.

Det krävs ingen magisterexamen för att lista ut att det är lätt att tycka om en husbil i den här divisionen. Niesmann+Bischoff är kända för att skämma bort husbilsentusiaster med premiumbetonade produkter. Nya Flair 880 BE är inget undantag.

Men det är de små sakerna som vinner vårt gillande. Låt oss börja med entrédörren. Den, liksom alla yttre serviceluckor av busstyp, ger ifrån sig ett tydligt klick från låskistan när den stängs. Det känns gediget och välbyggt och inger förtroende. Noterbart är att låset till garagedörrarna kräver att du låser upp dem inifrån bilen, så där finns ingen yttre låscylinder som kan brytas upp. Övriga yttre serviceluckor är även de försedda med centrallås, som aktiveras vid färd. Gasolutrymmet rymmer dubbla tuber, men saknar släde för att underlätta montering av tuberna.

Vi behöver inte smutsa ned den härligt tjocka heltäckningsmattan. Precis innanför entrédörren finns en elegant skogarderob. På minuskontot noteras dock att den är mycket snålt tilltagen.

Detaljerna som gör allt

Niesmann+Bischoff Flair 880 BE dinett
Testbilen är en Flair 880 BE vilket innebär en tvåsitssoffa och tre fåtöljer. Då får du ett riktigt rymlig L-format bord. Syskonet LE har en L-formad soffa samt en tvåsitssoffa mitt över och EK har två tvåsitssoffor enligt face-to-face-principen.

Visst gillar vi rymden i boytan. Totalt 22 kvadratmeter, vilket bokstavligt gett utrymme för ett generöst tilltaget kök samt rymlig hygiendel som helt kan skärmas av från sovrum/salong.

Men det som verkligen förtjänar att lyftas fram är den genialiska förvaringslösningen vid foten av sovrummets långbäddar. Från bildelen till sovrummets början är golvet helt plant.

Långbäddarna är dock högt placerade, till förmån för ett generöst garage. För att underlätta insteget till sovrummet finns en trappa med förvaringfack under trappstegen.

Här visar sig då den genialiska förvaringslösningen: Hela arrangemanget kan skjutas åt sidan. Då framkommer ytterligare förvaring inklusive lådhurtsar. Du finner ett sådant arrangemang på vardera sida om trappsatsen. Det är dolda garderober för två personer och då finns dessutom en stor rymlig och traditionell garderob strax intill.

Niesmann+Bischoff Flair 880 BE sovrum med höga långbäddar och bra med förvaring.
Sovrummet döljer en av husbilens smartaste lösningar. Förvaring i trappan förstås, men du kan även skjuta trappsatsen åt sidan. Då uppenbarar sig nya förvaringsfack och två lådhurtsar per sida. Smart!

Lätt att gilla Flair

Niesmann+Bischoff Flair 880 BE badrum
Toalett med flera olika spolningsgrader, beroende på behovet.
Niesmann+Bischoff Flair 880 BE badrum
Badrummet känns rejält. Ordentlig tilltagen duschkabin med handhållet munstycke och regndusch.
Niesmann+Bischoff Flair 880 BE kök
Köket kunde ha getts mer utrymme. Men här finns ändå trevliga detaljer, som det särskilda utrymmet för expressobryggaren. Skåpdörrar och lådhurtsar med centrallås.
Niesmann+Bischoff Flair 880 BE kök med stort kylskåp och ugn.
Dometic kyl och frys och en ugn enligt pizza- format längst upp.

De omtänksamma detaljerna är fler till antalet. Vi gillar lyxen att hygiendelens duschkur har getts ordentlig yta och att duschen består av både ett handhållet munstycke samt en takmonterad regndusch. Den bastanta toalettdörren, som även fungerar som avskärmning mot salongen, har en skön känsla som motsvarar en påkostad innerdörr där hemma. Det känns rejält och ombonat, utan tingel tangel-känsla.

Köket får godkänt. Det är snyggt och prydligt, men med hänsyn till husbilens storlek kanske det borde ha fått något mer utrymme? En smaksak måhända.

Det som däremot får mungiporna att åka upp är åter igen detaljerna.

