Niesmann+Bischoff Flair 880 BE - Lätt att känna sig som hemma
Niesmann+Bischoffs premiumbetonade modell Flair har blivit ännu bättre och ännu säkrare. De främsta nyheterna är dock de som du inte ser. Låt oss dessutom hoppas att du aldrig ska behöva nyttja flera av nyheterna. Flair har både dubbla airbags och antisladd som standard, liksom en helt ny torpedvägg, förstärkta stolschassin, bältessträckare som stramar åt bältena om olyckan är framme samt det Niesmann kallar för Pedal Release System. Det senare ett system som, vid en olycka, fäller pedalerna framåt för att minska trycket mot benen.
Även chassit har setts över, med en högre placering för förarhytt. Golv och sidoväggar är både limmade och skruvade mot varandra och garageytan längst bak har sänkts en smula. Samtidigt har lastförmågan i garaget ökat med 100 kilo.
Tre omedelbara insikter
Allt detta är saker som finns där, men som vi kanske inte tar notis av, när vi styr ut vår testbil från Forsbergs Fritidscenter i Bjuv. Vi har lånat en Flair 880 BE och är snart på väg på torra härliga skånska vägar. Några saker slår en direkt:
Ett: Förarpositionen. Du sitter högt och bekvämt, med ett mycket generöst siktfält. Backspeglarna är av bussmodell med vidvinkelspeglar. Sikten lämnar inte mycket mer att önska. Vägarna vi kör är emellanåt smala och husbilens mått i det större formatet. Ändå känns husbilen lättplacerad, där jag som förare har bra koll på dess hörn.
Två: Bilen bygger på Ivecos 7,2-tonschassi med dubbelmontage av hjulen bak. Alltså fyra hjul på samma axel, som också är bilens drivande. Det ger en bättre stabilitet och tryggare gång. Vår testbil är även utrustad med helluftfjädring inklusive automatisk nivåjustering och spårviddsökning. Ett tillval som ensamt lättar plånboken på 109 600 kr.
Tre: Trots att effekten inte är mer än 180 hästkrafter så bjuder motorn på ett kraftigt vridmoment. Den är inte direkt stark, men väldigt uthållig i sitt register. Parad med automatlådan gör den jobbet bra. Låt vara att vi sätter en viss reservation, då bilen vi kör är olastad och med tomma vätsketankar. Hur upplevelsen blir om du fyller dessa samt drar full nytta av husbilens totala lastvikt är något som förblir obesvarat.
Centrallås till yttre luckor
Det krävs ingen magisterexamen för att lista ut att det är lätt att tycka om en husbil i den här divisionen. Niesmann+Bischoff är kända för att skämma bort husbilsentusiaster med premiumbetonade produkter. Nya Flair 880 BE är inget undantag.
Men det är de små sakerna som vinner vårt gillande. Låt oss börja med entrédörren. Den, liksom alla yttre serviceluckor av busstyp, ger ifrån sig ett tydligt klick från låskistan när den stängs. Det känns gediget och välbyggt och inger förtroende. Noterbart är att låset till garagedörrarna kräver att du låser upp dem inifrån bilen, så där finns ingen yttre låscylinder som kan brytas upp. Övriga yttre serviceluckor är även de försedda med centrallås, som aktiveras vid färd. Gasolutrymmet rymmer dubbla tuber, men saknar släde för att underlätta montering av tuberna.
Vi behöver inte smutsa ned den härligt tjocka heltäckningsmattan. Precis innanför entrédörren finns en elegant skogarderob. På minuskontot noteras dock att den är mycket snålt tilltagen.
Detaljerna som gör allt
Visst gillar vi rymden i boytan. Totalt 22 kvadratmeter, vilket bokstavligt gett utrymme för ett generöst tilltaget kök samt rymlig hygiendel som helt kan skärmas av från sovrum/salong.
Men det som verkligen förtjänar att lyftas fram är den genialiska förvaringslösningen vid foten av sovrummets långbäddar. Från bildelen till sovrummets början är golvet helt plant.
Långbäddarna är dock högt placerade, till förmån för ett generöst garage. För att underlätta insteget till sovrummet finns en trappa med förvaringfack under trappstegen.
Här visar sig då den genialiska förvaringslösningen: Hela arrangemanget kan skjutas åt sidan. Då framkommer ytterligare förvaring inklusive lådhurtsar. Du finner ett sådant arrangemang på vardera sida om trappsatsen. Det är dolda garderober för två personer och då finns dessutom en stor rymlig och traditionell garderob strax intill.