Som det lilla utrymmet i kökets hörna, utrymmet som är helt adresserat för en mindre kaffemaskin. Eller som att samtliga lådhurtsar och skåpsluckor i köket har ett eget centrallås. Även i upplåst läge har lådorna förstås bestämda stängningslägen. Men med centrallåset för köket aktiverat behöver du aldrig oroa dig för att hurtsar och skåpdörrar ska öppnas under färd. Lysande, Niesmann!

Andra omtänksamma detaljer är att det i det så kallade Flair Line Sverige-paketet ingår både markis och eldriven mörkläggningsjalusi för vindrutan. Låt vara att operationen att fälla ned/upp nämnda jalusi går segare än sirap. Vår testbil är även utrustad med eldriven överbädd. Även den operationen går plågsamt långsamt. Dessutom framgår aldrig riktigt hur man ska ta sig upp i den där överbädden.

Niesmann+Bischoff Flair 880 BE överbädd
Den tvärställda överbädden, med måtten 1400x1900 mm, manövreras på elektrisk väg. Men hur ska man ta sig upp?

Smakar det så kostar det

Nackdelar då? De är få. Vi noterar att du faktiskt kan köra med entredörrens trappsats utfälld. Viktigt att påpeka är att du får en tydlig ljudlig varningssignal om detta, men det är allt. Att du skulle missa den varningssignalen upplever vi som helt osannolik.

Sedan är det förstås så att smakar det så kostar det. Vår testbil har ett pris på 2 874 100 kronor. Redan grundpriset för Flair 880 BE ligger på 2 099 000 riksdaler. Det är förstås en förmögenhet. Men i en värld där allt är relativt är det fortfarande snäppet billigare än klasskonkurrenterna från både Concorde och Morelo. Dock är det också så att om premium ska ställas mot premium så är det nog så att både Concorde och Morelo för all del upplevs som ytterligare ett snäpp uppåt ifråga om materialval och känsla. Men Niesmann övertygar så till den grad att det i slutändan mest blir en subjektiv fråga som bottnar i tycke och smak.

Visst finns det några punkter som ger plumpar i protokollet. Men det är just mindre missar.

När vi åter styr tillbaka mot Forsbergs Fritidscenter i Bjuv sker det under visst vemod.

Har du väl fått tillfälle att prova på Flair 880 BE så är det lätt att känna sig som hemma.

Vi lovar!

Plus

  • Känns säker - Det finns ett stort säkerhetstänk med bland annat dubbla airbags.
  • Känslan - Ordentlig dörr till toaletten, rejält klickljud från låsen till serviceluckor och garagedörrar, spis med rejäla brännare
  • Smarta lösningar - Den smarta multiförvaringen vid långbäddarnas fotända samt centrallås för köksskåp och lådhurtsar.

Minus

  • Mindre missar - Hur når vi överbädden? Varför inte släde till gasoltuberna?

Fakta & specifikationer

Märke: Niesmann+Bischoff

Modell: Flair 880 BE

Planlösning: 2 x långbäddar, elektrisk nedsänkbar överbädd.

Chassi: Iveco Daily 70C (7,2t-chassi)

Motor: 2.998 cc, 4-cyl turbodiesel, common rail direct, AdBlue, Euro 6. 180 hk/430 Nm (Tillval: 205 hk/470 Nm)

L/B/H (mm): 8 835/2 395/3 340

Totalvikt: 7 200 kg

Max last: 1 515/1 805* kg)

Värmesystem: Alde, el och gas, vattenburen värme

Färskvatten: 370 liter

Gråvatten: 250 liter

Drivmedel: Diesel

Bränsletank: 90/190* liter

Antal bältade platser: 3/4*

Sovplatser: 4

Utrustning: Dubbla airbags, nedsänkbar säng, dubbelgolv med lastutrymme, centrallås för köksluckor zondelad ac i bostadsdel.

Grundpris: 2 099 000 kr

Pris testbil: 2 874 100 kr

*) tillval

Planlösning i Niesmann+Bischoff Flair 880 BE
Planlösning i Niesmann+Bischoff Flair 880 BE

Tidigare publicerad i min Husbil i Sverige, nr 2 2019. 

Taggad i: helintegrerat