Lätt att gilla Flair
De omtänksamma detaljerna är fler till antalet. Vi gillar lyxen att hygiendelens duschkur har getts ordentlig yta och att duschen består av både ett handhållet munstycke samt en takmonterad regndusch. Den bastanta toalettdörren, som även fungerar som avskärmning mot salongen, har en skön känsla som motsvarar en påkostad innerdörr där hemma. Det känns rejält och ombonat, utan tingel tangel-känsla.
Köket får godkänt. Det är snyggt och prydligt, men med hänsyn till husbilens storlek kanske det borde ha fått något mer utrymme? En smaksak måhända.
Det som däremot får mungiporna att åka upp är åter igen detaljerna.
Som det lilla utrymmet i kökets hörna, utrymmet som är helt adresserat för en mindre kaffemaskin. Eller som att samtliga lådhurtsar och skåpsluckor i köket har ett eget centrallås. Även i upplåst läge har lådorna förstås bestämda stängningslägen. Men med centrallåset för köket aktiverat behöver du aldrig oroa dig för att hurtsar och skåpdörrar ska öppnas under färd. Lysande, Niesmann!
Andra omtänksamma detaljer är att det i det så kallade Flair Line Sverige-paketet ingår både markis och eldriven mörkläggningsjalusi för vindrutan. Låt vara att operationen att fälla ned/upp nämnda jalusi går segare än sirap. Vår testbil är även utrustad med eldriven överbädd. Även den operationen går plågsamt långsamt. Dessutom framgår aldrig riktigt hur man ska ta sig upp i den där överbädden.
Smakar det så kostar det
Nackdelar då? De är få. Vi noterar att du faktiskt kan köra med entredörrens trappsats utfälld. Viktigt att påpeka är att du får en tydlig ljudlig varningssignal om detta, men det är allt. Att du skulle missa den varningssignalen upplever vi som helt osannolik.
Sedan är det förstås så att smakar det så kostar det. Vår testbil har ett pris på 2 874 100 kronor. Redan grundpriset för Flair 880 BE ligger på 2 099 000 riksdaler. Det är förstås en förmögenhet. Men i en värld där allt är relativt är det fortfarande snäppet billigare än klasskonkurrenterna från både Concorde och Morelo. Dock är det också så att om premium ska ställas mot premium så är det nog så att både Concorde och Morelo för all del upplevs som ytterligare ett snäpp uppåt ifråga om materialval och känsla. Men Niesmann övertygar så till den grad att det i slutändan mest blir en subjektiv fråga som bottnar i tycke och smak.
Visst finns det några punkter som ger plumpar i protokollet. Men det är just mindre missar.
När vi åter styr tillbaka mot Forsbergs Fritidscenter i Bjuv sker det under visst vemod.
Har du väl fått tillfälle att prova på Flair 880 BE så är det lätt att känna sig som hemma.
Vi lovar!
Plus
- Känns säker - Det finns ett stort säkerhetstänk med bland annat dubbla airbags.
- Känslan - Ordentlig dörr till toaletten, rejält klickljud från låsen till serviceluckor och garagedörrar, spis med rejäla brännare
- Smarta lösningar - Den smarta multiförvaringen vid långbäddarnas fotända samt centrallås för köksskåp och lådhurtsar.
Minus
- Mindre missar - Hur når vi överbädden? Varför inte släde till gasoltuberna?
Fakta & specifikationer
Märke: Niesmann+Bischoff
Modell: Flair 880 BE
Planlösning: 2 x långbäddar, elektrisk nedsänkbar överbädd.
Chassi: Iveco Daily 70C (7,2t-chassi)
Motor: 2.998 cc, 4-cyl turbodiesel, common rail direct, AdBlue, Euro 6. 180 hk/430 Nm (Tillval: 205 hk/470 Nm)
L/B/H (mm): 8 835/2 395/3 340
Totalvikt: 7 200 kg
Max last: 1 515/1 805* kg)
Värmesystem: Alde, el och gas, vattenburen värme
Färskvatten: 370 liter
Gråvatten: 250 liter
Drivmedel: Diesel
Bränsletank: 90/190* liter
Antal bältade platser: 3/4*
Sovplatser: 4
Utrustning: Dubbla airbags, nedsänkbar säng, dubbelgolv med lastutrymme, centrallås för köksluckor zondelad ac i bostadsdel.
Grundpris: 2 099 000 kr
Pris testbil: 2 874 100 kr
*) tillval
Tidigare publicerad i min Husbil i Sverige, nr 2 2019.